פיתוח תרופה לריפוי HIV

על רקע התקדמות בפיתוח חיסון וטיפול לנשאי וחולי נגיף איידס אישר FDA לערוך ניסויים בבני אדם בתרופה לריפוי נגיף האיידס HIV. 

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות וחיסוניםאיידס
האם יימצא תרופה וחיסון נגד נגיף האיידס HIV. בקרוב: ניסויים בבני אדם. צילום: Pixabay Ewa Urban-

על רקע התקדמות בפיתוח חיסון וטיפול לנשאי וחולי נגיף איידס אישר FDA לערוך ניסויים בבני אדם בתרופה לריפוי נגיף האיידס HIV. חברות שונות משקיעות משאבים ומתקדמות בפיתוח חיסון ותרופות למניעת נגיך האיידס ולטיפול בנשאים ובחולים לריפוי מוחלט של המחלה. כעת, בפעם הראשונה אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי לחברת תרופות לערוך ניסויים בבני אדם בתרופה לריפוי נגיף האיידס HIV לחברת AGT האמריקנית.

האם יימצא הטיפול התרופתי לרפא את חולי האיידס הקיימים, את הנשאים ולחסן מפני הידבקות בנגיף? בקרוב יחל ניסוי שתוצאותיו יבשרו את התשובה. התרופה AGT- 103-T פותחה על ידי American Gene Technologies. מדובר בתרופה שהיא בעצם הדם של החולה שנלקח ממנו, עבר תהליך שינוי גנטי והוחזר לגופו של החולה.

התרופה אינה חומר כימי או ביולוגי חיצוני אלא דם שנלקח מהחולה, עובר שינוי גנטי של תאי הדם של המערכת החיסונית מסוג T. נגיף הHIV פוגע בתאים אלה כך שהיכולת שלהם להלחם בו נפגעת. הטיפול הייחודי משיב לתאים אלה את היכולת לשוב ולתקוף את נגיפי מחלת האיידס.

טיפול וחיסון לנגיף מחלת האיידס

החברה קיבלה אישור לערוך את השלב הראשון בניסויים בבני אדם. בשלב זה תיבחן הבטיחות של התרופה. המחקר יערך רק ב-12 בני אדם שביקשו להשתתף במחקר זה. FDA הציב לחברה תנאי לקיום הניסוי במתינות ובטיחות מדורגת כך שכל פעם יבחן הטיפול בחולה אחד ורק לאחר שיוכתר בהצלחה יעברו עורכי המחקר לחולה הבא על מנת לטפל בו. לאחר שיעבור שלב זה בהצלחה תוכל החברה לעבור לשלב השני. זאת ככל הנראה בשלהי 2021. בניסוי זה יבחנו החוקרים את השפעתו של הטיפול על יותר מטופלים.

כיום נעשים מחקרים רבים בתרופות וחיסונים כנגד נגיף הHIV בחברות שונות. שלבי המחקר מגוונים וההתקדמות בתחום זה הניבה עד כה טיפולים המפחיתים את העומס הנגיפי של וירוס האיידס בדמם של הנאשים באופן שלא יתפרץ. כך הפכה המחלה בזכות פיתוחים תרופתיים למחלה כרונית. יחד עם זאת הטיפול במחלה בתרופות אלה כולל תופעות לוואי והוא מגביל את התנהלותו של הנשא בהיבטים שונים. לכן המירוץ אחר חיסון להמנע מהדבקות בנגיף וכן תרופה למי שנושא את הנגיף מחולל איידס נמשך.

כיום חיים ברחבי העולם כ-40 מליון בני אדם עם נגיף HIV. בישראל התגלו מאז שנות השמונים כ10,000 מקרי HIV. אומדנים של השנים האחרונות מצביעים על כך שבישראל חיים כ8,000 נשאים מאובחנים של נגיף HIV או חולי איידס AIDS. בדיקות לגילוי הנגיף המחולל את האיידס – וירוס HIV נעשות ללא תשלום בקופות החולים או בעילום שם במרפאות מחוזיות.

דילוג לתוכן