האם צום מועיל לפני בדיקת שומנים בדם וכולסטרול?

האם צום מועיל לפני בדיקת שומנים בדם וכולסטרול?

ילדים ומבוגרים רבים סובלים מהצורך לצום לפני בדיקות. בדיקות לבחינת רמת השומנים בדם ולבדיקת כולסטרול בדם נעשות כיום לאחר צום של כ-12 שעות. האם נחוץ להיות בצום לפני בדיקות כולסטרול ובדיקת שומנים בדם ומה ההשפעה של הצום על אמינות תוצאות הבדיקות ?

ממצאים קודמים העלו כי ייתכן שתוצאות בדיקות מעין אלה עשויות להיות אמינות, גם ללא צום. ממצאי מחקר חדש בנושא, אשר פורסמו בכתב העת בנושא רפואת ילדים Pediatrics, מחזקות מסקנה זו ומצביעות על כך שהשפעתו של הצום אינה משמעותית וייתכן כי הצום אינו כה נחוץ, במיוחד בקרב ילדים, אשר לגביהן הנטל שלא לאכול במשך שעות כה רבות לפני הבדיקה, הוא גדול במיוחד וגורם לפגיעה ביכולת לעורכן.

על מנת לבחון את השוני ברמות השומנים בדם, בהתבסס על משך הצום לפני הבדיקה, בחנו החוקרים תוצאות ממדגם בריאות ותזונה לאומי שנערך בין השנים 1999 לשנים 2008, בפרמטרים של רמות הכולסטרול הכלליות TC, וכן את הרמות של הכולסטרול LDL  , low-density lipoprotein של

HDL high-density Lipoprotein, ושל Triglyceride cholesterol , אצל 12,744 ילדים בני מעל 12 שנים שצמו למשכי זמן שונים לפני הבדיקה.

48% מבדיקות הכולסטרול הכלליות TC והכולסטרול מסוג HDL ו-80% מבדיקות LDL והטריגליצרידים נאספו מילדים שצמו שמונה שעות או יותר לפני הבדיקה.

ניתוח ממצאי הבדיקות העלה כי לצום הייתה רק השפעה חיובית קטנה על אמינות בדיקות הכולסטרול הכלליות TC והכולסטרול מסוג HDL ובדיקות LDL, באופן שהיו גבוהות יותר ב2 עד 5 מיליגרם\DL בעת צום של 12 שעות בהשוואה לתוצאות ללא צום. עוד עולה מן הממצאים כי משך הצום היה בעל השפעה שלילית על רמת הטריגליצרידים, באופן שהוביל לתוצאות נמוכות  ב-7 מיליגרם\DL.

חרף המגבלות לגבי הכללת  הממצאים ויישומם המיידי, מסקנות החוקרים היא כי השוואה של תוצאות בדיקות הכולסטרול בין ילדים שצמו לפני הבדיקה או לא צמו, העלתה   הבדלים קטנים בתוצאות, שלדעת החוקרים אינם משפיעים על פענוח הממצאים הקליניים ומגמתם ולכן ייתכן, לדעת החוקרים, שרופאים יכולים להפחית את הנטל המוטל על ילדים ולא לדרוש מהם לצום שעות לפני הבדיקה.