עישון וסיכון להישנות סרטן ערמונית ומוות

ממצאי המחקר מצביעים על העישון כגורם המעלה את הסיכון למוות, הישנות המחלה וקטלניותה, בקרב אנשים שמעשנים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
הדוקטור - מצטרף למלחמה בנזקי העישון

מחקר חדש קובע כי עישון מגביר סיכון להישנות סרטן הערמונית, תמותה וקטלניות הסרטן

עישון גורם למגוון תחלואים ובעיות רפואיות. מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעלה כי סיכוי חזרתו של סרטן ערמונית, בקרב אנשים שעישנו, היה גבוה יותר באופן משמעותי, בהשוואה למי שלא עישנו. עוד קובע המחקר כי גם סיכוי התמותה של החולים בסרטן הערמונית, עולים באופן משמעותי, במידה והחולים הם מעשנים. בקרב המעשנים, גבוהה יותר הסבירות לחזרתו של סרטן הערמונית בסוג סרטן אלים וקטלני יותר, בהשוואה ללא מעשנים.

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין עישון סיגריות והפסקה בעישון לבין הסיכון להישנות של סרטן הערמונית ומחלות לב וגם לסיכויי התמותה בעקבות העישון . ממצאי המחקר, אשר פורסמו בכתב העת של ההסתדרות הרפואית האמריקנית  Journal of American Medical Association, התבססו על מדגם של 5366 גברים שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית בין השנים 1986 לבין 2009.

מן הממצאים העלו החוקרים כי במהלך תקופה זו התרחשו 1630 מקרי מוות- 524 המהווה כשליש מהמקרים בשן סרטן הערמונית ומעל 400 מקרים בגלל מחלות לב קרדיו-סקולריות. שקלול המשתנים העלה כי בהשוואה לאשנים שלא עישנו, לחולי סרטן הערמונית אשר עישנו כאשר אובחנו כחולים, היה סיכוי גבוה יותר ב-61% למוות מסרטן הערמונית.

עוד העלו החוקרים בממצאים כי בהשוואה ללא מעשנים, לאנשים שעישנו, היה סיכון מוגבר להישנות מחלת סרטן הערמונית של כ-60%. הממצאים עוד העלו כי אנשים שעישנו היו בעלי סיכון כולל למוות מוקדם בשל מחלות שונות לרבות מחלת הסרטן של פי 2.28 !

החוקרים מצאו גם כי ככל שאדם מעשן יותר סיגריות, כך עולה הסיכון למוות בגלל מחלת סרטן הערמונית.כך, לדוגמה, נבדקים שעישנו יותר מ4 חבילות סיגריות בשנה, היו בעלי סיכון גבוה יותר ב82% למות מסרטן הערמונית וסיכוין מוגבר בעשרות אחוזים להישנות המחלה.

החדשות המשמחות לפי החוקרים הן שמי שמפסיק לעשן או מי שמעשן אבל פחות סיגריות (פחות מ-20 חפיסות בשנה) , שיפר את מצבו והוא היה בעל סיכון נמוך בהרבה לחלות בסרטן הערמונית, או למות מסרטן זה, או שהמחלה תחזור ותפגע בו.

דילוג לתוכן