פרק מהספר ללכת על החיים אלי גידו

מקבץ עצות לחיים טובים מתוך הספר "ללכת על החיים" מאת אלי גידו. הוצאת ספרי צמרת, 2013

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואה משלימה
פרק מתוך ספר בנושא רפואה, בריאות, פסיכולוגיה , ביולוגיה, חברה

מקבץ עצות לחיים טובים מהספר "ללכת על החיים"

"ללכת על החיים". מאת אלי גידו. הוצאת ספרי צמרת, 2013

כל זמן שהנר דולק, אפשר עדיין לתקן. וכדאי מאוד שתתקן:

הגאווה פוגעת בכול: חשוב שתמחק את האגו מחייך, הוא אויב רע ואכזר. אדם עם אגו הוא אדם חסר ביטחון, אשר איננו מעריך את יכולותיו, שאם לא כן, למה לו אגו? הרי מעשיו מעידים עליו. במיוחד יש להתרחק מאגו כיוון שהוא יוצר ריחוק וניכור מהסביבה. אין החברה אוהבת גאוותנים, והיא דואגת למדר אותם ולהרחיקם ממנה.

להתקדם: להתקדם בחיים פירושו ללמוד מניסיונם של אחרים. מה שלא נלמד מניסיון האחר החיים ילמדו, אך פעמים רבות יהיה לימוד זה מלווה בכאב. חסוך מעצמך עוגמת נפש והתחל לפעול מאותה נקודה שאליה הגיעו אחרים שעשו דרך זו, משם תמשיך ותתקדם. עשה דברים שיובילו אותך למטרה אליה אתה שואף, על פי הערכים שהנך חי לפיהם.

עצירה למחשבה: חשוב לפני שאתה עושה משהו. שאל את עצמך אם זה הדבר הנכון לעשות, אם הוא מוביל אותך לכיוון המטרות והיעדים שהצבת לעצמך, ורק אז עשה.

אסטרטגיה: שמור את הקלפים החזקים שלך צמוד לחזה. אל תגלה את הסודות החשובים שלך. אתעבודהה עלול לאבד את היתרון שלך, ולא תמיד תהיה לך אפשרות לתקן.

אומרים יש אהבה בעולם: החיים כאן לא תמיד הוגנים, ואת הנחמה מוצאים באהבה שמחיה אותנו, מה גם שהענקת אהבה אינה מחסרת ממך, אלא דווקא היא זו שממלא אותך. ככל שתיתן אהבה, כך תתמלא אהבה. היה אדם טוב לעצמך ולסובבים אותך ותן להם אהבת אמת.

איבוד הזמן: אל תאבד זמן על דברים חסרי חשיבות. אתה תיווכח שכל רגע שבוזבז על דברים טפלים חסר לך בעתיד. התמקד בעיקר בדברים החשובים באמת, אלו שלדעתך לשמם הגעת לכאן. אל תחפש לעשות רק דברים קלים, גם את הקשים עשה, דע שמה שלא קשה לא שווה.

כל ההתחלות קשות: דע שכל מעשה שאינך מורגל בו יהיה קשה בהתחלה. כשתתרגל אליו, יוקל לך ולכן עשה את הדברים החדשים לך בשלבים, אל תעמיס על עצמך. עומס מביא עמו ייאוש. זכור! רק עם התקדמות של צעד אחר צעד מגיעים רחוק.

זהירות! טיפשים: טיפשים תפגוש בכל מקום. דאג לא לשהות במחיצתם, זו מחלה מדבקת. אל תתעצבן מטיפשותם של אחרים.

סיפוק בעבודה: מותר ורצוי לעסוק במה שאוהבים. אם תהפוך את התחביב שלך לעיסוק ותפיק ממנו את פרנסתך – הצלחת. מצאת חיים שיש בהם סיפוק.

בחופשה תשתגע, בעבודה היה בעל יושרה: בזמן החופשה שלך תוכל "להשתגע" ככל האפשר ואיך שאתה רוצה. החופש נועד לשחרור לחצים. בעבודה תהיה רציני ובעל יושרה. דאג ש"תהיה לך מילה". כולם יעריכו אותך על כך: העובדים, הספקים והלקוחות שלך. היה מודע להשלכות ההתנהגות שלך על אנשים בסביבה, ושקול את המילים שיוצאות מפיך. יש להן השלכות עליך ועל כל מי ששומע ורואה, ובמיוחד על הילדים. אצל ילדים הכול נחרט בזיכרון. הם יזכירו לך את זה בעתיד, מתישהו, ולרוב בזמן הכי לא נוח. הם יגידו: "אבל אתה אמרת כך…"; "עשית כך וכך…" ואתה תצטרך לתרץ ולהסביר מדוע.

