פריצת דרך ביצירת לבלב להשתלה

בניסוי מוצלח הוכיחו חוקרים כי ניתן להנדס, לייצר ולהשתיל בהצלחה איי תאי לבלב ולסייע בטיפול בסוכרת בעכברים

האם בעתיד הנראה לעין יוכלו חוקרים להנדס איברים מתפקדים שלמים שיהונדסו וייוצרו במעבדה מחוץ לגוף, כדי שיושתלו בגופם של חולים כמו חולי סוכרת, ויסייעו להם לשפר את המצב ולעקוף את הקושי בהשתלת איברים כמו לבלב ? ממצאי מחקר יישומי חדש שפורסמו על ידי חוקרי המכון הטכנולוגי החיפאי- הטכניון, בכתב העת המדעי PLoS ONE מצביע על כיוונים מעשיים שבהחלט עשויים לבשר על מהפכה קרבה.
מן הממצאים של מחקר עולה כי במהלך הניסוי הצליחו החוקרים להנדס איים של תאי לבלב המונחים על מערך ספוגים פולימריים מחוררים ומוקפים בכלי דם באופן שיקלטו בגופם של עכברים חולי סוכרת ויסייעו בטיפול במחלתם.

משאבת אינסולין לחולה סוכרת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mbbradford
משאבת אינסולין לחולה סוכרת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mbbradford

המחקר בהובלת פרופ שולמית לבנברג, נערך על ידי הסטודנטית החוקרת קרן פרנסיס ובשיתוף יובל דור מהאוניברסיטה העברית. החוקרת פרופ’ שולמית לבנברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית שבטכניון מציינת כי במחקרם הצליחו החוקרים להראות שהסביבה התלת מימדית וכלי הדם המהונדסים שאותם יצרו החוקרים בניסוי זה, הצליחו לתת תמיכה לאיים –”תמיכה החשובה להישרדות האיים ולפעילותם בהפרשת אינסולין“. לדברי לבנברג, ספוגים אלה המופקים במעבדה, ניתנים להשתלה מתחת העור ולרפא עכבר סכרתי. הפרופסור מציינת כי “נראה שהיכולת להגביר את הוזקולריזציה של האיים ולתמוך בהישרדות האיים ולהגביר לאחר ההשתלה אפשרה להשתיל כמות קטנה פי 4 של איים מן המקובל בהשתלות לעכברים ועדיין לקבל ירידה של רמות הסוכר בדם והצלה מהמצב הסכרתי”.

סיכום הממצאים מעלה כי החוקרים הצליחו באמצעות השתלה של רקמת האיים המהונדסת עם כלי הדם, לשפר באופן משמעותי את שיעורי הישרדותם וההקלטותם של איי תאי הלבלב, בעכברים סכרתיים, ואף סייעה לשפר את התפקוד שלהם בהפחתת רמת הגלוקוז בדם. מחקר שמתבצע כיום בוחן את השפעת רשת האיים בבני אדם והוא נערך במימון משותף של הקרן העולמית לסוכרת נעורים והקרן הלאומית למדע.