פירות הדר כנגד אירוע מוחי

נטורופתיה לנשים : פירות הדר נמצאו יעילים ביותר לצמצום סכנת אירוע מוחי

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff

במחקר עם נשים, פירות הדר נמצאו יעילים ביותר לצמצום סכנת אירוע מוחי
במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת איסט אינגלנד בגרינוויץ, בריטניה, ופורסם בז'ורנאל המקצועי Stroke, J Am Heart Assoc, נמצא שלחומר הנמצא בפירות הדר יש יכולת לצמצם את הסיכון לאירוע מוחי. מחקר זה נערך עם נשים ובו נמצא שהסיכון ללקות באירוע מוחי של אותן אלו שצרכו את הכמות הגדולה יותר של פירות הדר, בצורתם הטבעית, היה מופחת ב- 10%. 

הפלוונואידים שבהדרים משפרים את זרימת הדם אל המוח
במחקר זה נבדקה תת-קבוצה של פלוונואידים המצויה בפירות הדר. הם נמצאו מקטינים את הסיכון לאירוע מוחי. פלוונואידים הם פיטוכימיקלים שנותנים צבע צהוב, אדום וכחול לפירות וירקות שונים. הם מצויים גם ביין, תה וקקאו. נמצא שלחומרים אלו יש יכולת נוגדת חמצון רבה יותר אפילו מזו שיש לויטמיני C ו- E. לאחרונה נמצא שהם גם מעוררים בגוף תגובה כימית שבולמת גדילת סרטן. בכל המזונות הצמחיים יש פלוונואידים בהרכבים שונים – כמויות גדולות שלהם יש בהדרים, בצל, גרגרי יער, פטרוזיליה, תה ירוק, יין אדום וקקאו. הפלוונואידים משפרים את מצב נימי הדם ואת זרימת הדם בהם. כעת מצאו שיש להם עוד איכויות נוספות – הם נמצאו מפחיתים את הסיכון גם לאירוע של שטף דם במוח. זאת הם עושים על-ידי שיפור פעולת העורקים ונימי הדם ויכולת נוגדת חמצון שבהם. צוות המחקר בדק נתוני דיווח של כמעט 70,000 נשים, במשך 12 שנים. אחת ל- 4 שנים הן מילאו שאלון מפורט לגבי הרגלי חיים שלהן הקשורים בבריאות ובכלל זה צריכה של ירקות ופירות. במקביל, נבדקה בנפרד השפעה של 6 קבוצות שונות של פלוונואידים לגבי דימום מוחי, אירוע חסימתי ואירוע מוחי מקיף. כללית, לא נמצא שצריכת הפלוונואידים משפיעה לטובה לצמצום מצבים כאלו – השפעה לטובה הייתה רק לגבי פלוונואידים של הדרים וכאלו שהיו בפרי עצמו, לא במוצרים תעשייתיים שלו.

הפירות שנמצאו עוזרים ביותר היו תפוזים ואשכוליות. החוקרים ממליצים לאכול את הפירות בשלמותם ולא רק לשתות מיץ שלהם. במיץ יש יותר סוכר ופחות סיבים, שני גורמים שליליים. מחקרים רבים מצאו יחס הפוך גם בין צריכת הדרים ושטף דם פנימי במוח. במרבית המחקרים, תפוזים נמצאו היעילים ביותר. מחקר אחד שנעשה בהולנד מצא שתפוחי עץ ואגסים מאוד עזרו גם הם לצמצום הסיכון של אירוע מוחי לסוגיו. החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים עם קבוצות פלוונואידים שונות ולבדוק מהו מכניזם הפעולה שלהם. בינתיים חשוב פשוט לאכול תפוזים, כולל הקליפה הלבנה שלהם, גם אשכוליות ופומליות, כמה שיותר טריים ואורגניים.

מקורות
Citrus fruit may help lower the risk of stroke in women NaturalNews,Friday, March 02, 2012 by: Raw Michell.:http://www.naturalnews.com/035387_citrus_fruit_stroke_risk_women.html#ixzz1ro

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן