פניה של מאמן הספורט לשחקנים בחיוך תגדיל את סיכויי הניצחון

מאמנים ומחייכים: פניה של מאמן הספורט לשחקנים בצורה שמחה תגדיל את סיכויי הקבוצה לנצח

מה נדרש ממאמני ספורט שמעוניינים להעצים את השחקנים ולשפר את הישגיהם הספורטיביים ? ובכן, חיוך !  מחקר חדש העלה כי לרגשות שמביעים מאמני ספורט יש השפעה מכרעת על ביצועי קבוצותיהם. פניה לשחקנים בצורה שמחה תגדיל את סיכויי הקבוצה לנצח, כך עולה ממחקר חדש משותף לאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אמסטרדם שנערך בקרב קבוצות המשחקות בליגות חובבים. “מעבר לכל הדרישות המקצועיות והטקטיות במשחק, מאמנים צריכים לדעת כי גם לרגשות שלהם יש השפעה על ביצועי הקבוצה לטוב ולרע”, אמר ד”ר אריק חשין מהאוניברסיטה, אחד מעורכי המחקר.

משחקי ספורט ידועים כקרקע פורייה להבעת רגשות וזאת מעבר לרגשות המובנים מאליהם שמובעים לאחר ניצחון או הפסד. לדברי החוקרים, לרגשות בספורט יש תפקיד קריטי המשפיע על אפקטים שונים בזמן המשחק כדוגמת התרגשות המאריכה את זמן התגובה, פוגעת בקשב ובתפקוד המוטורי של השחקנים.

מחקרים רבים אשר חוקרים רגשות שונים ואת השפעותיהם מתבצעים במעבדות, דבר המאפשר לחוקרים שליטה גדולה יותר בגירויים וברגשות של המשתתפים. אולם, המחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Psychology of Sport & Exercise ונערך ע”י ד”ר חשין מהחוג לשירותי אנוש באוניברסיטה חיפה, יחד עם עמיתיו מאוניברסיטת אמסטרדם נעשה כולו בשטח – “בעולם האמיתי”. החוקרים ביקשו לבדוק את ההשפעה של רגשות מאמן ספורט כמו מאמן קבוצת כדורגל, מאמן קבוצת כדורסל על הקבוצה שהוא מאמן. כיצד כעס ושמחה שלו משפיעים על הרגשות של השחקנים וביצוע המטלות שלהם הם נדרשים בזמן משחק.

המחקר, בנוי משני מחקרי משנה. הראשון נערך בקרב 30 קבוצות בייסבול וסופטבול ובסך הכל 268 שחקנים אשר נדרשו למלא שאלונים לאחר סיום המשחק. המחקר השני נערך בקרב 30 קבוצות כדורגל, 376 שחקנים אשר נדרשו למלא שאלונים במספר נקודות זמן: לפני תחילת המשחק, במחצית ובסוף המשחק. השחקנים מלאו את השאלונים לאחר השיחה של המאמן עם הקבוצה לפני המשחק ובמחצית.

הממצא המרכזי שעלה משני המחקרים הוא שלמאמן ספורט יש תפקיד בתור מנהל הרגשות של הקבוצה וזאת כמובן בנוסף לתפקידיו המקצועיים והטקטיים. “לרגשות של המאמן יש השפעה מכרעת על ביצועי הקבוצה. הבעת רגש של שמחה כלפי שחקני הקבוצה לפני תחילת המשחק תגדיל את הסיכוי לניצחון וזאת ללא קשר של הבדלי הרמות המקצועיים בין הקבוצות”, אמר ד”ר חשין.

עוד נמצא במחקרים כי כאשר המאמן הביע רגשות של שמחה שחקני הקבוצה השתמשו ברגש של המאמן כמשוב, והניחו כי הם מבצעים טוב יותר את הוראותיו ושהוא מרוצה. כאשר הביע מאמנם רגשות של כעס הניחו השחקנים שהם ביצעו פחות טוב את משימתם. בנוסף השחקנים “נדבקו” ברגשות של המאמן, כך שהרגש של המאמן עבר אל הקבוצה. השחקנים הרגישו שמחה כאשר המאמן הביע שמחה וכעס כאשר המאמן הביע כעס, וזאת ללא קשר לביצועי המשחק.

לדברי החוקרים, רגשות של מאמן גם בקבוצות מקצועיות יכול להשפיע על השחקנים – על הרגשות שלהם, על המידע שהם מקבלים מהרגשות, וכמובן על הביצועים שלהם. השאלה זה המידה ואיזה גורמים נוספים משפיעים. האם תמיד מאמן שמח יוביל לניצחון – התשובה היא שבקבוצות לא מקצועיות זה יוביל לכך ברוב המקרים. האם זה יקרה במשחק של מכבי חיפה מול ברצלונה – סביר להניח שההשפעה של הרגש של המאמן תהיה רק גורם אחד שמשפיע על המשחק, ולכן ההשפעה יכולה להיות אחת מיני רבות וכנראה שהיא לא הדבר החשוב ביותר בביצוע של מכבי חיפה מול ברצלונה.

“להבעת רגשות יש השפעה בינאישית מכרעת, הרגשות של המאמן מדבקים את השחקנים, מספקים להם מידע ובסופו של יום משפיעים על ביצועיהם. רגשות המאמן יכולים להיות ההבדל בין ניצחון להפסד”, סיכם ד”ר חשין.