פעילות משותפת עם הילדים בחורף

פעילות משותפת עם הילדים בחורף

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
ילד. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. צילום: Kucharek

חורף: הגשם מטפטף על העורף וקרררררררר

אין ספק שהחורף כבר כאן ובגדול..כולנו הורדנו את המעילים מהבוידעם וקנינו מטריות (את הקודמות הילדים איבדו בבית ספר/בחוג/בדרך). השבתות הפכו להיות יותר ביתיות וחמימות ואין לאף אחד רצון לצאת החוצה, אם אין צורך ממשי בכך. התוצאה המתבקשת היא בילוי של שעות רבות עם הילדים בין ארבעה קירות. בחלק מהמקרים הם מתלוננים ובמקרים אחרים הם שקטים. אז מה קורה בחורף בבתים ומה מקום המסכים?

כולנו רוצים שקט ואין ספק שניתן להשיג אותו בקלות כשנשארים בבית עם הילדים וכל אחד מהם עסוק בענייניו (או יותר נכון: במסכיו) ויש שקט. מהמתבגרים ועד הילדים הצעירים, כולם מוצאים לעצמם מסך עם תוכן מתאים ויכולים לבלות איתו שעות. אז מה הבעיה? האמת שאין בעיה. זה בסדר וזה נחמד להתבדר בעזרת המסך ולצפות בתוכנית אהובה או לשחק במשחק בפלאפון. הבעיה מתחילה כשהפעילות נמשכת שעות ללא הפסקה (זו כבר התמכרות…) וללא שיח משותף ומשפחתי.

המסכים מציעים אפשרויות רבות ומגוונות לפעילויות לילדים בבית אם יודעים כיצד לכוון אותה וכיצד לשכנע את הילדים להצטרף אליה: ניתן לשבת ולצפות בסרט שמתאים לכל בני המשפחה (זו הזדמנות להוריד סרט נוסטלגי שההורים גדלו עליו ולחוות אותו מחדש עם הילדים או לחילופין להוריד סדרה אהובה ולצפות בכמה פרקים). אפשר גם למצוא קליפים של זמרים אהובים ביוטיוב או לשחק במשחק משותף מול המחשב/וואי/פלייסטיישן (כדאי גם לבחון בהזדמנות זו באילו משחקים הילדים משחקים ולהובילם למשחקים חיוביים יותר). אפשר גם להתפצל בין מרחבים ובין מסכים, אבל כדאי למצוא את המכנה המשותף בין בני משפחה שונים שמתעניינים באותו תוכן או קרובים בגילם ואז הם יכולים לצרוך את התוכן ביחד.

לצד זאת, כדאי גם לשלב פעילויות שלא קשורות למסך. ניתן לקבוע מראש מהם הזמנים שבהם כל אחד עצמאי בשטח ומעביר את הזמן כרצונו ומהם הזמנים המשפחתיים שבהם עושים דברים ביחד: ניתן למשל לבשל ביחד ארוחת צהריים לכל המשפחה או לעשות פעילויות של ניסוי מדעי או פעילויות יצירה עם הילדים בהתאם לגילאים. אפשר אפילו להוריד משחקי קופסא מהמדף (רחמנא ליצלן) ולשחק משחק משותף ואמיתי הכולל חוקים, גבולות, תחרות ומנצחים. זאת תוך לימוד למשחק הגון ומרתק המאפשר לכל בני המשפחה להביע את עצמם ולקחת חלק, בהתאם לגילאי הילדים ותחומי העניין שלהם.

מכאן, ההורים יכולים לזרום עם העדפות הילדים ולאפשר פיצול של המשפחה המבלה את כל השבת בנפרד או שהם יכולים לקחת על עצמם את תפקידי המבוגרים האחראים ולנווט את הספינה לכיוונים חיוביים, חינוכיים וחברתיים, תוך ניצול השהייה המשותפת בבית והפיכתה לחוויה נעימה לכולם. בטוחני שכל ילד ישמח לקבל זמן איכות משפחתי ויהיה מוכן לוותר על כל זמן מסך, כל עוד תוצע לו אפשרות כזו. אז נצלו את החורף, צאו מהמסכים ותהנו מזמן איכות עם הילדים ושיהיה חורף חמים!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן