פיטוכימיקלים כנגד מחלות

פיטוכימיקלים בברוקולי וכרובית מקלים מצב חולי סיסטיק פיברוזיס, סוכרת, לב ומערכת העצבים

בכל המחלות האלו יש תהליך דלקתי שמחמיר את מצבם של החולים. לאחרונה, חוקרים מביה”ס לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה גילו שחומר נוגד חימצון טבעי, תיאוציאנאט, המצוי בירקות בני משפחת המצליבים ובכמויות היותר גבוהות בברוקולי וכרובית, עוזר להקלה ולעיתים גם למניעה של בעיות בריאות כרוניות אלו. במחקר זה נמצא שתיאוציאנאט מגן על התאים מנזקים של דלקות הנגרמות עקב אינפקציה או ניתוח.

מחקר זה פורסם בגיליון נובמבר 09 של Proceedings of the National Academy of Sciences, צוות חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ערכו מחקר עם תרבית תאים שנחשפו לחימצון בכדי לראות האם תיאוציאנאט מגן עליהם בפני הווצרות כימיקלים מזיקים עקב החמצון. חומרים כאלו הם הידרוגופראוקסיד והיפוכלוראט, שנוצרים בגוף החשוף לאינפקציה. תיאוציאנאט נמצא גם מגן מפני נזקים של היפוכלורין כאשר הוא נוצר במערכת החיסונית, בריאקציה בה מעורב אנזים בשם מיאופראוקסידאז .(MPO)

תיאוציאנאט הינו פיטוכימיקל המצוי בכל הצמחים ממשפחת המצליבים, בעיקר בתת-משפחת הכרוביים כמו ברוקולי וכרובית, אך גם באחרים. בארץ מצויים צמחים רבים בני משפחה זו ועליהם של כל הצמחים האלו ראויים למאכל. רמותיו נמדדות בבדיקות דם והן משתנות באופן קיצוני מאדם לאדם, בהתאם לצריכת ירקות מצליבים שהוא אוכל, מ-10 עד 140 מיקרומול.

הכרוביים, עם כל התועלת שבהם, מכילים גם חומרים אנטי תירוקסיניים. אבל, אם וכאשר אוכלים אצות ים בקביעות, ביחד עם 2-3 אגוזי ברזיל ביום, העשירים מאד בסלניום, או כמוסות של סלניום, אין ירידה בתפקוד של בלוטת התריס עקב אכילת ירקות מן המצליבים. אגב, ירידה בתפקוד של בלוטת התריס עלולה לקרות אם שותים מים מופלרים, מי ברז.

החוקרים העלו במאמרם את המסקנה, שאם אין די תיאוציאנאט בתפריט, גורם מחסור באנטיאוקסידנט זה לנזק חמור יותר במצבים דלקתיים. יש מחלות קשות שגורמות לעלייה ברמת האנזים MPO, ותהליך כזה קורה במחלות כמו סוכרת, מחלות לב ועורקים כליליים ועוד. סוכרת מטיפוס 2 קשורה עם עליית רמת MPO בדם וחומר זה גורם לפגיעה בלבלב ובתאי רקמת הציפוי הפנימית בעורקים. חומר זה כשלעצמו יכול לגרום להתפתחות סוכרת מטיפוס 2 וזה קורה יותר אם לא אוכלים די ירקות ממשפחת המצליבים.

התגליות האחרונות האלו הינן בעלות חשיבות מיוחדת לחולי סיסטיק פיברוזיס. זוהי מחלה תורשתית כרונית שפוגעת בריאות ובמערכת העיכול. בארה”ב יש כ-30,000 חולים במחלה זו. המחלה נגרמת מגן פגום היוצר חלבון דביק במיוחד, שסותם את הריאות וגורם לכ-90% תמותה טרם עת של החולים במחלה זו.

התגלית הנוכחית מלמדת שבריאות של החולים בסיסטיק פיברוזיס יש יותר תהליך חימצוני ובנושא זה, תיאוציאנאט יכול לעזור בטיפול במחלה. החוקרים שערכו מחקר זה דיווחו לתקשורת שכל עוד אין פתרונות טובים יותר, יש חשיבות עליונה לכך שחולי סיסטיק פיברוזיס יאכלו את אותם ירקות המכילים תיאוציאנאט, בייחוד ברוקולי וכרובית. נבטי ברוקולי עשירים במיוחד בתיאוציאנאט.

הערה – כפי שנאמר חשוב גם לתגבר את התזונה עם מזונות עשירי יודן וסלניום, כדי שלא תיפגע בלוטת התריס עקב אכילה מוגברת של ירקות ממשפחת המצליבים. אצות ים שלא עברו עיבוד עשירות ביודן ואגוזי ברזיל עשירים בסלניום. המינרלים יודן וסלניום אחראים על תפקוד בלוטת התריס.
מקורות

www.naturalnews.com/027673_cystic_fibrosis_thiocyanate.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Phytochemical

http://en.wikipedia.org/wiki/Broccoli

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466