פקקת ורידים – Venous thrombosis

הסבר רפואי מהי פקקת ורידים, מהם הסימפטומים המאפיינים פקקת, מה גורם לפקקת ומהן דרכי הטיפול בתופעה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעקרדיולוגיה
הסבר רפואי מהי פקקת ורידים, מהם הסימפטומים המאפיינים פקקת, מה גורם לפקקת ומהן דרכי הטיפול בתופעה? צילום: PIXBAY Narupon Promvichai

פקקת ורידים היא מצב רפואי בו נוצר פקק או קריש דם בוורידים, לרוב וורידי הרגליים או הידיים.  Venous thrombosis או פקקת ורידים גורמת לתמותה וברבים מהמקרים ניתן למנוע אותה. פקקת וורידים היא מצבו בו קריש הדם חוסם כלי דם וכך גורם לנזק. קריש הקדם יכול להווצר בוורידים עמוקים או באופן שטחי. לעיתים קריש הדם שנוצר ברגליים לא מסתיים בפקקת בוורידי הרגליים אלא נודד משם הלאה. קריש דם הנודד ועובר אל הריאות למשל מכונה תסחיף ריאתי. קריש זה חוסם את כלי הדם בריאות. תופעת קריש דם העובר בגוף לריאות קרוי PE – Pulmonary Embolism. כאשר קיים קריש דם בחלל הווריד הוא גורם להפרעה בזרימת הדם.

תופעה זו מובילה לתמותה משמעותית בישראל ובעולם. כחלק מהשפעות החסימה, פקקת ורידים גורמת לנפיחות ברגל ובכאבים. תסמינים נוספים לפקקת הם חוסר נוחות בירך או בסובך וכאבים המתגברים בתזוזה. בפקקת ניתן לעיתים קרובות לחוש את נפיחות השריר, נוקשות ואף חום. לעיתים החסימה גורמת דווקא לנפיחות בכף הרגל, בשוק או בירך.  לפעמים תסמיני התסחיף הם רגישות בכל הרגל ובצקתיות באזור מסוים או בכלל הרגל. במקרה של קריש דם המוביל לחסימה משמעותית תתכן בצקתיות שתפגע בזרימה העורקית ולהתכווצות עורקית ברגל שתוביל לחיוורון והעדר דופק ברגל. לצד זה חשוב לציין כי במקרים רבים אין תסמינים כלל במצב בו נוצרה פקקת וורידים.

גורמים לפקקת

הגורמים לפקקת וורידים שונים. ניתוחים מעלים את הסיכון לפקקת, במיוחד ניתוחים בגפיים תחתונות, בטן ואגן. גם חבלות או שברים מעלים סיכון לפגיעה בוורידים ולכן מעלים סיכון לפקקת. מחלות כמו סרטן מגבילות סיכון לפקקת. כך גם מחלות לב ומחלות זיהומיות המגבירות סיכון לפקקת. לצד זה חוסר תנועה הוא אחד מגורמי הסיכון לפקקת.

גורמים שונים מובילים לפקקת ורידים כמו נטיה לקרישת יתר, לידה, שימוש בגלולות ומחלות שונות. לצד זה קיימים גורמים לפקקת שניתן להפחית את הסיכון להם. ניתן לשנות לעיתים אורחות חיים על מנת להפחית סיכון לפקקת ורידים על ידי טיפול בהרגלי תזונה, עישון והעדר פעילות. כך, ניתן להפחית סיכון לפקקת על ידי טיפול בעודף משקל, הפחתת עישון והימנעות מישיבה ללא תנועה בטיסה לדוגמה.

פקקת וורידים – מאפינים ודרכי טיפול

לצד טיפולם שונים בפקקת כמו תרופות להפחתת סיכון להצמדות טסיות הדם, דילול דם ועוד, הפעלת לחצים מכניים להפחתת סיכון בניתוח לדוגמה, תנועתיות ברגליים ועוד, חשוב להקפיד על הפחתת הסיכון באמצעות מניעה. בכל מקרה של חשש לפקקת וורידים או בעיה רפואית אחרת, חשוב להוועץ מיד בגורם רפואה מומחה להתאמת טיפול למאפייני המטופל ומצבו בהקדם.

להלן הסבר רפואי מהי פקקת ורידים, מהם הסימפטומים המאפיינים פקקת, מה גורם לפקקת ומהן דרכי הטיפול בתופעה?

 

 

טיפול בפקקת ורידים עמוקה

מהי פקקת ורידים עמוקה, מה הגורמים לה ואיך אפשר לטפל בה?

 

דילוג לתוכן