טעויות: אין אדם החף מטעויות. יש שהן בבחינת שגגה, שקל לתקנן ושאינן מותירות משקעים לעתיד – אך יש טעויות שקשה לתקנן, או שיש להן השלכות חמורות לגבי העתיד. השתדל לא לעשות טעויות כאלה כיוון שלעולם אינך יודע מתי וכמה תשלם עליהן. מותר לטעות, וכאלו הם החיים, זה חלק מהעניין. רק מי שלא עושה, לא טועה. כשגילית טעות שעשית עצור, תקן את מה שצריך וצא שוב לדרך.
קניות: אל תקנה דבר מה שאין סיכוי שתעשה בו שימוש. פשוט, לפני שאתה משלם, שאל את עצמך אם יש לך באמת צורך בכך, ורק אחר כך קנה.

איכות הסביבה: שמור על הסביבה בה אתה חי, הפרטית והציבורית. אל תשחית אותה, כי כולנו כאן אורחים – מה גם שיש לנו דור המשך שימשיך להזדקק לכל זה, אחרינו.

עמידה במשימה: קח לך משימות כשאתה יודע שיש בך את היכולת לעמוד בהן. עשה אותן ביסודיות, לא בתשעים אחוז אלא עד הסוף, במאה אחוז. אל תשאיר דברים פתוחים, אתה תידרש להם במוקדם או במאוחר. עשה את הדברים בזמן, אל תדחה אותם. כשאתה דוחה דבר, את עצמך אתה דוחה. יש לזה מחיר.

מיקוד במטרה: למיקוד יש כוח אדיר. כאשר אתה ממוקד אתה מרכז כוח גדול ומחשבה רבה בנושא אחד ובנקודה אחת, ואתה מנצח אותו בקלות. כשתסיים, עבור לנושא הבא.אם אתה מרגיש שאתה לא מתקדם בחיים לכיוון המטרות שהצבת לעצמך, אתה כנראה על "הרכבת הלא נכונה". שנה כיוון, ומהר.

ריבוי דאגות: עשה "חושבים" לפני רכישת נכס, זה יחסוך ממך דאגות. מרבה נכסים מרבה דאגות. זכור, הדאגה היא הסרטן של הנשמה.

עסקים: מה שאתה אומר ועושה הופך לטבע שני. אמץ לך הרגלים ראויים, דבר בשפה גבוהה – התאמן על כך, זה חשוב. בעסק, שמור על הלקוח כאילו הוא הלקוח יחידי שלך. עשה לו כבוד. אתה מתפרנס ממנו ורוצה שיישאר נאמן לך לאורך זמן. אל תקבל אותו כמובן מאליו. טפח אותו, והוא ידאג להביא אליך את חבריו.

פרגון: פרגן לאנשים מכל הלב, זו מעלה גדולה. גם אם אנשים לא מפרגנים לך, דע אתה להוקיר את עצמך על הצלחות ועשייה. חגוג את ההצלחות שלך. הן אינן דבר ברור מאליו.

סכנה: מיד כשאתה "מריח סכנה", או כבר ברגע הראשון כשזיהית סכנה, ברח ממנה כמו מאש. התרחק מאנשים ש"מושכים אש". אלו הם "עושי צרות", שהשהות בסביבתם רק תסכן אותך ותסב לך נזק. דחה בנימוס עזרה מטיפוסים שליליים. קבלת עזרה מהם פותחת תיק התחייבויות שהתשלום עליו יקר וכואב.

דירה נאה: התאם את ביתך לצרכים שלך, הם משתנים עם הזמן. ערוך שינויים בבית מדי פעם: בגינה, בסלון ובכל מקום בבית. שנה והחלף מדי פעם את מיקום הרהיטים. זה מזרים אנרגיה של התחדשות.

אל תעשה: אל תשמור דברים שאתה לא צריך. דאג להעבירם למישהו אחר, הוא בוודאי ימצא בהם עזר ואף יברך אותך על כך. אל תהיה קמצן. זו קללה. היה לארג', בזבז כסף, הוא נועד לכך.

פחד והעזה: קח סיכונים מחושבים והיה נועז. ההעזה יוצרת הבדל בתוצאות בין אנשים. פחד וחשש הם טבעיים. האמיצים הולכים עם הפחד. הוא נועד לשמור עלינו, כמובן, אך לא לשתק אותנו.

תרבות שעות פנאי: בעודך צעיר אמץ לעצמך תרבות שעות פנאי, טפח את התחביבים והאהבות שלך. אם לא תתחיל בכך בעודך צעיר, כשתתבגר יהיה מאוחר מדי. תן למוזיקה, לתרבות ולבילויים שאתה אוהב זמן ומשמעות בחייך. עשה לך הפסקות ממרוץ החיים בכל זמן שבו הדבר אפשרי. הרבה לשהות בחיק הטבע ובנוף. זה מרחיב את הדעת, את הלב ואת הנשמה.

כשילדים בסביבה: כשילדים נוכחים בסביבתך, אל תעשה משהו שאתה לא מעוניים שהם יחקו אותו. אתה הדוגמה שלהם. הם רואים ושומעים הכול, ויעשו בדיוק כמוך… למד את ילדך ערכים ומשמעותם. יש ספרי מוסר ומידות, רכוש אחד כזה. כשאתה דורש משהו מילדך היה עקבי ונחוש. הבהר להם שאתה מתכוון לדבריך, כי לא הכול ברור מאליו.

