ערכו הבריאותי של בזילקום

מה הן סגולותיו הבריאותיות של צמח התבלין בזיליקום ?

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונה
ארוחה משפחתית. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: LunaHunting

ערכם הבריאותי של בזיליקום מתוק Ocimum basilicum ומיני בזיל אחרים
צמח הבזיל- בזיליקום מוכר גם בשם ריחן. הוא ממוצא טרופי וגדל בארצות בעלות אקלים טרופי או סובטרופי. זהו צמח קיצי, בעל עוצמת צמיחה רבה. בערוגות הוא מגיע לגובה של 30-60 ס"מ. במתקני גידול לגובה הבנויים כפירמידות פרי המצאתי הוא צימח ענפים לאורך של שני מטרים לכל כיוון. לכן, יש לגדלו במרוחק מצמחים אחרים. משתמשים בעליו כעשבי תיבול לסלטים, לתה ולתבשילים. יש גם ריחן בעל עלים סגולים והוא משמש יותר כצמח בושם ופחות כצמח תבלין ומרפא.

ערכים תזונתיים
כמות המינרלים בעליו היבשים של הריחן – בזיליקום גבוהה ביותר. כמויות המינרלים העיקריים המצויים בהם, במ"ג ל-100 גרם, הן כדלקמן:
אשלגן – 3,433
אבץ – 5.7
ברזל – 42
מגנזיום – 422
סידן – 2,113

תכונות ריפוי ושימושים ברפואת הצמחים
עליו הצעירים של צמח הבזיליקום משמשים לתיבול מאכלים שונים. ברפואת הצמחים, הצמח משמש כנגד עוויתות והתכווצויות, כמעורר תאבון, נגד הפרעות עיכול, מגביר תנובת חלב אצל מיניקות, מגביר את פעולת העיכול בקיבה ובזאת עיקר שימושיו. יש בארץ זני ריחן שבוררו בתחנת הניסיונות נווה יער ע"י דר' נתיב דודאי והם מכילים כמות רבה של אאוגנול ולכן יש לזנים אלו יכולת גבוהה ביותר למנוע חימצון של כולסטרול .LDL זני ריחן שעשירים בקרבקרול לא עוזרים מבחינה זו. ריחן עוזר גם להקלת שיעול ובמידת מה להקלת כאבי ראש. בטיפול חיצוני מניחים עלים מרוסקים שלו על העור, לטיפול בעקיצות חרקים. למטרה זו אפשר להשתמש גם במרתח של עליו המיובשים.

מחקרים על תכונות הריפוי של ריחן
יכולת אנטיאוקסידנטית של מרכיבים שונים המצויים בשמן נדיף של בזיליקום נבדקה במחקר.
היכולת האנטיאוקסידנטית היותר גבוהה הייתה של המרכיב חומצה רוזמרינית המצויה במספר רב של צמחים ממשפחת השפתניים שנסקרו בעבר בחוברת ובתוכם בזיל מתוק (Ocimum basilicum L.) (1). במחקר אחר נמצא ששמן נדיף של ריחן מהמין הבוטני O. sanctum Linn. מספק הגנה ללב בצמצמו במידה רבה התחמצנות של כולסטרול LDL (2). בניסוי עם בעלי חיים, מיצוי של שמן נדיף ממין ריחן זה שיפר גם יכולת גופנית ועמידות בפני התעייפות יותר מאשר בלעדיו (3).

יכולת אנטי סרטנית
היכולת האנטי סרטנית של בזיל מתוק נבדקה בבעלי חיים עם מיצוי הידרואלכוהולי שלו, 80% אתנול ו-20% מים, במינונים של 200 עד 400 מ"ג לק"ג משקל גוף. נבדקו ההשפעות של מיצוי זה על אנזימים קסנוביוטיים, על רמות הגלוטטיון, לקטאט דהידרוגנאז וחימצון שומנים בכבד של בעלי חיים אלו בגיל 8-9 שבועות. נבדקה גם היכולת האנטי סרטנית של מיצויים אלו כנגד סרטני עור. מתן מיצוי הריחן העלה בצורה יעילה את רמות האנזימים האנטיאוקסידנטיים הנוצרים בגוף והקטין את מידת הנגיעות בסרטן העור אצל בעלי החיים (4).

