“עליה במאות אחוזים במספר מנותחי הלב המבוגרים”

מנתונים שהוצגו בכנס השנתי לניתוחי לב בבית החולים רמב”ם בחיפה שהוקדש השנה לניתוחי לב בגיל השלישי, עולה כי בהשוואה לכמות ניתוחי הלב שנערכו בקרב מבוגרים שמעל גיל 80 לפני עשר שנים, חלה עליה של מאות אחוזים במספר המנותחים. בעוד שלפני עשור מרבית מנתחי הלב מיאנו לנתח חולים מבוגרים, כיום זהו עניין שהשגרה, וחולים בני 80 ומעלה “מנותחים על בסיס שבועי” בבית החולים רמב”ם.

ניתוח לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: MrArifnajafov
ניתוח לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: MrArifnajafov

מן הנתונים שהוצגו עולה כי בעשר השנים האחרונות עלה מספר ניתוחי הלב של בני 80 ומעלה ב-1700% כלומר פי 17 ! מהנתונים שנאספו עולה כי בעוד שב1991 נותח מטופל אחד בלבד בגיל 80, עשור לאחר מכן, בשנת 2001, נותחו במחלקה שלושה חולים מעל גיל זה, ומאז 2001 ועד 2011 בעשור שחלף , נותחו בניתוחי לב 51 חולים בגילאי 80 ויותר . כיום המספרים ממשיכים לעלות ומידי שבוע בממוצע מנותח חולה בגיל 80 או יותר במחלקה בבית החולים רמב”ם בניתוח לב.

עליה במאות אחוזים במספר מנותחי לב בני 80 ומעלה

“ניתוחי הלב בגילאים אלה אינם פשוטים”, מציין הדוקטור גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב בקריה הרפואית רמב”ם, אשר נאם במסגרת הכנס, ומוסיף כי כי עלייה משמעותית זו אפשרית תודות לשיפור המיומנויות של הרופאים מנתחי הלב בניתוחים מעין אלה ותודות להתפתחות הרפואה בתחום המשתפר ומתחדש ללא הרף.

הדוקטור בולוטין מדגיש כי בני גיל הזהב הם אוכולוסית מטופלים המהווים “פציינטים מאתגרים, שמגיעים עם בעיות שונות שאופייניות לגילאים המבוגרים, אך יחד עם זאת כיום הרפואה מאפשרת לבצע את הניתוחים הללו עם סיבוכים וסיכונים פחותים יותר מאשר בעבר, באופן המותאם לחולים הללו.” הוא מסביר כי בסופו של דבר “החולים המבוגרים רוצים איכות חיים לאורך שנים, גם בגיל 80 וכיום יש להם נכונות גדולה יותר לעבור ניתוחים כאלה מתוך ציפייה לשנים ארוכות וטובות”.

בכנס הועלו גם ממצאים מעניינים אודות שיעור מנותחי הלב הגבוה של רופאים ושל בני משפחותיהם בבית החולים רמב”ם עצמו. האם הדבר נובע מתחלואת לב רבה יותר בקרב רופאים ? הדוקטור בולוטין משיב שלא מדובר בתחלואה רבה יותר בקרב רופאים אלא בשל האמון של הרופאים המקומיים בצוות המנתח של בית החולים, שגורמת לשיעור ניתוחים גבוה של הרופאים ובני משפחתם בבית החולים.