פלואוריד ומניעת עששת

משרד הבריאות פרסם ממצאים בדבר יעילות הפלרת מי שתייה בהפחתת עששת בילדים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהבריאות הילד
שיניים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa צילום: David Shankbone

מחקר של משרד הבריאות : יעילות הפלרת מי שתייה לצמצום עששת

ממצאי מחקרים שונים הצביעו על השפעת חשיפה לפלואוריד בכמויות גבוהות על סיכון לפלואוריזיס- רעלת פלואוריד, בעיות בשיניים, בעיות בעצמות, ליקויים ונזק לכבד, קשר לסיכון מוגבר למחלת הסרטן ועוד. יחד עם זאת יש התומכים בהוספת פלואוריד למי השתייה על מנת להנות מתועלתו בצמצום מימדי מחלת עששת בשיניים, כפי שהוכח במחקרים בעבר. 

על רקע חילוקי הדעות בדבר השפעת הפלואוריד על הבריאות ובדבר יעלות הפלואוריד על מניעת בעיות שיניים כמו עששת, ערכה המחלקה לרפואת שיניים קהילתית במשרד הבריאות הישראלי מחקר בשנת 2011 – 2012 בקרב מעל 2000 תלמידים בישראל בגילאים ממוצעים של 11 עד 12 שנים בערים בהם מי השתיה מופלרים למול ערים בהן אין הפלרה של מי השתיה.

ממצאי המחקר העלו כי מספר הילדים שבשיניהם נמצא "נסיון עששת " כלומר עששת לא מטופלת, חורים, סתימות או שינים שנעקרו בגלל עששת היה גבוה יותר באופן משמעותי ומובהק בקרב תלמידים בערים בהם לא הופלרו מי השתייה. זאת בהשוואה למצב העששת הטוב יותר בערים שבהם הוסף פלואוריד למי השתייה.
מן הממצאים עלה בנוסף כי בקרב בני המגזר הערבי בישראל נמצא שיעור עששת גבוה יותר בממוצע, בערים בהם מי השתיה הופלרו ובערים שלא. בנוסף, מצאו החוקרים קשר בין מצב סוציו-אקונומי נמוך לשיעור עששת גבוה יותר בכל הערים.

ממצאי המחקר אמנם שופכים אור על יעילות השימוש בפלואוריד על הפחתת עששת בשיניים אולם מלבד התייחסות לתופעות לוואי של פלואוריזיס קל במחקר זה, לא פורסמו ממצאים בדבר נזקיו הנלווים ותופעות הלוואי החמורות המיוחסות לשימוש המוגבר בפלואוריד בהפלרת מי השתיה ולא פורסמו ממצאים מחקריים בדבר השלכות הוספת חומרים נוספים למי השתייה יחד עם הוספת הפלואוריד, חומרים שיש הטוענים שמהווים סכנה בריאותית ממשית, בחשיפה אליהם בשיעור גבוה או בהצטברותם ברקמות לאורך זמן בחשיפה פחות משמעותית.

דילוג לתוכן