פריצת דרך בטיפול אימונותרפי בסוגי סרטן שונים

פריצת דרך לטיפול בסוגי סרטן רבים ע"י פלטפורמה אימונותרפית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
צוות החוקרים (מימין לשמאל: פלג ריידר, דיאנה רסולוניריאנה וד

פריצת דרך לטיפול בסוגי סרטן רבים ע"י פלטפורמה אימונותרפית

בשנים האחרונות מתרבות העדויות המחקריות לגבי הגיוון הרב הקיים בסוגי סרטן שונים ובמנגנונים השונים האחראים להתפתחות תאים ממאירים ולכן רבים מהמדענים מפתחים טיפולים המכוונים לסוגי סרטן מסוימים ולא כללית לטיפול שמטפל במגוון של סוגים.

מדענים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו פלטפורמה ייחודית לטיפול אימונותרפי שמתאים לסוגים מגוונים של סרטן באמצעות שילוב תאי T נדירים במערכת החיסון של חולי סרטן יחד עם הנדסה גנטית. המדענים בהובלת הדוקטור ירון כרמי, ד"ר פלג ריידר והדוקטורנטית דיאנה רסולוניריאנה. במחקר נטלו חלק הפרופסור חיים גוטמן מבית החולים בילינסון והפרופסור רונן ברנר מהמרכז הרפואי וולפסון. חשפו אוכלוסייה נדירה של תאים במערכת החיסון של חולי סרטן, אשר עשויים לשמש פלטפורמה שתסייע לטיפול בסוגים שונים של מחלת סרטן.

התאים שהתגלו הם תאי T ייחודיים של המערכת החיסונית אשר נמצאים בגידול הסרטני עצמו, ומצוידים בקולטנים שלא  אופייניים לרוב לתאי T. הקולטנים הללו מאפשרים לתאי ה-T המיוחדים להתחבר לנוגדנים שנקשרים לגידול – וכך לזהות את תאי הסרטן ולהרוג אותם. בהמשך המדענים חיקו את המנגנון שגילו בעזרת שימוש בהנדסה גנטית, והצליחו לייצר במעבדה אוכלוסיית תאי T המתאפיינים באותן תכונות נדירות. עכברים במודל למלנומה שטופלו בעזרת תאי ה-T המהונדסים הראו נסיגה משמעותית במיוחד בגידול הסרטני, והמדענים מעריכים ששיטה זו עשויה להתאים בעתיד גם לטיפול בסוגים אחרים של סרטן.

מהי אימונותרפיה ? אימונותרפיה Immuno therapy היא שיטה טיפולית אשר מבוססת על הפעלתה של המערכת החיסונית של אדם על מנת להילחם בסרטן. "המדענים עשו שימוש באימונותרפיה בתהליך זה. וכפי שמבאר דוקטור כרמי "מכיוון שזו שיטה המצליחה להסיג גידולים סרטנים בעלי עמידות לכימותרפיה וקרינה, השיטה הזו מעוררת תקוות רבות. אלא שעד כה נרשמה הצלחה חלקית במספר מוגבל של גידולים סרטניים, ומרבית החולים אינם מגיבים לטיפול".

ד"ר כרמי מסביר כי מערכת החיסון מזהה תאים סרטניים ותוקפת אותם בשתי דרכים שונות. דרך ראשונה – תקיפה בעזרת תאים המכונים תאי T. תאי T הינם בעלי יכולת הרג גבוהה, אך נקשרים באופן חלש לתא הסרטני; ואילו הדרך השניה של הגוף לפגוע בסרטן באמצעות נוגדנים שנקשרים באופן חזק למוטציות על גבי התא הסרטני, אך מצד שני אינם מביאים להרג יעיל. במסגרת המחקר גילו המדענים סוג נדיר של תאים שבהן מתקיימות שתי התכונות גם יחד.

ד"ר ריידר מסביר כי החוקרים גילו שבניגוד לתאי T רגילים שלא יכולים להיקשר לנוגדנים, תאי ה-T שהמדענים מצאו כן מצוידים בקולטנים אשר מאפשרים להם להיקשר ישירות לנוגדנים, ולחסל תאים סרטניים במישרין "בכך הם מבצעים 'קיצור דרך' משמעותי, שעוקף את ההליך הטבעי המורכב של מערכת החיסון. לפי ממצאינו מדובר באוכלוסיית תאים נדירה – אחוז קטן מתאי הT שנמצאים בתוך הגידול הסרטני". המדענים איתרו תאי T נדירים שכאלה בגידולים של עכברים עם מלנומה וסרטן שד, וכן בדוגמאות קליניות של גידולים שהוסרו בניתוחים מחולי סרטן.

עקב זאת, המדענים הסתייעו בשלב הבא בטכנולוגית הנדסה גנטית על מנת לחקות את המנגנון שנחשף . זאת כדי לייצר מספר רב של תאי T הדומים לאותם תאים נדירים, וכך להפוך את התגלית לטכניקה טיפולית שימושית. המדענים ניסו את הטיפול החדש, שכלל תאי T מהונדסים שנקשרים ישירות לנוגדנים, בשילוב עם נוגדנים שנקשרים לתאי הסרטן, על עכברים עם מחלת סרטן העור מלנומה והצליח לגרום להרס של תאי הסרטן ולעצירת הגידול. המחקר שראה אור בכתב העת Journal of Clinical Investigation .

הדוקטור כרמי מסכם כי מחקרם של המדענים מצליח "לשלב את שתי זרועותיה של המערכת החיסונית: יכולת ההרג של תאי ה-T והחיבור החזק לגידול באמצעות נוגדן ובאופן זה" הוא אומר "יצרנו פלטפורמה אימונותרפית חדשה לטיפול עתידי בסוגים רבים של סרטן. במסגרת השיטה ניתן יהיה לקחת תאי T מהחולה עצמו, להנדס אותם כך שיוכלו להיקשר לנוגדנים, ולהשיבם לחולה ביחד עם נוגדנים ספציפיים המתאימים למחלתו (שרובם מיוצרים כבר היום בתעשייה, כמוצרי מדף מאושרים ובטוחים לשימוש). בדרך זו צפויים התאים המהונדסים שפיתחנו לאפשר טיפול חדשני ונגיש בגידולים ממאירים מסוגים שונים״.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן