פעילות גופנית בגיל מבוגר מסייעת לתפקודים השכליים

חוקרים : פעילות גופנית ותרגילי קואורדינציה מגבירים תפקוד זיכרון ומיקוד במבוגרים

כיצד משפיעה פעילות גופנית בגיל מבוגר על יכולות שכליות ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על התועלת שבפעילויות קרדיו-וסקולריות ומאמץ לב כמו רכיבה על אופנים לעומת תרגילי מתיחה ותרגילי קואורדינציה על יכולות קוגניטיביות, תשומת לב לפרטים ויכולות זיכרון. 

התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.
התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.

במחקרם בחנו החוקרים כיצד משפיעה פעילות גופנית של רכיבה על אופניים – אימוני סיבולת לעומת פעילות של תרגילי קואורדינציה ומתיחות על יכולות שכליות של 68 מבוגרים בני ובנות 40 עד 56 בשתי קבוצות שחולקו רנדומלית. הנבדקים התבקשו לבצע את הפעילות פעמיים בשבוע למשך חצי שנה. בנוסף נבחנה קבוצה שבמהלך המחקר לא עשתה שום פעילות. לאחר תקופה זו ולפי תקופה זו בחנו החוקרים את הנבדקים ביכולות קוגניטיביות שונות וביניהן זיכרון אפיזודי, מהירות תפיסה, תפקודי פעילות מנטלית, הגיון מרחבי ועוד.

מן הממצאים העלו החוקרים כי בקרב הנבדקים שעסקו בפעילות גופנית- הן ברכיבה על אופניים והן בקבוצת המתיחות ותרגילי הקואורדינציה, חל שיפור בתפקוד הזיכרון. זאת בהשוואה לחברי הקבוצה ששימשו כביקורת ולא התעמלו כלל.
עוד עלה מן הממצאים כי בקרב קבוצת הנבדקים שרכבה על אופניים בפעילות גופנית מאומצת קרדיו-וסקולרית נמצא שיפור חיובי בזיכרון האפיזודיאלי בהשוואה לשאר הקבוצות.

עוד מצאו החוקרים כי בהשוואה לשאר הקבוצות ובהשוואה לקבוצה של רוכבי האופניים, קבוצת הנבדקים שעסקו במתיחות ובפעילות הקשורות לשיפור הקואורדינציה נהנתה משיפור במיקוד הסלקטיבי – תשומת לב ייחודית selective attention .

ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים גרמנים בכתב העת Health Psychology .