עישון פוגע במוח של צעירים

מחקר חדש מגלה: עישון פוגע במוח של צעירים -באזורי קבלת ההחלטות 

צעירים המעשנים סיגריות ומוצרי טבק גורמים למוח שלהם נזק באופן שפוגע ביכולת קבלת ההחלטות ובכך עלול להגביר את הסיכוי שלהם להמשיך לעשן, ולהמנע מלדחות סיפוקים- כך לפי מחקר חדש.

עישון וסיגריות. מקור" ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD
עישון וסיגריות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

 עישון סיגריות וצריכת מוצרי טבק הוא גורם משמעותי לתחלואה ומוות. בארצות הברית לבדה, מעריכים המומחים כי כ-400,000 אנשים מתים מידי שנה בגלל עישון ונזקיו. עם זאת צעירים מתחילים לעשן כבר מגיל צעיר- וכ-80% מהמבוגרים נעשים מכורים לעישון סיגריות כבר עד שהם מגיעים לגיל 18.

בעוד שממצאי מחקרים קודמים מעלים כי סיגריות פוגעות בעירנותם ותשומת ליבם של מבוגרים כמו גם ביכולות הזיכרון שלהם, ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Neuropsychopharmacology  על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, מעלים כי העישון בקרב צעירים פוגע בחלקה הקדמי של קלפת המוח (הקורטקסט הפרה-פרונטלי) באופן שפוגם בתפקודים מוחיים כמו בתכנון וקבלת החלטות רציונלית ושליטה מודעת בתהלכים שכליים שונים. פגיעה זו היא חמורה במיוחד לאור העובדה שהיא מתרחשת בצעירותם, בעת שהמוח ממשיך להתפתח, והיא משמעותית מכיוון שהיא משפיעה על יכולתם של הצעירים לקבל החלטה אודות הפסקת העישון, שכידוע גורם לנזקים בריאותיים חמורים.

 במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין התפקודים המוחיים בקרב קבוצה של 25 מתבגרים בני 15 עד 21. זאת בעזרת סדרה של מבחנים של יכולת שכליות, שאותם צעירים עברו, תוך שהצעירים עברו הדמיות מוח fMRI. התוצאות הושוו לקבוצה דומה של צעירים בני 16 עד 21, אשר דיווחו על עישון של פחות מחמש סיגריות במהלך כל ימי חייהם עד למועד הבדיקה.

 הצעירים תפקדו במבחנים באופן דומה, אולם החוקרים גילו ממצא מפתיע לגבי מוחם של הצעירים שעישנו- התפקוד הנוירולוגי באיזורים המוחיים הקורטיקליים פעלו באופן לקוי. ממצאים אלה מעידים לדעת החוקרים שעישון משנה את הפעילות המוחית של המעשנים הצעירים כבר בגיל צעיר, והם סבורים כי השפעה זו היא דרמטית, ומשנה את מסלול התפתחותו התקני של התפקוד המוחי.