פטריית קוריולוס וטיפול בסרטן

פטריית המרפא קוריולוס  Coriolus versicolor עוזרת להתגבר על סוגי סרטן שונים

הפטרייה קוריולוס ורסיקולור היא פטריית מרפא אשר בסין וביפן מרבים להשתמש בה כנגד סוגי סרטן שונים. משתמשים בה הן למניעה והן לטיפול בסרטן. בשנים האחרונות, נערכו איתה מחקרים רבים ונמצא שמיצוי מיימי מפטרייה זו הינו בעל קשת פעילות רחבה ביותר, כמו עירור תאים שונים של המערכת החיסונית ומניעה של גדילת סרטן. משתמשים בה הן בשיטות הרפואה המשלימה והן כעזר לחולים שעוברים טיפולים קונוונציונליים, לעזור להם להתגבר על תופעות הלוואי של הטיפולים, שלעיתים הם יותר קטלניים מהמחלה עצמה (ראו מראה מקום 1). יובאו בזאת פרטיו של מחקר אחד שנעשה בפורטוגל, עם מתן של הפטרייה קוריולוס וורסיקולור, שבמסגרתו טופלו נשים שסבלו מסרטן צוואר הרחם בגלל נגיעות בווירוס פפילומה. חשוב לציין שבמחקר זה, חלק מן הנשים היו ללא כל טיפול וחלקן קיבלו את תרכיז הפטרייה. במחקר זה היא ניתנה כטיפול יחידי ולא כעזר לטיפולים קונוונציונליים כלשהם.

מחקר אודות סרטן צוואר הרחם הנגרם מווירוס פפילומה (2)
במכון למחקר אונקולוגי בפורטוגל נערך מחקר לגבי השפעתה של נטילת פטריית המרפא קוריולוס ורסיקולור על התפתחות וירוס פפילומה הגורם לסרטן צוואר הרחם אצל נשים. עם כניסתן למחקר, נערכו לכולן בדיקות מקיפות שכללו קולפוסקופיה, ביופסיה וסיווג של הווירוס. בבדיקת פפ סמיר נבדקו תאים מצוואר הרחם והיו עוד בדיקות נוספות. נשים שבבדיקות מקיפות אלו נמצאו סובלות מסרטן צוואר הרחם חולקו לשתי קבוצות. 21 נשים לא קיבלו כל טיפול ו-22 נשים קיבלו טיפול עם הפטרייה. המינון שניתן להן היה 6 כמוסות של אבקת פטרייה מיובשת, 500 מ”ג בכל כמוסה, סה”כ 3 ג’ ליום. טיפול זה ניתן להן למשך שנה. במהלך השנה, נערכו בדיקות נוספות אחרי 4 חודשים ועם תום שנת הטיפול. תוצאותיו של מחקר זה הוצגו בקונגרס האירופי ה-20 למחלות גניקולוגיות שנערך בליסבון. מחקר זה הוכיח שיש תמיכה תזונתית שעוזרת לאחוז ניכר מבין החולות במחלה זו להבריא או לפחות לצאת מכלל סכנת חיים. פטריית המרפא קוריולוס ורסיקולור עוזרת לצמצם במידה מירבית את הפגיעה של וירוסי פפילומה מהגזעים היותר תוקפניים הגורמים לסרטן צוואר הרחם. מתן פטרייה זו צמצם את כמות הרקמה הפגועה בצוואר הרחם ב-72% לעומת צמצום של 47.5% שהיה בקרב נשים בקבוצת הבקורת שלא קיבלו טיפול תומך עם הפטרייה, הוא גם צמצם ב-90% את העומס הויראלי של הגזעים היותר תוקפניים של וירוס פפילומה לעומת צמצום של 8% שחל עם טיפול ללא הפטרייה.

פוליסכרידים נגד תאי סרטן כבד וסרטן ושד
במחקר נוסף, הופקו מן הפטרייה מיצויים מכילי פוליסכרידים. כמות הפוליסכרידים בגוף הפטרייה הייתה 7.74% – במיצויים עם מים חמים ואתנול, 54.69% היו פוליסכרידים. עם מיצוי זה נבדקה יכולתו לקטול תאי סרטן במחקר אין ויטרו, במעבדה. נבדקו 4 גזעים שונים של תאי סרטן כבדי ותאי סרטן שד. המיצוי עיכב התרבות של כל סוגי תאי הסרטן, חלק מהם עם ריכוז נמוך של המיצוי וחלק עם ריכוז גבוה שלו (5).

דיון ומסקנות
יכולת המניעה והריפוי של מיצוי מהפטרייה קוריולוס ורסיקולור לגבי סוגי סרטן שונים הוכחה במחקרים רבים (3,4). פטרייה זו נמצאת בשימוש במזרח הרחוק שנים רבות מספור. לאחרונה, החלו לחקור את יכולותיה גם במערב.
למרות ההיקף המצומצם של המחקר לגבי השפעתה על סרטן צוואר הרחם, התוצאות בהחלט מעודדות. נטילה של פטרייה זו על-מנת לחזק את המערכת החיסונית. באופן חד משמעי נטילת הפטרייה דיכאה את העומס הויראלי. לדעת דר’ סילבה קוטו, אחד ממבצעי המחקר, נראה שנטילת הפטרייה כ-6 חודשים תיתן את התוצאה הרצויה. דרושים מחקרים נוספים כדי לקבוע מהו משך הזמן האופטימאלי לטיפול.

פטרייה זו נמצאת בשימוש נרחב במזרח הרחוק. היא מכילה ביטא-גלוקן, שידוע כמחזק את המערכת החיסונית. היא נמצאה במישרין קוטלת, בתנאי מעבדה, סוגים שונים של תאי סרטן הכבד. היא מכפילה את כמות תאי NK, תאי הרג טבעיים, תוך חודשיים של נטילתה (1,2). היא עוזרת גם לסובלים מסינדרום עייפות כרונית, לסילוק רעלי חקלאות, מתכות כבדות ומזהמים סביבתיים. כעת נערכים בארצות המערב מחקרים נרחבים יותר עם הפטרייה. תרכיז של הפטרייה, בשם CVP נמצא למכירה גם בארץ.

מקורות
1) Chu KK, et al. Coriolus versicolor: a medicinal mushroom with promising immunotherapeutic values. J Clin Pharmacol Sep 2008;48(9)
2) Silva H, Monro J. Clinical trial results show ptoof-0f-concept for use of Coriolus versicolor as immunonutrition in HPV patients with cervical lesions. Townsend Letter – Aug/Sept 2008:31-31
3) Zhou X, et al. Cytotoxic activities of Coriolus versicolor b(Yunzhi) extracts on human liver cancer and breast cancer cell lines. Affr J Biotechnology 2007;6(15):1740-7-174
4) Monro JA. Chronic fatigue immune dysfunction syndrome. J Integrative Med 2004;8:101-108.
.5) Monro JA. Treatment pf cancer with mushroom products. Arch Env Health 2003;58:533-537.

 

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466