החלטות: קבלת החלטות הכרחית להתקדמות בחיים. רק מי שפוחד לטעות אינו מקבל החלטות, כי רק הטועה לומד ובכך מפתח את חייו. כשאתה מחליט משהו, אל תעשה לעצמך ויתורים. כשאתה ניצב בפני דילמה בעניין כלשהו ומתקשה לקבל החלטה – ערוך לעצמך טבלת יתרונות וחסרונות לגבי הנושא. כשנפלה הכרעה וכשהחלטת כי זאת היא ההחלטה הנכונה, לך אִתה עד הסוף, באמונה מלאה. בכל החלטה לך עם הלב, אך עבוד עם הראש. זכור כי לא ניתן לראות את התמונה המלאה כאשר אתה נמצא בתוכה. צא מהתמונה והסתכל על עצמך בתוכה. אז החלט על ההמשך.

יצירה ותיקונים: כשאתה עושה משהו, יוצר או מתקן, השתמש בכלים המתאימים לכך במדויק. כך יהיה לך קל יותר לבצע נכון ובמהירות. השג את הכלים המתאימים והחזר אותם למקומם, אם לא כן תאבד זמן רב בחיפוש המחודש אחריהם. היה עקבי בכך.

קל להרוס: קל להרוס וקשה מאוד לתקן. יש דברים שכלל לא ניתן לתקן, כמו למשל רושם ראשוני. לכך אין הזדמנות שנייה…

יושר: אל תרמה ואל תונה אנשים. אתה לא תוכל לחיות עם זה ותחוש בעקבות מעשה כזה כאב. שקר לבן לא נחשב לשקר, אלא אם נועד להיטיב עם אנשים ולקרב ביניהם. היה נאמן וישר לדרך שלך, לאמת שלך, לעצמך ולסביבה.

חיים בריאים: על הבריאות אמר הרמב"ם שהיא ראשי תיבות לעיקרי בריאות הגוף והנפש: "בולם רוגזו – בריאות הנפש, יפחית אוכלו – תזונה נכונה, יגביר תנועתו — יעסוק בספורט.

"ואהבת לרעך כמוך": עליך לאהוב את האחר כפי שאתה אוהב את עצמך, ולשמוח כשטוב לו כפי שאתה שמח עבור עצמך. כשתהיה שם, תדע שיש גם שכר בעבור זה. אל תנסה לתקן אנשים ואל תשפוט אותם, אין זה תפקידך.

רוחניות: דאג להטעין את עצמך באנרגיות חדשות, הן מביאות לאריכות ימים. אם יש לך כל טוב אך עדיין אתה מרגיש ריקנות וחוסר, דע כי חסרה לך רוחניות. זהו המזון של הנשמה, וכשאין לה מזון היא רעבה ומביאת עמה תחושת חסר.

אמונה שלמה: האמן באמת שכל מה שקורה — קורה לטובה. האמן כי קיימים סדר והשגחה וכי כך צריך להיות. כך תלמד לקבל את הדברים ולא להתנגד להם. עצם קבלתך אותם, בהסכמה, היא בסיס להמשך, ומכאן תפעל מתוך חוזק ורצון ותתקדם אל עבר נקודת צמיחה והתפתחות. זכור! פינוק יתר ורחמים עצמיים מחלישים את האדם. רק הקושי מחזק אותו. אל תרחם על איש, ובמיוחד לא על עצמך.

עוד על ילדים: כל אחד מהילדים שלך הוא ייחודי. הם שונים זה מזה ולכל אחד עולמו שלו. כל אחד מהם מוכשר יותר בדברים אחרים. אל תנסה לעשות השוואות ביניהם, אלו רק יעשו עוול לך ולהם. לעולם תן להם במידה דומה, אך כל אחד לפי צרכיו. אל תפלה ביניהם. אף על פי שכך תנהג, תמיד יהיה ילד שירגיש שקיבל פחות, ואף שלא כך היה, תן לו פיצוי ולו רק בשל ההרגשה. היזהר מילד ש"עושה עליך מניפולציות". זהה אותן וטפל בהן בהתאם. העמד אותו במקומו, ברגש ומבלי שירגיש, ואל תשכח שכוחה של הנתינה הוא שהיא בונה אהבה.

למד ליהנות מהרגע: טבע האדם הוא כזה שבכל זמן יחכה לבואו של זמן אחר: בחורף לקיץ, בסתיו לאביב, בשיעור להפסקה ובזמן הלימודים יחכה לחופשה. ואז, בכל זמן, במקום להיות בו וליהנות עד הסוף, הוא יחכה לדבר הבא, לעניין הבא, ויחיה בהמתנה למחר שיגיע. טוב תעשה אם תלמד ליהנות מכל רגע, מכל מצב בו אתה נמצא. החיים הם כאן ועכשיו.

העוצמה שבשקט: לעולם אמור את דברך בשקט ובנועם. אם הקול מולך גבוה, הנמך אתה את קולך, עד שיישמע כלחישה. רק כך יהיו דבריך נשמעים, כשהכול סביבך שקט ואתה קשוב. זכור, החזקים באמת לא מקימים רעש…

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן