מחקר: צחצוח שיניים יעיל דורש ריכוז פלואוריד מינימלי במשחה

מחקר מצביע על ריכוז הפלואוריד המיטבי במשחת שיניים לצחצוח שיניים יעיל נגד עששת בילדים ובני נוער

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
שיניים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa צילום: David Shankbone

מחקר חדש מצביע על הצורך להשתמש במשחת שיניים עם ריכוזי פלואוריד מסוימים, למניעת עששת, בילדים ובבני נוער

הילדים מצחצחים שיניים בקביעות ובכל זאת סובלים מכאבי שיניים, מעששת ומחורים בשיניים? ייתכן שהמשחה לא מסייעת באופן מקסימלי, כך לפי ממצאי מחקר חדש.

השימוש בחומרים שונים לניקוי השיניים החל כבר לפני אלפי שנים. משחת השיניים בת ימינו היא אמצעי עזר לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים ומיועדת לטיפול בהתפתחות מחלת העששת. עששת היא מחלה ממנה סובלים ילדים ומבוגרים רבים, אשר נגרמת כתוצאה מפעילות חיידקים ברובד הפלאק בשן. משחות שיניים המכילות פלואוריד נחשבות מזה שנים כדרך התערבות מרכזית ויעילה למניעת עששת.

למרות זאת ממצאי המחקר מעלים ספק באשר למידת היעילות של צחצוח שיניים בקרב ילדים ובני נוער, שהשתמשו במשחות שיניים המכילות ריכוזי פלואוריד מסוימים, ביחס למשחות בריכוזים גבוהים יותר.

במחקר, אשר פורסם בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews ביקשו החוקרים לבחון, באמצעות מחקר מטא-אנליטי של כ- 70 מחקרים, את היעילות היחסית של משחות שיניים המכילות פלואוריד, בריכוזים שונים, במניעת עששת בילדים ובמתבגרים. כמו כן ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה על כמות חיידקי העששת וצחצוח השיניים.

החוקרים בחנו תוצאות מחקרים מבוקרים שהשוו משחות שיניים עם פלואוריד בהשוואה למשחות פלסבו שלא הכילו חומרים פעילים כנגד עששת וכן בחנו השפעות של משחות שיניים בריכוז פלואוריד שונה, בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 16, במחקרי מעקב שבחנו את ההשפעה הרפואית של משחת השיניים על השיניים לאחר שנה ויותר ממועד המחקר.

ניתוח הממצאים העלה כי יעילותן של משחות שיניים בריכוז של 440, 500 ו-550 PPM הייתה דומה לזו של משחות שיניים ללא פלואוריד- משחות דמה.

יחד עם זאת נמצא כי משחות שינים בריכוזים גבוהים יעילות יותר. בחינת הממצאים העלתה משחות שיניים המכילות פלואוריד בריכוז של 100, 1055, 1100 או 1250 חלקיקים למיליון PPM, יעילות במניעת עששת בממוצע ב-23% יותר (בין 19 ל27%), בהשוואה למשחות דמה- פלסבו.

משחות השיניים בריכוזים שהגבוהים יותר של 2400, 2500 או 2800 חלקיקים למליון (PPM) היו אפילו יותר אפקטיביות במניעת עששת בממוצע ב-36% יותר (בין 27 ל-44%) ממשחות שיניים ללא פלואוריד (פלסבו).

החוקרים מסכמים כי בקרב ילדים ובני נוער, קיים יתרון לצחצוח שיניים תוך שימוש במשחת שיניים עם פלואוריד, במניעת עששת אך ריכוז הפלואוריד ההופך את השימוש ליעיל הוא מעל 1000 חלקיקי פלואוריד למליון חלקיקים (1000PPM )

מהמחקר עולה כי צחצוח שיניים בעזרת משחות המכילות ריכוזים גבוהים יותר של פלואוריד יעיל יותר- ומגן יותר מפני עששת, אך יש לעשות זאת באיזון עם העובדה ששימוש במוצרים כמו משחות שיניים המכילים פלואוריד עלולים לגרום לפלואורוזיס- הרעלת פלואוריד, במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל 6.

עוד עולה מן המחקר כי צחצוח שיניים עם משחות המכילות פלואוריד בפעוטות ותינוקות מתחת לגיל שנה נמצא כקשור לסיכון מוגבר לחלות בפלואורוזיס.

ילדים עד גיל 6, בולעים את המשפחה יותר ולכן חשופים להרעלה זו, ולכן מומלץ להפנות קשב ללמדם כיצד לצחצח שיניים, ועם כמות משחת שיניים נמוכה יותר בריכוזים מתונים כאמור.

את המידע אודות הריכוז של הפלואוריד, ניתן לקרוא בפירוט הרכיבים המצוין שעל גבי משחת השיניים.

דילוג לתוכן