עסקאות ל"אקסלתא" – חברת תאי הגזע של הטכניון

הצלחה ישראלית : עסקאות ראשונות ל"אקסלתא" - חברת תאי הגזע, שהוקמה בטכניון ב-2012, מכרה רשיונות ראשונים לשימוש בפטנטים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

דם טבורי - גנטיקהעסקים כלכלה ניהול
תאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. מאת: Ghanson

הצלחה ישראלית : עסקאות ראשונות ל"אקסלתא" – חברת תאי הגזע, שהוקמה בטכניון ב-2012, מכרה רשיונות ראשונים לשימוש בפטנטים

עסקאות ראשונות לחברת תאי הגזע אקסלתא, שנוסדה על ידי הטכניון ומכון אמי"ת (מכון אלפרד מאן בטכניון).

 אקסלתא (Accellta) הוקמה בנובמבר 2012 על בסיס מחקר חלוצי במרכז לחקר תאי גזע בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון. הטכנולוגיות שפותחו במרכז הטכניוני מאפשרות לא רק לגדל את תאי הגזע, אלא גם לבצע בהם מניפולציה גנטית, החיונית לפיתוחם של טיפולים מבוססי תאי-גזע ושל מודלים למחלות.

לאחרונה העניקה החברה רשיון-שימוש באחד הפטנטים שלה לחברת הביו-טכנולוגיה הבינלאומית מילטני ביוטק. הרשיון, שאינו בלעדי, כולל ייצור ומיסחור עולמי של מוצר פורטפוליו חדש של מילטני: מדיום לגידול תאי גזע. לפני כמה חודשים העניקה אקסלתא לענקית המזון והתרופות היפנית אג'ינומוטו רשיון דומה, הכולל זכויות לייצור, שיווק ומכירה של המדיום ביפן, הן למטרות מחקריות והן למטרות מסחריות.

יו"ר אקסלתא, ד"ר זאב גילקיס, מוסר כי "מתן הרישיונות מאפשר לאקסלתא למנף את הקניין הרוחני שבבעלותה ולהציע את הפיתוח הייחודי למדענים ולחוקרים בתחום תאי הגזע, שמספרם בעולם מוערך בלמעלה מ-100,000. אנו מאמינים כי עסקאות אלה סוללות את הדרך לשיתופי פעולה נוספים עם התעשייה הביו-רפואית."

מאז הקמתה השקיעה אקסלתא רבות ביצירת שיתופי פעולה עסקיים ובבנייה של תשתיות לייצור תאים בדרגה קלינית. לאחרונה השלימה החברה את הקמתו של מתקן ייצור חדשני, שישמש לייצור תאי גזע בקנה מידה מסחרי ובתנאי ייצור נאותים (GMP) לתעשיית הרפואה הרגנרטיבית המתפתחת. הקומפלקס החדש של אקסלתא, הממוקם בקרית הטכניון, כולל חדרים נקיים ומעבדות QC, מעבדות פיתוח ומשרדים, ומתפרש על פני 550 מ"ר. לדברי ד"ר מיכל עמית, אחת החלוצות העולמיות במחקר תאי גזע ומנהלת המחקר והפיתוח באקסלתא, "מתקן הייצור החדש, ביחד עם הפתרונות החדשניים של אקסלתא, מאפשרים לחברות מסחריות ולמעבדות מחקר לגדל תאי גזע בצורה מהירה, הומוגנית, איכותית וחסכונית יותר."

בין הפתרונות שמשווקת החברה: MAXELLS (מקסלס) – טכנולוגיה חדשנית לגידול תאי גזע בתרחיף, בקנה מידה מסחרי ובעלות נמוכה, ו-SINGLES (סינגלס) – טכנולוגיה חדשנית לגידול יעיל של תאי גזע בודדים בתרחיף ברמת אחידות וניקיון גבוהים במיוחד, שמאפשרת מניפולציה גנטית נוחה של התאים. כמו כן משווקת אקסלתא כמה קווי תאי גזע מסוגים שונים ותאי הזנה ייחודיים.

כיום ממוקדת אקסלתא ביצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות ביו-פארמה וחברות תאי גזע לפיתוח תהליכי ייצור חסכוניים משמעותית עבור מוצרים תאיים וכן לפיתוח מערכות מודל לסריקה ובדיקה של תרופות חדשות. בעתיד תעסוק החברה גם ברפואה רגנרטיבית ובפיתוח טיפולים מבוססי תאי-גזע למחלות חשוכות מרפא.

מילטני ביוטק פעילה בכל העולם, והיא מהחברות החדשניות והמובילות במוצרים, שירותים ויישומים קליניים בתחומי המחקר הביו-רפואי והתרפיה התאית.

אג'ינומוטו היא תאגיד ענק הפעיל ב-26 מדינות בייצור ובשיווק של מזון ומשקאות, חומצות אמינו, תרופות וכימיקלים, עם מחזור שנתי של למעלה מ- 11 מיליארד דולר.

דילוג לתוכן