פיתוח ישראלי: מערכת גילוי סם אונס

 

מתח מיני. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dirty Mafia
מתח מיני. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dirty Mafia

 חוקרים פיתחו מערכת לזיהוי עצמי של סמי אונס במשקאות. בקרוב- בייצור המוני.

מערכת שפיתחו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, פיתחו חיישן שמבוסס על שינוי אות אופטי אשר מצליחה לזהות בוודאות מלאה של 100% נוכחות של סמי אונס בכוס שתייה, גם בכמויות סם קטנות.

המערכת מבוסס על שינוי אות אופטי -כאשר קרן האור  היוצאת מן המערכת נוגעת במשקה, האות משתנה והמערכת שפותחה מזהירה את המשתמש.

החוקרים, פרופ’ פרננדו פטולסקי וד”ר מיכאל יופה שאמונים על פיתוח המערכת הייחודית מדגישים כי המערכת מאתרת בוודאות מלאה סמי אונס מסוג GHB וגם את סם האונס השני ברמת תפוצתו הסם: Ketamine.

תקיפה מינית בעזרת סמי אונס -סמים פסיכואקטיביים הופכת לבעיה בעולם כולו.  סם אונס הוא חומר פסיכואקטיבי- חומר בו נעשה שימוש לשם הרדמה, טשטוש עד כדי אובדן הכרה, בו עושים עברייני מין שימוש לטשטוש, להרדמה עד אובדן הכרה ולפגיעה בזיכרון על מנת לנצל מינית אחרים, במיוחד ניצול מיני של צעירים ובני נוער במסיבות, פאבים ומועדונים.  נתוני משרד המשפטים האמריקאי מעלים לשם המחשה כי בשנת 2007  לבדה אירעו כ-200,000 מקרי אונס של נשים בעקבות שימוש סם האונס, מתוכן רק כ-16% דיווחו על האונס. מומחים מעריכים כי כמות הנאנסות אף גבוה פי 2 בשל שימוש בסם אונס !

סמי האונס הנפוצים ביותר הם =  (Gamma Hydroxybutyric Acid) GHB , רוהיפנול או היפנודורם (Flunitrazepam) וקטאמין  (Ketamine Hydrochloride).ה-GHB שהוא סם האונס הנפוץ ביותר

סמים אלה משמשים להרדמת הקורבן גם בביצוע עבירות פליליות אחרות כמו שוד.

במחקרם זה, לשם בחינת יעילות המערכת נעזרו החוקים בברמנים על מנת להרכיב 15 קוקטילים נפוצים. אחרי כן הוכנסו במבחן עיוור סמי אונס ל-50- כוסות קוקטייל , והחוקרים בחנו בעזרת המכשיר היכן מצויים שני סמי האונס GHB וקטאמין. הזיהוי היה מלא ומושלם. החוקרים שואפים להרחיב את פעילות המערכת באופן שתאתר סמי אונס נפוצים אחרים.

הפיתוח מוגן בפטנט על ידי חברת רמות ליישומים מסחריים של אוניברסיטת תל אביב. החוקרים שואפים למזעור של המערכת לצורך ייצור מסחרי המוני של אמצעי גילוי זעיר ושימושי לטובת הקהל הרחב, שיוכל ליטול לידיו את הכוח לזהות ולהתגונן מפני סימום מעין זה.