פריצת דרך לטיפול בעקרות ובעיות פוריות לגבר

תאי גזע עובריים של עכבר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות: USA National Science Foundation
תאי גזע עובריים של עכבר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות: USA National Science Foundation

פריצת דרך מחקרית: חוקרים יפנים הצליחו ליצור זרע מלאכותי בעכברים עקרים. המטרה- יישום מוצלח בבני אדם עם בעיות פוריות

האם קרב היום בו מדענים יוכלו לטפל בבעיות פוריות של גברים עקרים באמצעות יצירת זרע מלאכותי ? האם תאי גזע עובריים יאפשרו אפיק חדשני של טיפולי פוריות ?

במסגרת מחקר חדשני שנערך בהצלחה ביפן, ביצעו החוקרים מניפולציה בתאי גזע והשתילו אותם באשכי של עכברים עקרים. לתדהמת החוקרים, התאים שעברו מניפולציה אפשרו לעכברים העקרים לייצר תאי זרע וכך הפכו את העכברים הפכו לפוריים באופן שאפשר לחוקרים להפרות באמצעותם באופן טבעי ביציות ולהפוך את העכברים לאבות לצאצאים בריאים. מתוך 214 עוברים, נולדו 65 ולדים בריאים.

 ממצאי המחקר החדשני פורסמו בכתב העת Cell על ידי חוקרים יפנים מאוניברסיטת קיוטו.

 במחקרם החוקרים הצליחו ליצור בעכברים תא מין (גמטה) במבחנה,  נבט תאי ראשיתי of primordial germ cell-like cells (PGCLCs) בעל יכולת תפקודית ליצור תאי זרע בקרב עכברים שהיו עד אותו שלב עקרים- כלומר ללא יכולת של האשכים ליצור תאי זרע. החוקרים יצרו את התאי הללו מתאי גזע עובריים ומתאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים  באמצעות דמוי תהליך תאי אפיבלסטי טרום עוברי.  בנוסף, החוקרים זיהו בתהליך את הרכיבים identify Integrin-β3 and SSEA1 כסמנים- מרקרים שמאפשרים את הבידוד של תאי נבט ראשיתי, בעל יכולת הפריה מתאים לא מובדלים בעלי פוטנציאל שאתי.

 ממצאים חשובים אלה מספקים לדעת החוקרים תבנית יסוד שתאפשר את השלב הראשון לקראת יצירת תאי מין במבחנה, ממצא שעשוי לסייע רבות בטיפול בבעיות פוריות בעתיד.