עישון קנאביס מגביר סיכון לפסיכוזה

מחקר חדש: עישון קנאביס מגביר סיכון לתסמינים פסיכוטיים ופסיכוזה

הקנאביס, הינו הסם הבלתי חוקי הנצרך ביותר בעולם, במיוחד בקרב בני נוער ומתבגרים. השימוש בקנאביס מקושר לבעיות נפשיות ולהפרעות פסיכוטיות כגון סכיזופרניה.

עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz
עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz

עם זאת, חוקרים חלוקים בדעתם האם השימוש בקנאביס הוא המעורר הפרעות ותסמינים פסיכוטיים או שהקשר אינו סיבתי והוא הפוך : כלומר שבעיות פסיכולוגיות גורמות ללוקים בהן לפנות לשימוש בקנאביס.

מחקר חדש שפורסם  בכתב העת British Medical Journal BMJ , על ידי חוקרים מאוניברסיטת מסטריכט שבהולנד, שופך אור העל הנושא.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את השפעותיו הפסיכוטיות של השימוש בסם פסיכו אקטיבי הקאנביס ונגזרותיו כגון מריחואנה- חומר המופק מהפרחים של צמח הקאנביס- קנביס סאטיבה Cannabis sativa, המוכר גם בשם קנאבוס (קנבוס).

מטרת המחקר הייתה לבחון האם שימוש בקנאביס בקרב בני נוער וצעירים מתבגרים מגביר את הסיכון לתופעות פסיכוטיות . לשם כך בחנו החוקרים את שיעורי ההתקפים הפסיכוטיים psychotic symptoms ומישכם ב-1923 נבדקים בני 14 עד 24 מקרב האוכלוסייה הכללית בגרמניה, בשלוש נקודות זמן. נקודות הזמן היו : בתחילת המחקר- BaseLine, לאחר 3.5 שנים ולאחר 8.4 שנים.

ממצאי המחקר העלו כי אצל נבדקים שלא דיווחו על תסמינים פסיכוטיים במהלך חייהם, ולא דיווחו על צריכת קנאביס בתחילת המחקר, השימוש בקנאביס במהלך התקופה שמתחילת המחקר ועד לנקודה הזמן השניה במחקר- לאחר 3.5 שנים, הגביר את הסיכוי ללקות בסימפטומים פסיכוטיים – תסמינים של פסיכוזה לאחר מכן.

עוד עולה כי הישנותם של התסמינים אצל אנשים, שמועדים ללקות בהפרעות פסיכוטיות, אף עלולה להביא להתפרצות של מחלת נפש (קבועה).

התסמינים הפסיכוטיים שנבחנו היו בין השאר סימפטומים של פסיכוזה וביניהם הזיות ופרנויות של רדיפה, הפרעות בחשיבה, הזיות שמיעתיות, או תופעת פאסיביות Passivity phenomena – שהלוקה בה סבור כי מחשבות והתנהגות מסוימות שלו, נתונים לשליטתו ולהפעלתו של אדם או אנשים אחרים- כמו לדוגמה הזזה של הגפיים או חוויה והבעה של רגשות מסוימים שנגרמים לדעת האדם החווה אותם בגלל מה שהאדם חווה כהפעלה של גופו או השפעה ושליטה חיצונית על רגשותיו על ידי אדם או אנשים אחרים.

לסיכום, מן הממצאים עולה כי החוקרים סבורים כי השימוש בקנאביס, הוא גורם סיכון המנבא התפתחות של תסמינים פסיכוטיים. יתר על כן, לדעת החוקרים שימוש ממושך בקנאביס, אף עשוי להגביר את הסיכון ללקות בהפרעות ומחלות פסיכוטיות.