פייסבוק, משחקים ומוזיקה בשיעור

מחקר: 94% מהתיכוניסטים גולשים ברשתות חברתיות במהלך השיעור

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
רשת חברתית והשפעותיה הבריאותיות: דיכאון פייסבוק. איור המחשה: פורטל הדוקטור. הזכויות שמורות.

רוב מוחלט של התלמידים גולשים ברשת חברתית, משחקים, שומעים מוזיקה או שולחים מסרונים במהלך שיעורים

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה מעלה כי "94% מתלמידי התיכון גלשו ברשתות חברתיות במהלך השיעורים בשנה האחרונה". 4% בלבד לא עשו שום שימוש בטלפון הסלולרי בזמן השיעור. עוד מצאו החוקרים כי דווקא בשיעורים של מורים שמשליטים משמעת קשה, שיעור הגולשים בסלולרי גדול יותר בהשוואה למורים ,מתירנים", שבשיעורים שלהם אחוז התלמידים המשתמשים בטלפון הנייד נמוך יותר. בשיעורים הומניים היקף השימוש בטלפון הסלולרי היה רב יותר בהשוואה לשימוש בשיעורים ריאליים כמו שיעורי מתמטיקה. 

על פי החוקרים התלמידים השתמשו במהלך השיעור בטלפון הנייד לגלישה ברשת החברתית כשימוש הנפוץ ביותר, ולאחריו שמיעת מוזיקה בזמן השיעור, משחקים בהם שיחקו בטלפון הסלולרי, שליחת מסרונים – אס אם אסים ותמונות.
החוקרים מציינים כי על פי הממצאים "בכל שיעור מרבית התלמידים משתמשים בטלפון הנייד באופן כלשהו ובכל זמן נתון חלק מהתלמידים עושים שימוש בטלפון הנייד".

במחקרם בו נטלו חלק 591 תלמידים בכיתות י'-י"ב ו-144 מורים במקצועות שונים משלושה בתי ספר תיכון יהודיים, ביקשו החוקרים לבחון את אופי השימוש במכשירים הסלולרים בקרב האכולוסייה הצעירה בשיעורים. המחקר נערך על ידי ד"ר איתי בארי והגב' דנה דניאל, בבית הספר למדעי המדינה חיפה.

מן הממצאים עולה כי 94% מתלמידי התיכון בישראל ציינו כי הם גולשים ברשתות החברתיות או אתרי שיתוף קבצים כדוגמאת הרשת החברתית פייסבוק או אתר השיתוף יוטיוב, במהלך השיעור, בתדירות "מדי פעם" או יותר מכך. 95% מהתלמידים דיווחו כי הם מצלמים ומקליטים במהלך השיעור שלא למטרת הלימודים.

94% דיווחו כי הם נוהגים לשלוח דוא"ל ומסרונים במהלך השיעור ואילו 93% דיווחו על שמיעת מוזיקה בשיעור ו-91% מדברים בנייד במהלך השיעור.
עוד מצאו החוקרים כי בממוצע, כל תלמיד משתמש בנייד ב-60% מהשיעורים, ובמיוחד ביישומים אינטראקטיביים, רבי משתמשים, הפוגעים מאד במהלך השיעור באופן ש"הפרעתם למהלך השיעור גבוהה, ויש בהם פוטנציאל הפרעה ונזק ארוך טווח, מתמשך, נצבר, הרבה מעבר לגבולות הפיסיים של הכיתה וזמן השיעור", ציינו החוקרים.

עוד ציינו החוקרים כי מן הממצאים עולה כי "הנזקים הפוטנציאליים הנובעים משימוש מוגבר בטלפון נייד במהלך השיעור, מעיבים על מערכת החינוך בכללותה, על האקלים הבית ספרי, על ההישגים הלימודיים של הכיתה, על חוויית הלמידה של התלמיד ועל שחיקתו של המורה בבואו להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה".

 

דילוג לתוכן