פסיכולוגיה חיובית למניעת בעיות לב

ממצאי מחקר חדש מעלים כי פסיכולוגיה חיובית מסייעת במניעת בעיות לב

ממצאי מחקרים שונים מצביעים על הסיכון המוגבר של אנשים שסובלים ממצוקות רגשיות, לסבול מבעיות רפואיות ומחלות כמו סוכרת או סרטן. כך לדוגמה הוכח כי אנשים שסובלים מדיכאון, חרדה, מצוקות רגשיות, תפיסה שלילית ועוינת לגבי החיים, כעסים ולחץ נפשי מצויים בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב. יחד עם זאת מעט מחקר מדעי נערך באשר לקשר בין דפוסי חשיבה, ראייה חיובית, אופטימיות ופסיכולוגיה חיובית על המצב הבריאותי.

לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Wapcaplet & Yaddah
לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Wapcaplet & Yaddah

ממצאי מחקר חדש שנערך לאחרונה מעלה כי תפיסות פסיכולוגיות חיוביות אודות החיים, ראייה אופטימית, שמחה וטובה עשויה לשפר את התפקוד הפיזי והנפשי ולהפחית סיכון לבעיות לב, להפחית סיכון ליתר לחץ דם, לשפר את דפוסי האכילה, הרגלי פעילות גופנית, הרכב שומנים דם, משקל גוף מאוזן ועוד.

מניתוח 200 מחקרים, העלו החוקרים כי קיימים מאפיינים פסיכולוגיים כמו אופטימיות ורגשות חיוביים המסייעים לאדם כנגד בעיות רפואיות כמו בעיות לב. “היעדר השליליות אינה אותו דבר כמו נוכחותו של החיובי” מציינת החוקרת הראשית ג’וליה בוהם ומדגישה כי במחקרם מצאו החוקרים שיש מספר רכיבים משמעותיים הקשורים לסיכוי מופחת ללקות במחלות לב וביניהם “אופטימיות, סיפוק מהחיים ותחושת שמחה”. גורמים אלה מסייעים לבריאות הלב בלי קשר לגורמים כמו גיל, מצב סוציואקונומי, עישון או משקל גוף. כך לדוגמה אנשים המתאפיינים באופטימיות וראיה חיובית את המצב, הם סבירות נמוכה ב-50% ללקות במחלות לב.

פסיכולוגיה: אולי יעניין אותך גם

החוקרים העמיקו וחקרו גם את הקשר בין המאפיינים הפסיכולוגיים של דפוסים וחשיבה חיובית לבין סיכון מופחת לבעיות לב ומצאו כי חלק מהתופעה מתווכת על ידי העובדה שאנשים חיוביים יותר עם ראיה אופטימית, השקיעו בבריאותם הגופנית באמצעות פעילות גופנית, אכילה מאוזנת ובריאה ושינה מספקת. התנהגויות מעין אלה של אנשים עם ראיה אופטימית לא רק הובילו להפחתת הסיכון לתחלואה, אלא גם שיפרו את מצבם הבריאותי והובילו ללחץ דם נמוך יותר, רמה בריאה יותר של ליפידים- שומנים בדם ומשקל גוף תקין.

ממצאי המחקר שנערך על ידי מדענים מבית הספר לבריאות הציבור הארוורד בארה”ב, פורסמו בכתב העת בנושאי בריאות הנפש Psychological Bulletin