פירות וירקות אורגניים והפרעות קשב והיפראקטיביות

ירקות ופירות אורגניים ללא ריסוס עדיפים; מחקר מצביע על כך שחשיפה מזערית לחומרי ריסוס, מגבירה סיכון להפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונה
ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee

צריכת פירות וירקות לא אורגניים מעלה את השכיחות של הפרעות קשב ולמידה
בעבר מרבית תושבי ישראל לא נהגו לבקר בחנויות מזון אורגני או לגשת אל מדף הירקות והמזון האורגני ברשתות השיווק הגדולות. יחד עם זאת עם ריבוי המגדלים והתוצרת האורגנית, התרחבות חנויות המזון האורגני והשיווק של מזון אורגני גם ברשתות רגילות יותר ויותר אנשים קונים ירקות ופירות אורגניים. לעיתים מדובר בחוסר מודעות ולעיתים רתיעה בשל תפיסה לגבי מחירם הגבוה יותר ממחיר התוצרת הרגילה. אבל, למי שיש ילד היפראקטיבי, מומלץ להתאמץ ולקנותם אורגניים. נתונים על כך יש מארה"ב. לפי נתוני המרכז לבקרה ולמניעת מחלות, יש בארה"ב בערך 4.5 מיליוני ילדים בגילאי 5-17 שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב ולמידה. בין שנת 1997 ל-2006, עלתה שכיחות ההפרעה ב- 3.5%. נשאלה שאלה אם מצבים אלו יכולים להיות קשורים לאוויר שהם נושמים או למזון שהם אוכלים שם. מחקר חדש מלמד שזו אפשרות סבירה ביותר.

המחקר פורסם בז'ורנאל המקצועי Pediatrics בשנת 2010 והועלה לאינטרנט בתאריך 17 למאי, 2010. המחקר נערך על-ידי מדענים מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרוורד בארה"ב. נמצא שם שאפילו חשיפה לכמויות קטנות של קוטלי חרקים שכיחים מכפילה את התחלואה ב-ADHD – הפרעות קשב ולמידה. במחקר זה, לקחו החוקרים דגימות שתן של 1139 ילדים בגילאי 8-15 מרחבי ארה"ב. הם בדקו בשתן סימנים לחשיפה לקוטלי חרקים מקבוצת הזרחנים האורגניים, בהם משתמשים מגדלי פירות וירקות שאינם בגידול אורגני. אצל 94% מן הילדים נמצאו שאריות רעל כאלו בשתן. אצל 1 מכל 10 ילדים שהיו במחקר נמצאו הפרעות קשב ולמידה. לדברי מרכז המחקר, מרק וייסקופ מביה"ס לבריאות הציבור בהרוורד, הממצאים מראים על קשר הדוק בין אכילת מזונות מכילי קוטלי חרקים לבין שכיחות ADHD. לדבריו, זהו נושא מאוד חשוב. השימוש בקוטלי חרקים אלו נפוץ ביותר.

רעילותם של קוטלי חרקים אלו מוכרת היטב
אין כל הפתעה בגילוי קשר זה. חומרים אלו נועדו מלכתחילה ללוחמה כימית, הם מוכרים בהשפעתם על מערכת העצבים ונועדו לקטילת חרקים. מסתבר שהם פוגעים גם במערכת העצבים האנושית ובייחוד בזו של ילדים, אצלם מערכת העצבים עדיין מתפתחת. מרבית האנשים בארה"ב, גם בארץ, אינם אוכלים ירק ופרי מתוצרת אורגנית.
לפי נתוני משרד החקלאות בארה"ב משנת 2008, נמצאו במוצרי חקלאות רבים כמויות מדידות של רעלי חקלאות. אם כי בעבר, עיקר הנזק נמצא אצל ילדים, היום חוקרים יותר חשיפה לרעלים של העוסקים בחקלאות. מחקר זה בדק חשיפה בכלל האוכלוסייה וברור שבכל מקרה, חשוב לאכול אורגני. מן הנתונים של משרד החקלאות האמריקאי עולה שהמוצרים היותר מרוססים, בסדר יורד, היו אלו: אפרסקים, תות שדה, תפוחי עץ, נקטרינות, דובדבנים, ענבים מיובאים לארה"ב, סלרי, פלפל מתוק, תרד, כרוב עלים ותפוחי אדמה.
בגידולים אלו נמצאו כמויות קטנות יחסית של קוטלי חרקים: בצל, אבוקדו, תירס מתוק, אננס, מנגו, אפונה ירוקה, אספרגוס, קיווי, כרוב, חצילים, מלונים, אבטיחים, אשכוליות ובטטה. רחיצה מרידה חלק מן הרעלים, לא את כולם. כמובן, צריכת תוצרת אורגנית פותרת בעיה זו של חשיפה לרעלי חקלאות.

הצד הכספי
לפי נתוני בדיקות של תכולת המינרלים במספר מוצרי חקלאות שגודלו בשיטה האורגנית, לעומת נתוני גידולי החקלאות בחוות ענק בארה"ב, נמצאו הבדלים שלא יאמנו ברמות מרבית המינרלים בגידולי חקלאות אורגנית מול הרמות בחקלאות אחרת. נתונים מלאים על בדיקות כאלו ניתנים בספר "ירוק לחיים" מאת ויקטוריה בוטנקו. ניתן בזאת רק מספר מועט ביותר של נתונים:
כמות הברזל במיקרוגרמים ל- 100 גרם עגבנים אורגניות הייתה 1938, בלא אורגניות – 1
כמות המנגן בחסה אורגנית, מק"ג ל-100 ג' – 169, בלא אורגנית 1.
כמות הבורון בכרוב אורגני, במק"ג למאה גרם, באורגני 42, בלא אורגני 7.
כמות הקובלט בשעועית ירוקה, מק"ג /100 ג' – 0.26, בלא אורגני 0.
לפי סכומי הכסף העומדים לרשות משפחה לשם קניית ירקות ופירות, כדאי לחשב, למשל, כמה כסף יש להוציא על קליטת ברזל מעגבניות – מחיר של עגבנייה אחת אורגנית או של מספר תיבות שדה. עם לא אורגנית…

מקורות והרחבה
http://www.naturalnews.com/035156_pesticides_children_ADHD.html
http://voices.yahoo.com/pesticide-exposure-linked-increased-adhd-risk-6863094.html

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן