פותחים את השנה בצריכה נבונה

איך מתחילים את השנה ברגל ימין ומלמדים את הילדים לצרוך תקשורת נכון??

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
גן ילדים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: ozgurmulazimoglu-Mirar abajo

כיצד להתחיל את השנה בצורה מיטבית וללמד את הילדים לצרוך תקשורת באופן נכון ?

כמעט צלחנו את חופשת הקיץ הארוכה ובפתח מתחילה שנת לימודים חדשה. ההכנות בעיצומן: כבר קנינו את כל הספרים והמחברות, כבר עטפנו ושמנו מדבקות וכולנו מתרגשים מאוד. כולנו (בעיקר ההורים) מאוד רוצים שיתחילו הלימודים. אז רגע לפני שהשנה מתחילה רציתי להגיד מילה על חיי הלימודים לצד המסכים. 

כולנו מכירים את הסיטואציה שבה מדברים עם הילדים בצהריים ומבקשים שיאכלו ויעשו שיעורים וברקע נשמעים קולות אחרים שמרמזים על מה שהילדים באמת עושים!!! רובנו נמצאים בעבודה ומנסים לשלוט בשלט רחוק על הילדים בבית המעדיפים לבהות ולצפות.

זמן הצפייה בטלוויזיה והגלישה במחשב באים רבות על חשבון פעילויות אחרות וחשובות לא פחות. ביניהן הכנת שיעורים, קריאת ספרים, מפגש עם חברים ועוד. הורים רבים מתלוננים שילדיהם מעדיפים את המסכים על פני פעילויות עם המשפחה, על פני ים ובריכה. רבים דוחים את מטלות הבית ובית הספר לשעות מאוחרות והדבר גורם לויכוחים ומריבות. אין ספק שהמסכים גוזלים שעות רבות של הילדים ורובנו עומדים ממול חסרי אונים. אז מה עושים??

עלינו לנהל דיאלוג עם הילדים ולעזור להם לתכנן את לוח הזמנים. כדאי להבחין בין מטלות ומשימות לבין רצונות. כדאי להגדיר את כל התוכניות ולדרג אותן לפי חשיבות וכדאיות. יש להציג בפניהם את הגבולות שלנו כהורים והאופן הרצוי בעינינו לסידור הדברים. למשל אפשר לקבוע שהילדים יאכלו ויכינו שיעורים ואחר כך יהיו חופשיים לצפות במסכים .(טלויזיה, מחשב, טלפון סלולרי וכו). או לחילופין ניתן להגיע להסכמה שהילדים צופים בתוכנית אחת אהובה לאחר הלימודים ואחריה מכינים שיעורים.

על ההורים להתאים את התהליך לגילאי הילדים ולסיטואציה המשפחתית שכן יש הבדל אם הילדים מצויים לבדם או שיש עמם מטפלת או אדם מבוגר. יש הבדל בין ילד בן 4 לילד בן 8 בצרכים, ברצונות, במידת הצבת הגבולות וכן במשמעות הצפייה. ישנם ילדים צעירים שמגיעים עייפים מהמסגרת ולכן עדיף שיאכלו וינוחו או יצפו בתוכנית אחת לפני הפעילויות האחרות. חשוב להדגיש כי כדאי לבנות לוח זמנים מסודר מבחינת כמות הצפייה וזמני הצפייה גם עבור ילדים צעירים כדי שתהווה פלטפורמה להמשך וכן תעזור לילדים לארגן את זמנם באופן יעיל גם בהמשך השנים.

אם נשכיל לעשות תהליך נכון ומתאים לילדינו ולמסגרת המשפחתית שלנו כך נוכל להפיק יותר תועלת מצריכת התקשורת שתיעשה באופן יעיל, מובנה ומותאם לסדר יומנו ולצרכינו. זאת כיוון שהתקשורת אינה רעה במהותה אלא תלוי מה עושים איתה!!!

מאת: ד"ר שלי גפןד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן