פתרון חכם ומפחית זיהום לשינוע אשפה

מערכת פינוי אשפה פניאומטית כפתרון נוח לשינוע אשפה וכמענה לבעיה מתמשכת של זיהום ופגיעה בבריאות התושבים

משאיות זבל הם שם דבר בכל מה שנוגע לעיר. לא משנה איך תנסו להתחמק מהן, כשתצאו בבוקר מהבית ותתחילו את דרככם ברחוב, מירב הסיכויים שתתקלו בהן, ואם כבר נתקלתם, כנראה שזו לא הייתה החוויה הכי נעימה. זה לא שיש המון מה לעשות, הרי צריך לפנות את האשפה מהרחובות, צריך לדאוג למרחב מחייה נקי, צריך לטפל ולהוביל ולשנע אותה – זה בלתי נמנע שבתהליך הזה ייגרמו כמה אי¬-נעימויות. אין עשן בלי אש, ואין אשפה בלי סירחון ומתוך כך אין ברירה אלא להרכין את הראש, לסתום את האף, ולתת לרגע לארומה לעבור אותנו בדרך החוצה מהעיר אל אתר ההטמנה הקרוב.

פתרון פינוי האשפה המיושן הזה הוא השליט כרגע ברחבי הארץ, מותיר אחריו שובל של בעיות תברואתיות שניתן להתחמק מהן. לשמחתנו, זו אינה דרך פינוי האשפה היחידה הזמינה לנו כרגע, וקיימים פתרונות נוספים אשר יכולים לצמצם ולמזער את אי-הנעימות וההשפעות הסביבתיות השליליות של הפעולה. קחו לעצמיכם רגע לחשוב על בוקר עירוני בלי המשאיות ברקע, בלי הריח באוויר ובלי הפקקים המתמשכים – תחשבו רגע על מערכות פניאומטיות.

העיר יבנה היא מגשימת החזון הראשונה כאן בארץ. כבר בשנת 2013 התחיל הפרויקט לרוץ באיזורים מסויימים בעיר, שם נבנו במיוחד פירי אשפה ייעודיים, צינורות תת-קרקעיים ותשתיות שאיפשרו את החדשנות הזו. מה כל-כך מיוחד בזה? בשביל זה נצטרך להבין מה הכוונה במערכת פינוי אשפה פניאומטית.

עד היום, כדי לפנות אשפה מהעיר אל האיזורים המיועדים לכך משאיות גדולות נאלצו להידחס בין רחובות העיר כדי לעבור בכל פינה, לאסוף ולשנע את הפסולת. השינוי הגדול שבייסוד ושימור של מערכת פניאומטית כזו הוא הצורך המופחת במשאיות הללו. פירי אשפה המחולקים לאשפה רטובה ואשפה יבשה מותקנים בבנייני הדירות ומשנעים את הפסולת, בעזרת לחץ אוויר, דרך צינורות תת-קרקעיים המותקנים לצד צינורות הביוב, אל מכולות איסוף קילומטרים מחוץ לשכונה. כל מיכל כזה, לאחר שהוא מתמלא, מרוקן אל משאית ומובל ישירות אל מחוץ לעיר – בלי עצירות ביניים, בלי פקקים גדולים, ובלי הסירחון.

המערכת הפניאומטית כוללת מנגנוני הפרדה שתורמים לתהליך מזורז של הטמנת הפסולת האורגנית ומחזור. הדחיסה של הפסולת במהלך המעבר שלה בצינורות מקלה על השינוע אל אתרי ההטמעה ומאפשרת קיבולת גדולה יותר. המערכת סגורה ואטומה, כך שגם זיהום הקרקע, המים והאוויר מצטמצמים משמעותית וטכנולוגיות סינון באתרי האחסון, כמו מערכות סינון אורגניות בעזרת פחם או שבבי עץ, מונעות את זיהום האוויר באיזור.

אם נחזור רגע ליבנה, ניווכח בכל הייתרונות הללו ברחוב. שם רמת זיהום האוויר ירדה מאז התקנת המערכת והרחבתה לחלקים נוספים בעיר. משנת 2013, תחילת התכנית בעיר, עד שנת 2017 בה זכתה עיריית יבנה בפרס משרד הפנים לחדשנות מוניציפלית, השינויים מורגשים והאחוזים מדברים בעד עצמם. התושבים מתלוננים פחות על רעשים, ריחות והפרעות יומיומיות שכרוכות בפינוי אשפה.

אז מה נחוץ הלאה? נחוץ הלאה לבדוק את אפשרויות ההרחבה של הפרויקט הזה. טביעת אצבע ירוקה היא כבר לא רק אפנתית, היא הכרח אמיתי. צמצום של זיהום האוויר בערים כמו חיפה ותל אביב, בהן אחוז הזיהום גבוה במיוחד, לא רק יתרמו לשיפור הרגשת התושבים, אלא לשיפור משמעותי באיכות החיים וצמצום בעיות בריאותיות. הורדת המשאיות מהכבישים הפנימיים בערים תוביל לצמצום הפקקים ופליטת הפחמן החד-חמצני. לא מפתיע שתקן הפינוי הפניאומטי נהיה סטנדרט חדש לפרויקטים רבים של בינוי וחידוש הערים. מערכת פינוי אשפה פניאומטית היא לא רק פתרון חכם לשינוע נוח של אשפה מנקודה לנקודה, היא פתרון חכם לבעיה מתמשכת של זיהום.

אין שום סיבה להמתין שגורמים אחרים ירימו את הכפפה ויעשו את השינוי הזה – השינוי כבר ממש כאן. חברות פינוי אשפה רבות מציעות פתרונות פניאומטיים לפינוי ושינוע אשפה, ומציעות את שירותיהן לקהל הרחב. חברת פניאומטיקס, המובילה בתחום בארץ, מציעה שירותי התקנה, הטמעה ושימור של המערכות הללו ושומרת על סטנדרט גבוה של שירות ועבודה. בתהליך הייעוץ מולם ניתן להתאים את המערכות לצרכים הייחודיים של כל ארגון וארגון, ולבצע את השינוי האופטימלי ביותר כדי להתחיל תהליך ירוק יותר, נוח יותר, ובריא יותר. תובילו את השינוי.