עמדת בדיקות קורונה ללא צורך בציוד מגן

ישראל ידועה בעולם כאומת הסטרטאפ בזכות החדשנות שהיא מובילה בתחומים רבים. גם בתחום הרפואה והבריאות פועלים בישראל בימים כתיקונם ובמיוחד בעת משבר הקורונה מיזמים, חברות, סטארט אפים וארגונים רבים העוסקים בחדשנות רפואית. היום פורסם על חדשנות מכיוון קופות החולים. לצד הודעתה של קופת החולם לאומית, הודיעה גם קופת החולים מכבי על עמדות יחודיות לבדיקות קורונה ללא צורך בציוד מכן.

לקיחת דגימות מאנשים החשודים כחולי בנגיף הקורונה מצריכה תהליכי קפדניים של ניטור, בקרה וחיטוי של הצוות בכל פעם שנלקחת בדיקה בכדי לא להוביל להדבקה בין אדם לאדם המבצע את הבדיקה. קופת החולים מכבי פתחה עמדת בדיקה חדשנית וראשונה מסוגה לביצוע בדיקות קורונה מאפשרת לקיחת דגימות ללא צורך בציוד מגן.

עמדה חדשנית בתהליך נטילת דגימה סטרילי

מכבי שירותי בריאות השיקה עמדה חדשנית ראשונה מסוגה ללקיחת דגימות קורונה. העמדה הוצבה במרפאת מכבי ביפו ומאפשרת תהליך נטילת דגימה סטרילי מרגע הזיהוי של הנבדק ועד העברת הדגימה למעבדה המרכזית של מכבי. במהלך הבדיקה, הדוגם שוהה בתא מבודד לחלוטין ללא מגע עם הנבדק ובהפרדה מוחלטת עם הסביבה החיצונית. כך אין צורך בלבישת ציוד מיגון על ידי הדוגם. בסיום לקיחת הדגימה מתבצע חיטוי של הציוד המחובר לעמדה באופן מידי ואוטומטי ובכך מתאפשר מעבר מהיר לביצוע בדיקה של הנבדק הבא.

עמדה סטרילית לביצוע בדיקת קורונה ללא צורך בציוד מיגון - מכבי שירותי בריאות .
עמדה סטרילית לביצוע בדיקת קורונה ללא צורך בציוד מיגון – מכבי שירותי בריאות .

ראש מחוז המרכז במכבי, דבורה חסיד:* “העמדה היא מענה מהיר ויעיל לצורך שניצב לפנינו לבצע כמה שיותר בדיקות קורונה, בצורה יעילה, זריזה ובטוחה ביותר. זהו פיתוח פורץ דרך שיסייע במלחמה בנגיף”

איתמר פדה אשר תכנן ויזם את העמדה הוא מנהל הנכסים והלוגיסטיקה במחוז מרכז של מכבי. הוא יזם ותכנן את העמדה תוך ליווי מקצועי של ד”ר דניאל קון המנהל הרפואי של מרחב יפו במכבי. בתהליך מהיר שארך כשבוע בלבד, פותחה העמדה במפעל שגב תעשיות בשיתוף עם התאחדות התעשיינים.

הפרדה בין הנבדק לדוגם בעמדת בדיקת הקורונה

מקופת חולים מכבי נמסר כי העמדה תוכננה כך שהדגימות נלקחות בהפרדה מוחלטת בין הנבדק לדוגם, ללא מעבר אוויר, והיא מחוטאת בין בדיקה לבדיקה. משרד הביטחון הביע עניין בייצור עמדות מסוג זה בקנה מידה רחב. מנכ”ל מכבי רן סער: “נשמח לשתף את תכניות הבנייה עם כל ארגון שירצה, כחלק מהמאבק הגלובלי המשותף בקורונה”.

מנכ”ל מכבי, רן סער ציין כי “המתקן החדש מוכיח את עצמו כבטוח ויעיל ואנו נשמח לשתף את תכניות הבנייה שלו עם כל ארגון בריאות בארץ ובעולם שירצה בכך, כחלק מהמאבק הגלובלי המשותף בנגיף הקורונה”

התעניינות מצד כלי תקשורת בעולם

נשיא התאחדות התעשיינים, ד”ר רון תומר ציין כי “התעשייה הישראלית גאה בהיותה יוזמת ושותפה בפרויקטים רבים למלחמה בקורונה. כך למשל במכשירי הנשמה, ציוד מיגון וגם בפרויקט המשותף עם מכבי. נמשיך להתגייס לטובת הציבור במאמץ הלאומי”

ממכבי נמסר כי “לנוכח ייחודיותו ויעילותו הצפויה, הביע משרד הביטחון עניין בבחינת האפשרות לייצר עמדות מסוג זה בקנה מידה רחב ונמצא במגעים עם צוות התכנון של העמדה. בנוסף, העמדה מעוררת עניין בינלאומי נרחב, וכלי תקשורת מצרפת, איטליה וסין הגיעו היום לצלם אותה בפעולה.