פיתוח ישראלי חדש לגילוי מוקדם של המחלה

חודש המודעות לסרטן המעי הגס : רמב”ם מציע פיתוח ישראלי חדש לגילוי מוקדם של המחלה
מפחדים או מתביישים מהבדיקות הפולשניות לגילוי סרטן המעי גס? הגלולה המצלמת של חברת הסטארט-אפ הישראלית, גיוון אימג’ינג, חוזרת עם פיתוח חדש ומאפשרת סריקה של המעי הגס. אם עברתם את גיל 50, רמב”ם מזמין אתכם להצטייד בהתחייבות של קופת חולים ולבצע את הבדיקה. יכול להיות שזה מה שיציל את חייכם

סרטן המעי הגס הוא אחד הנפוצים והקטלניים בעולם המערבי, כאשר גילוי מוקדם של המחלה יכול לשפר באחוזים ניכרים את אחוזי ההישרדות. לפי נתונים שפורסמו בשנים האחרונות, מדי שנה כ-900 חולים שאובחנו בשלב מוקדם, מחלימים מסרטן המעי הגס ומקבלים את חייהם בחזרה.

אך למרות הקשר הישיר בין גילוי מוקדם להצלת חיים, ישראלים רבים אינם ממהרים לעבור את בדיקות הסקר התקופתיות, המומלצות לבני 50 ומעלה. למעשה, רק כ-20% מבני הגילאים האלה אכן עוברים את בדיקות הסקר, כאשר רבים נוטים לוותר על הבדיקה החשובה עקב חשש מאופייה הפולשני ואי הנוחות הכרוכה בה. בין בדיקות הסקר הנפוצות: בדיקת דם סמוי בצואה, בדיקת קולונוסקופיה, או בדיקת CT – קולוגרפיה (המכונה קולונוסקופיה וירטואלית).

לאחרונה הצטרפה לסל בדיקות הסקר לסרטן המעי הגס, טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת, הזמינה בשימוש קליני רק בקריה הרפואית רמב”ם. הפיתוח הינו דור 2 של הקפסולה המצלמת של חברת “גיוון אמג’ינג” הישראלית (Given Imaging), שהותאמה במיוחד לביצוע הבדיקה. עד כה שמשה הקפסולה המפורסמת לבדיקה במעי הדק בלבד. הקפסולה החדשה אושרה לאחרונה לשימוש קליני ע”י ה- FDA ומשרד הבריאות, והיא נכנסת לשימוש בימים אלו בארץ ובעולם.

לדבריו של ד”ר איתי מזאה, רופא בכיר במכון הגסטרו ברמב”ם, האמון על הבדיקה ומי שהיה חבר בצוות הפיענוח של הקלטות הגלולות עבור חברת Given Imaging, מדובר בטכנולוגיה מתקדמת ביותר: “צוות מכון הגסטרו ברמב”ם היה מעורב בפיתוח הגלולה המצלמת של המעי הדק, טכנולוגיה שהפכה לפופולארית בכל העולם”, מסביר ד”ר מזאה, “כאן אנחנו מדברים על גלולה חדשה ומתקדמת יותר, הפעם לשימוש בבדיקות המעי הגס. העובדה שהבדיקה הזו אינה מצריכה פעולה פולשנית, מהווה יתרון על הבדיקות האחרות שקיימות כיום בשוק. לא בלתי נמנע שבתוך שנים ספורות השימוש בפיתוח הזה יהפוך לדבר שבשגרה”.

בדיקת קפסולה מצלמת של המעי הגס מתבצעת על-ידי מצלמה זעירה דו-ראשית בצורת קפסולה באורך של כ 3.1 ס”מ וקוטר של כ 1.1 ס”מ. הקפסולה נבלעת בדומה לכדורי תרופה ומופרשת בצורה טבעית דרך פי הטבעת בשירותים. הקפסולה מצלמת בתוך המעי הגס במשך 9 שעות והתמונות משודרות לחגורה הנושאת מקלט ומחוברת לגוף הנבדק. הבדיקה נערכת בבית החולים, בליווי של צוות מכון הגסטרו. ההקלטה מעובדת לסרט וידאו אותו מפענח רופא גסטרואנטרולוג על מנת לאבחן ממצאים פתולוגים במעי.

הבדיקה נכללת בסל הבריאות, וניתן לקבל התחייבות מקופות החולים השונות בעבורה. הבדיקה הינה בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן מעי גס, כלומר מיועדת לשימוש באנשים בריאים, ללא עדות לאנמיה, דימום ממערכת עיכול או חשד קליני גבוה לממאירות במערכת עיכול, והיא מיועדת למי שלא הצליח להשלים קולונוסקופיה למרות הכנה טובה, לאנשים בסיכון גבוה להרדמה, בעיות לב ונשימה, או מטופלים המפחדים/מתביישים/נמנעים מבדיקה פולשנית. ישנם מספר תנאים בהם המטופלים לא יוכלו לעבור את הבדיקה, למשל כאשר בדיקות הדמיה מעידות על היצרות או חסימה במערכת העיכול.

“מרץ הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס”, מסכם ד”ר מזאה ומוסיף, “כיום ישנן אפשרויות רבות לתפוס את הסרטן בשלביו הראשונים, וטכנולוגיה הרפואית ממשיכה להתפתח ולהציע פתרונות נוספים. לא משנה באיזו בדיקה תבחרו – אם חציתם את גיל 50, גשו להיבדק. זה עשוי להציל את חייכם”.

אז איך זה עובד בדיוק? צפו: https://www.youtube.com/watch?v=d8DfEXvH_d0