פסיכומטרי לא מנבא הצלחה, בגרות כן

לעיתים קרובות נתפסים הציונים בבית הספר התיכון כאינדיקטור שלא מנבא באופן מהימן ותקף את הצלחת התלמידים בלימודי תואר אקדמי. ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על הקשר בין ציוני הערכה בתיכון לבין הצלחה בהשלמת תואר אקדמי. בין אם מדובר בלימודי רפואה, לימודי מקצועות הנדסיים או מקצועות מדעי הרוח או החברה, רבים מבקשים לבחון מדדים כמותנים ואיכותניים ליכולת הלימודית. כלים של מערכת החינוך כמו הציון בבחינה הפסיכומטרית, ציוני מכינה לפני לימודים, מבחנים פסיכוטכניים, מבחני הערכה, בחינות מיון, מבחני בגרות, שקלול משולב של ציון פסיכומטרי ובגרות ועוד מדדים מנסים להעניק מענה ליכולת הניבוי הלימודית.

האם ציון מבחן פסיכומטרי לא מנבא הצלחה, אך ציוני בגרות כן ?

ממצאי מחקר חדש שופכים אור על השאלה עד כמה ציוני הערכה שניתנים בבית הספר התיכון מנבאים את היכולת של תלמיד להשלים בהצלחה תואר במכללה או באוניברסיטה. המדענים שערכו את המחקר מדגישים כי לעיתים קרובות נתפסים הציונים במהלך הלימודים בבית הספר התיכון ככאלה שאינם מנבאים הצלחה ויכולת למידה אקדמית. זאת בשונה מציונים של מבחני כניסה ומיון למוסדות האקדמיים כמו ציוני ACR בחו”ל לקראת קבלה ללימודים אקדמיים, בדומה לציוני הבחינה הפסיכומטרית בישראל שנתפסים כברי השוואה ואמינים.

במחקר המדענים בחנו את שונות בין בתי ספר לגבי ציוני הערכה שניתנו לתלמידים במהלך לימודי התיכון כמו ציוני הערכה לפני בגרות וציוני הבגרויות. כמו כן בחנו המדענים את ציוני הבחינות הפסיכומטריות לפני קבלה ללימודים. מן הממצאים העלו המדענים כי קיים קשר בין הציונים שקיבלו התלמידים במסגרות של ציוני הערכה בבית הספר ובבגרות לבין הצלחה במסגרת אקדמית לאחר מכן. הקשר בין הללו נמצא כחזק ועקבי. האפקט של הקשר בין ציוני ההערכה  נמצא כיציב על פני בחינה בית ספרית. כלומר העדר השפעת אפקט בית ספרי.

עם זאת מצאו החוקרים כי בחינה של ציונים המבחנים הממיינים כמו פסיכומטרי העלתה כי הם לבדם אינם מנבאים באופן טוב את ההצלחה של תלמיד ברמה האקדמית. כלומר תלמיד שקיבל ציון טוב בבחינה הפסיכומטרית לאו דווקא יסיים את לימודי התואר האקדמי שלו. בניגוד לתלמיד שקיבל ציונים טובים במבחני הערכה בתיכון כמו מבחני בגרות שמנבאים הצלחה בלימודים אקדמיים. יחד עם זה מצאו החוקרים גם השפעה בית ספרית שמעצימה את יכולת הניבוי.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Educational Researcher. הממצאים בחנו תוצאות של מעל 55 אלף תלמידים שסיימו לימודים בין 2006 ל2009 ומיד לאחר מכן למדו בקולג’ ארבע שנים.