יכולת אנטי בקטריאלית, אנטי פטרייתית ואנטי דלקתית
היכולת האנטי בקטריאלית של הצמחים ריחן, קינמון, ציפורן, רוזמרין, שמיר וזנגביל נבדקה בשני מחקרים עם חיידקים: במגע ובאיוד. היכולת נבדקה כנגד חיידקים גרם חיוביים כמו סטפילוקוקוס אאורוס, בצילוס קראוס, אנטרוקוקוס פציאליס וליסטריה מונוציטוגנאז וכנגד 4 סוגי חיידקים גרם שליליים: אשריציה קולי, יריסיניה אנתרוקוליטיקה, סלמונלה קולראסואיז ופסאודומונס אאורוגינוזה. הם נבדקו גם כנגד 3 סוגי פיטריות: קנדידה אלביקנס והעובשים פנציליום איסלנדיקום ואספרגילוס פלווס. יכולתם של החומרים נבדקה כדי לברר אפשרות להשתמש בהם לשימור מזונות במקום בחומרי שימור סינתטיים. לקינמון וציפורן הייתה היכולת היותר גבוהה ואחריהם לריחן, רוזמרין, שמיר וזנגביל. פיטריות גורמות מחלות היו היותר רגישות ואחריהן חיידקים גרם חיוביים (5). יכולתו של שמן נדיף של בזיל מתוק נבדקה גם כנגד חיידקים עמידים לאנטיביוטיקות שונות כמו מספר גזעי סטפילוקוקוס, אנטרוקוקוס ופסאודומונס. נבדק משך הזמן בו המיצוי קטל את החיידקים. ריכוזים מינימאליים שבלמו את ריבוי החיידקים היו בין 0.0003% ל-0.0007% (6). אדים של מיצויים מריחן וממנטה נבדקו לגבי השפעתם על סוגי פיטריות הפוגעות בפרי אחרי הקטיף. חומרים אלו גילו יכולת מרשימה למנוע נזק של הפיטריות לפרי (7). שמן נדיף של ריחן מהמין Ocimum sanctum Linn. גילה גם יכולת אנטי דלקתית במונעו שלשול אצל חולדות, להן ניתן שמן קיק בכמות שהזיקה לקבוצת הביקורת ללא שמן הריחן (8). שמן הריחן צמצם במידה רבה גם בצקת שנגרמה לבעלי חיים בהפחיתו ייצור של לויקוטריאנים וחומרים דלקתיים אחרים הנוצרים מחומצת שומן ארכידונית (9). מיצוי אלכוהולי של ריחן מהמין הבוטני O. gratissium עזר במידה רבה גם נגד שלשול שנגרם מאינפקציות שונות (10).

יכולת אנטי ויראלית
מה השפעותיות של בזיליקום על הרפס ומחלות ויראליות ?

בטייוואן נבדקה הפעילות של מיצויים ומרכיבים נפרדים של ריחן מתוק כנגד מספר מחלות ויראליות כמו סוגי הרפס, אדנווירוסים והפטיטיס B וכן וירוסי קוקסקי ואנתרווירוס 71. הן חומר גולמי והן מיצויים שונים ומרכיבים שונים של הצמח גילו פעילות אנטי ויראלית נרחבת. מתוך המרכיבים השונים, חומצה אורסולית הייתה היותר פעילה כנגד מספר וירוסים ואפיגנין היה היותר פעיל כנגד וירוסים אחרים (11).

ריחן כמונע כיבי קיבה ותריסריון
בניסוי עם בעלי חיים, שמן שמוצה מריחן מתוק סיפק הגנה לקיבה כנגד נזקים של אספירין, אנדומטצין, אלכוהול, היסטמין, רסרפין ומצבי סטרס. הוא נמצא מעכב את יצירת החומר ליפואוקסיגנאז וכן הייתה לו פעילות אנטי היסטמינית וכנגד הפרשת יתר של חומצת קיבה .

יכולת נגד תולעי מעיים.
ביחידה למחקר תרופות ביולוגיות בהודו נחקרה הפעילות של שמן נדיף של ריחן מהמין הבוטני O. sanctum ושל מרכיבים שלו כנגד תולעי מעיים מסוג כאנורבדיטיס אלגנס. אאוגנול המצוי בשמן זה גילה את היכולת המרבית לטיפול בתולעים אלו.

מקורות

1) Jayasinghe C, et al. Phenolics composition and antioxidant activity of sweet basil (Ocimum basilicum L.). J Agric Food Chem 2003 Jul 16;51(15):4442-9.
2) Kelm MA, et al. Antioxidant and cyclooxygenase inhibitory phenolic compounds from Ocimum sanctum Linn. Phytomedicine 2000 Mar;7(11):7-13.
3) Dasgupta T, et al. Chemomodulatory efficacy of basil leaf (Ocimum basilicum) on drug metabolizing and antioxidant enzymes, and on carcinogen-induced skin
and forestomach pepillomagenesis. Phytomedicine 2004 Feb;11(2-3):139-51.
4) Lppez P. et al. Solid- and vapor-phase antimicrobial activities of six essential oils: susceptibility of selected foodborne bacterial and fungal strains. J Agric Food Chem 2005 Aug 24;53(17)6939-46.
5) Opalchenova g, Obreshkova D. Comparative studies on the activity of basil – ab essential oil from Ocimum basilicum L. – against multidrug resistant clinical isolates of the genera Staphylococcus, Eleutherococcus and Pseudomonas by using different test methods. J Microbiol Methods 2003 Jul;54(1):105-10.
6) Jaggi RK, Madaan R, Singh B. Anticonvulsant potential of holy basil,
Ocimum sanctum Linn, and its cultures. Indian J Exp Biol 2003 nov;41(11):1329-33.
7) Singh S, Majumdar DK. Evaluation of anti-inflammatory activity of fatty acids of
Ocimum sanctum fixed oil. Indian J Exp Biol 1997 Apr;35(4): 380-3.
8) Ilori M, et al. Antidiarrhoeal activities of Ocimum gratissimum (Laminaceae.) J Diarrhoeal Dis Res 1996 Dec;14(4):283-5.
9) Chiang LC, et al. Antiviral activities of extracts and selected pure constituents of
Ocimum basilicum. Clin Exp Pharmacol Physiol 2005 Oct;32(10):811-6.
10) Singh S. Evaluation of gastric anti-ulcer activity of fixed oil of Ocimum
basilicum Linn. And its possible mechanism of action. Indian J Exp Biol 1999 Mar;37(3):253-7.
11) Asha MK, et al. Antihelmintic activity of essential oil of Ocimum sanctum and eugenol. Fitoterapia 2001 Aug;72(6):669-70.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן