עקרון ההצלבה-שיטת אלבאום

מהו עקרון ההצלבה לפי שיטת אלבאום, מתי מתחילה להתפתח יכולת ההצלבה ? האם הסביבה יכולה להשפיע על יכולת ההצלבה?

שי לביא

עודכן בתאריך

רפואה משלימהבריאות הילד
תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross

הצלבה

פעם סיפרו בהתלהבות על תינוקות "מהירים", שדילגו על זחילה ועברו ישר לעמידה. אחר כך כבר הבינו שהדילוג על פעולת הזחילה עשוי לרמז על קשיים במוטוריקה הגסה ושדווקא הוויתור על הזחילה עלול לפגוע בהבשלת תהליכים התפתחותיים חשובים. 

היום מבינים שאמנם חשוב לזחול, אך חשוב יותר לדעת לזחול "נכון". יתרה מכך, כיום מצביעים המחקרים על הקשר בין הזחילה בגיל חצי שנה – לבין קשיי למידה וקשיי קשב בגיל ילדות ובבגרות.

המושג המרכזי שעליו מדברים כשמשבחים את הזחילה – הוא ההצלבה. זחילה היא למעשה תקשורת בין הגפיים והיא מבטאת שליטה מוצלבת במוטוריקה הגסה, בין רגל ויד נגדיים. כפי שהסברנו במאמרנו על הצד הדומיננטי, כך גם כאן: התיאום בין ההמיספרות במוח לבין איברי הגוף הוא קריטי לתפקוד תקין ביום-יום. והזחילה, מסתבר, היא אחד התרגילים הטובים ביותר לחיזוק התיאום הזה בדיוק.

יכולת ההצלבה – מהרחם ומהסביבה

מתי מתחילות להתפתח היכולות המוטוריות שלנו? כמו הרבה דברים, גם המוטוריקה מתחילה ברחם. תנועות העובר ברחם נעשות באופן ספונטני וממשיכות להשתכלל אחרי הלידה על פי אבני דרך ידועות. גם מערכות ההצלבה והתיאום בין ההמיספרות מתחילות לפעול כבר ברחם – וכך נוצר הבסיס לתהליכים קוגניטיביים מתקדמים בחיי האדם. במילים אחרות: ככל שהמוטוריקה תשתכלל ותבשיל כך יכולת התיאום בין ההמיספרות במוח תלך ותשתפר, ובהתאם גם תפקודיו השונים של האדם.

האם הסביבה יכולה להשפיע על יכולת ההצלבה?


במקרים שבהם אין מגבלה פיזיולוגית, הסביבה בעלת השפעה רבה על יכולת ההצלבה של התינוק. שלוש נקודות השפעה חשובות, בראשי פרקים ולאחר מכן בהרחבה:
• עידוד הזחילה על ידי גרייה ומתן חופש תנועה
• הקפדה על זחילה "נכונה" בהצלבה
• סיום תקופת הזחילה על ידי התינוק

כעת נרחיב:
עידוד תנועה מגיל ינקות, הושטת משחקים, גירוי התינוק באמצעים חזותיים, שמיעתיים ותחושתיים, משחקי תנועה של כל הגפיים וכדומה – כל אלה מעוררים את התינוק לתנועה ולחיזוק השרירים של גופו. עידוד התינוק לזחילה, גם מתחת לשולחנות ובין הכיסאות, הוא צעד חשוב בהתפתחות התינוק.
לעומת זאת, הורים שיגבילו את תנועת הפעוט הזוחל, ימנעו ממנו זחילה במקומות מסוימים, יגבילו את שטח הזחילה שלו וכדומה – עשויים לצמצם משמעותית את יכולת ההצלבה החיונית כל כך.
נוסף על כך, התערבות הסביבה חשובה גם לאיכות הזחילה. כאמור, חשוב לזחול "נכון". זחילה נכונה נעשית בהצלבה של יד ורגל נגדית, הן בזחילת גחון והן בזחילה על שש.
זכרו! התינוק מחליט לבד מתי הוא מסיים את תקופת הזחילה. השתדלו להימנע מזירוזים על מנת לאפשר לו את ההתפתחות הטבעית בקצב שלו.

הצלבה – לא רק זחילה
פעילויות נוספות מחזקות את יכולת ההצלבה, ומשפרות את התיאום בין המוח לגוף. התרגול לחיזוק יכולת ההצלבה משתנה מגיל לגיל ומותאם לצרכים של הילד.
בגיל הרך תוכלו לעסות את התינוק בעיסוי עדין של איברים נגדיים: יד ימין ורגל שמאל או יד שמאל ורגל ימין. בגיל טרום בית ספר תוכלו להעביר כדור מצד אחד של הגוף לצדו השני, בגלגול על פני הגוף ובחזרה. ילדי הגן אוהבים מאוד חיקוי של חיות. תוכלו לחקות הליכה של חיות ולשים דגש על פעילויות הצלבה. אצל ילדים ובני נוער נוכל להפגיש רגל ויד נגדית לפני הגוף ומאחוריו.

מאת: אתר העמותה לקידום ופיתוח שיטת אלבאום

דילוג לתוכן