פעילות מינית של חולי לב

 הנחיות לגבי פעילות מינית של חולי לב
עד כמה משפיעות בעיות לב על הפחתת התפקוד המיני ? מה רמת הזהירות הנדרשת בקיום יחסי מין באספקט הבריאותי- של המאמץ והריגוש הקרדיו ווסקולרי לבבי ?
הוועדה של איגוד הרופאים האמריקאים פרסמה נייר עמדה

לב. מקור: ויקיפדיה. מאת:Ekko
לב. מקור: ויקיפדיה. מאת:Ekko

ובו המלצות באשר לפעילות המיני ומגבלותיה בקרב חולי לב.

פעילות מינית היא גורם מפתח המשפיע לטובה על הקשר והיחסים, והוא עלול להפגע לאחר אבחון מחלת לב, הן בשל בעיות תפקודיות, הן בגלל חרדה מהשלכות הפעילות על העומס הלבבי והסיכון להתקף לב והן בשל הפרעות מצב רוח כמו דיכאון, מהן סובלים החולים, במיוחד לאחר האבחון כחולי לב. לפיכך, מטרת האיגוד של רופאי הלב הייתה לגבש מסמך שיסכם את הממצאים המחקריים הרלוונטיים לגבי פעילות מינית ובריאות הלב.

מן הממצאים עולה כי מן המחקרים הקיימים, במהלך השלב שלפני קיום יחסי המין (משחק מקדים) ובמהלך קיום יחסי המין מגיב הגוף ברמה הפיזיולוגית בעלייה רמת לחץ הדם הדיאסטולי והסיסטולי ועליית קצב הלב. לחץ הדם עולה במהלך המשחק המקדים ובמיוחד במהלך 10-15 שניות של האורגזמה הן בגברים והן בנשים, ומגיע כדי מאמץ שווה ערך לעליה של שתי קומות במדרגות. השינוי בדרך כלל אינו עולה על דופק 130 ועל לחץ דם סיסטולי בערך של עד 170 ממ של כספית. הועדה סבורה כי אנשים עם מחלת לב במצב מאוזן ומיוצב, מצויים בסיכון סביר בעת קיום יחסי מין ולכן יכולים לעמוד בפעילות המינית, אך תוך הקפדה על ההמלצות הבאות והמלצות נוספות:

1. חולים הסובלים מהעדר יציבות, חוסר איזון, דרגת חומרה גבוה של מחלת לב צריכים להמנע מפעילות מינית עד לייצוב הבעיה.
2. חולים עם בעיות לב המעוניינים להתחיל או להמשיך בקיום יחסי מין צריכים לקבל מרופא מומחה ייעוץ אבחון למידת הסיכון ומצב המחלה.מטופלים כמאובחנים כבעלי סיכון נמוך לסיבוכים של מחלות לב, יכולים לקיים פעילות מינית.
3. נשים עם מחלות לב צריכות לקבל ייעוץ באשר להשפעות, לבטיחות ותופעות הלוואי של שימוש באמצעי מניעה כנגד הריון, באשר לקיום יחסי מין.
4. שיקום לבבי ופעילות גופנית על בסיס קבוע עשויים להועיל להפחתת הסיכון לסיבוכים של מחלות לב, עקב פעילות מינית.
5. חולים שסבלו מתסמינים לבביים כלשהם במהלך או לאחר קיום יחסי מין נדרשים להמתין ולא לקיים יחסי מין עד לייצוב הבעיה הלבבית.
6. חולים במצב מחלה יציב יכולים להעזר בתרופות לשיפור התפקוד המיני כמו סיאליס, ויאגרה וכו, אך עליהם להמנע מלעשות כן אם במצבי aortic stenosis או HCM מפאת מחסור במידע בטיחותי בנושא וכמו כן עליהם להמנע משימוש בתרופות Nitrates במהלך 24-48 שעות שלאחר השימוש בתרופות לשיפור הזקיפה כמו sildenafil, vardenafil או tadalafil