פיתוח מחקרי ישראלי לטיפול נגד מחלת הסרטן

פיתוח מחקרי עשוי לסייע ביצירת סוג תרופות יעילות יותר עם פחות רעילות ותופעות לוואי, לטיפול במחלת הסרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותדם טבורי - גנטיקה
תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב, פורץ דרך לטיפול חדשני ואפקטיבי במחלת הסרטן

חברות התרופות, מכוני המחקר ופקולטות מובילות בעולם עוסקות באופן אינטנסיבי מזה שנים במחקר יישומי על מנת להביא לפריצת דרך, או לפחות להתקדמות משמעותית בתחום המאבק בסרטן. בשוק קיימות תרופות כנגד המחלה אך יעילותן ותופעות הלוואי החמורות שלהן, אינן מושלמות והשימוש בתרופות כימותרפיות ואחרות מעלות בעיות רבות ואינו מספק פתרון למחלה הפוקדת רבים כל כך.

מחקר חדשני אשר התקיים במחלקה לפיזיולוגיה ולפרמקולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באונ' תל אביב, על ידי ד"ר רונית סצ'י-פאינרו, ופורסם בכתב העת המדעי Federation of American Societies for Experimental Biology Journal , מאפשר פריצת דרך בתחום המאבק בסרטן באמצעות פיתוח של תרופות שעשויות לאפשר טיפול מונע לסרטן או להפוך את מחלת הסרטן לבעלת מאפיינים כרוניים, באופן שמאפשר לחיות עימה למשך שנים ארוכות.

המחקר מושתת על העקרון לפיו אפשר להפסיק את ההתפתחות של גידול סרטני באמצעות פגיעה בתהליכי היצירה של כלי הדם החדשים אשר מספקים לגידול הסרטני חומרים המזינים אותו וביניהם חמצן- תהליך המכונה אנגיוגנזה. במחקר זה, החוקרים ביקשו לבחון את האפקטיביות של נשאים פולימריים חדשניים, אשר יועדו לשאת תרופות אל התא הסרטני באופן ישיר בהליך חדשני ומתקדם אשר ייחודו וחשיבותו היא בכך שבדרך זו החומרים הנישאים לא פוגעים ברקמות בריאות, ונדרשת כמות קטנה בהרבה של חומר טיפולי. באופן זה, תופעות הלוואי המוכרות של התרופות כנגד מחלת הסרטן פוחתות בשיעור ניכר.

הנשאים הייחודיים, פותחו בתהליך מחקרי מעמיק של הדוקטור רונית סצ'י-פאינרו, הדוקטור פאולה אופק ועמיתיהן באוניברסיטת ברלין. במחקר היישומי נבחנו התהליכים וההשפעות של נשיאת החומרים התרופתיים ע"י הנשא. הנשאים חוברו אל חומר "משתיק גנים" מסוג siRNA, ותרכובת זו הוחדרה בהזרקה לגופם של עכברי מעבדה שהיו נגועים בגידולים סרטניים. התוצאות ההליך הצביעו על הצלחה: הנשאים הובילו את ה-siRNA באופן ישיר לתאים הסרטניים, והתרכובת חדרה דרך קרומי התא הסרטני והשתיקה את הגנים שהתרופות "תוכנתו" לפגוע בו (גן המטרה) וזאת ללא שנגרמו לעכברי הניסוי סימנים של הרעלה שאופייניים בד"כ לטיפול כנגד מחלת סרטן.

עתה לאחר שהחוקרים מצאו שההליך יעיל, מקווים החוקרים לשגר לתא הסרטני siRNA האחראי להשתקת גן מטרה, שקשור באופן הדוק לאנגיוגנזה- תהליך יצירת כלי דם חדשים לגידול. כך, מקווים החוקרים לפגוע באספקת דם לגידול הסרטני ובאופן זה לגרום למותו בשל העדר חומרי תזונה. הליך זה עשויה לסייע לקידום פתרון רפואי שישתמש בנשאים להובלתם הסלקטיבית של חומרים כימותרפיים נוספים המשמשים לטיפול במחלת הסרטן ובכך לסייע להעצים את האפקט של החומרים אך מבלי לגרום לחולה תופעות לוואי של רעילות בעקבות הכימותרפיה.

הדוקטור סצ'י-פאינרו הינה מדענית בולטת בתחומה ואף לאחרונה זכתה בגין תרומת מחקרה לקידום הטכנולוגי בתחום הרפואה, בפרס ג'ולודן -Juludan לשנת 2010 מטעם הטכניון . לדבריה אמצעי טיפול מעין זה עשוי לחולל מהפכה בהתייחסות הרפואית למחלת הסרטן מכיוון שהוא מציע אפשרות לטפל באופן יעיל וללא רעילות בחולים ולהפוך את המחלה לכרונית בכך שיקפיא את מצבו של הגידול, ויאפשר חיים עם המחלה, למשך שנים ארוכות ובאיכות חיים טובה, וכן יאפשר אמצעי טיפול חדשני זה, להעניק מענה טיפולי גם למי שאינו חולה אך נמצא בסיכון גבוה לחלות בסרטן או לאנשים שחלו והחלימו מסרטן או אנשים המוגדרים כנשאים למוטציות בגנים מחוללי סרטן –אנשים מאוכלוסיות שיוכלו לקבל טיפול מונע ולהמשיך בשגרת חייהם.

הקישור לתמצית המחקר אודות פיתוח התרופות החדשניות לטיפול בסרטן

דילוג לתוכן