פעילות עורית מאפשרת לנבא לחץ נפשי

פעילות עורית מאפשרת לנבא לחץ נפשי ונותנת כלים לזהות אנשים המועדים לחוות זאת באופן משמעותי יותר בתגובה למשבר כמו בתקופת הקורונה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
פעילות עורית מאפשרת לנבא לחץ נפשי. צילום: Pixabay Catherine

פעילות עורית מאפשרת לנבא לחץ נפשי ונותנת כלים לזהות אנשים המועדים לחוות זאת באופן משמעותי יותר בתגובה למשבר כמו בתקופת הקורונה. ממצאי המחקר חדש מצביע על יכולת לזהות אנשים בעלי נטיה מוגברת לחוות סטרס ופחדים. הזיהוי נעשה על ידי מדידת פעילות חשמלית עורית EDA. המחקר בחן כבר בשנת 2017 ו2018 את נתוני הפעילות החשמלית העורית של משתתפים במנוחה. פעילות זו משקפת את פעילותן של בלוטות הזיעה בידיים. במחקר השתתפו 185 נשים וגברים. המדענים שאלו את המשתתפים לגבי דאגות ופחדים.

פעילות עורית מנבאת לחץ מגורמים כמו משבר הקורונה

במחקר מצאו המדענים כי אנשים שדיווחו על תגובתיות מוגברת לאירועים פנימיים מחוללי לחץ או לסביבה, היו מועדים יותר לפחדים מפני הקורונה. פחדים מפני הקורונה כללו חשש מהדבקה, הידבקות בני משפחה ונשאות ללא מודעות לכך. עוד מצאו המדענים כי במיוחד אצל נשים ומי שחי עם יותר נפשות בבית, רמת החששות והפחדים היתה גבוהה יותר.

פרופסור גורדון ממובילי המחקר הסבירה שהעובדה שפעילות חשמלית-עורית נמדדה כבר שנתיים או שלוש לפני שהחלה מגיפת נגיף הקורונה מעמיקה בשכבת מורכבות נוספת את הממצאים. זאת כיוון שהיא מראה את השפעת המצע הפסיכולוגי של הפרט על תגובותיו הרגשיות בשלב מאוחר יותר, בעת משבר.

ממצאי המחקר פורסמו ב International Journal on the Biology of Stress. המחקר נערך על ידי הפרופסור אילנית גורדון מהמחלקה לפסיכולוגיה ומרכז חקר המוח ופרופסור דני חורש מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן. המחקר מאפשר לחזות התמודדות של אנשים שונים עם מצבי משבר וסיכונים עתידיים.

דילוג לתוכן