הצלחה בצינתור חדיש לטיפול בדליפת מסתם לב -במקום ניתוח לב פתוח

ההליך לתיקון דליפה במסתם הלב, נוסה בהצלחה בבי"ח שיבא על 3 מטופלים ומהווה תחליף לניתוח לב פתוח

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
ניתוח לב פתוח. מקור: ויקיפדיה. באדיבות US NIH . צילום: Jerry Hecht

הצלחה טיפולית בחולים ביישום צינתור חדיש לתיקון המסתם, במקום ניתוח לב פתוח

התערבות טיפולית הקשורה לריפוי ומניעה של מחלות ותפקודים לב לקויים, מצריכה לעיתים ניתוחים מורכבים כמו ניתוח לב פתוח. חולים רבים נדרשים לטיפול בבעיות במסתם הלב אולם לא יכולים לעמוד בהליך ניתוח לב פתוח לטיפול בכך. הליך רפואי חדשני- "קליפס ללב" שנוסה בהצלחה בבית החולים שיבא, במרכז לרפואת הלב מציע פתרון זמין ובטוח לבעיה זו.

בשבוע שעבר עברו שלושה חולים במצב קשה בזה אחר זה, בהצלחה, את הפרוצדורה הרפואית של תיקון בדליפת מסתם הלב כלומר אי ספיקה במסתם המיטראלי השמאלי ( MR: Mitral Regurgitation). עבור אחת החולות היה זה סיכוי אחרון להצלת חייה. ההליך בוצע במרכז הלב בבית החולים שיבא והוכתר בהצלחה בשלושת החולים כאמור, שהתאפיינו בכך שלא היו כשירים לעבור ניתוח לב פתוח לתיקון המסתם, בשל מצב הבריאותי הירוד. ניתוח לב פתוח לטיפול בבעיה, עלול היה להוביל למותם, בשל מצבם הפיזי החמור.

בישראל סובלים כמאה וארבעים אלף חולים מבעיה לבבית של אי ספיקה במסתם הלב המיטרלי-בעיה דליפה במסתם. ההליך המכונה מיטרא-קליפ (Mitra Clip), עוזר במיוחד לצעירים ומבוגרים המוגדרים כחולי לב קשים, שלגביהם הליך תיקון כירורגי של המסתם הפגום בניתוח לב פתוח- עלול להיות קטלני, והוא מתקן בצורה לא פולשנית את הדליפה בלב באמצעות טכנולוגיה חדישה שפותחה ע"י חברת אבוט (Abbott) של השתלת קליפס ללב. על פי הודעת בית החולים, ההליך נוסה בהצלחה ברחבי העולם, על מעל אלפיים מטופלים, וכיום הוא זמין לטיפול בישראל.

כיצד מתנהלת הפרוצדורה החדשנית ? בהליך מתוקנת דליפת המסתם המיטרלי של הלב באמצעות הצמדת עלי המסתם בעזרת "קליפס" (Clip) ייחודי, מה שמאפשר ללב לשאוב דם ביעילות רבה יותר. פעולה זו היא אותה פעולה אותה מבצעים המנתחים בעת הליך של ניתוח לב פתוח במהלכו "פותחים" את בית החזה של החולה, מגיעים אל מסתם הלב ו"תופרים" אותו, אולם כאמור, היא אינה טומנת בחובה את הסיכונים שבניתוח לב פתוח.

הדליפה במסתם הלב קורית כאשר העלים שבמסתם הלב המיטרלי אינם נסגרים במלואם ולכן גורמים לדם לזרום חזרה לעליית הלב השמאלית. על מנת להזרים דם באופן מספיק לכל הגוף, מפצה הלב על כך ע"י הגדלת החדר החדר השמאלי. דבר זה מצריך מהלב מאמץ יתר, מה שעלול לגרום לאי ספיקת לב, להתקף לב, שבץ, ואף למוות. במסגרת הטיפול בשיטה החדשה, יכולים הרופאים לראות ב"זמן אמת" האם נעצמה הדליפה במסתם הלב ובמידה והיא לא נעצרה, יכולים הרופאים לשנות את מיקומו של הקליפס או להתקין "קליפס" נוסף לעצירת הדליפה.

"אני שמח שהצלחנו לעזור לחולים אלו שעבורם הייתה זו פרוצדורה מצילת חיים. " מציין ד"ר גויטע, מנהל הצנתורים במרכז הלב בבית החולים שיבא אשר ביצע את ההליך. לדבריו זהו הליך חשוב ופורץ דרך אשר מעניק בשורה לחולי לב שסבלו מדליפה במסתם המצויים בסיכון גבוה לחייהם מניתוח לב פתוח. רבים מהם סובלים גם ממחלות נוספות ולכן ניתוח לב פתוח הוא הליך מסוכן מאד עבורם.
החידוש כאמור, הוא ששיטה ייחודית זו נותנת להם מענה, שלא היה קיים עד עתה.

דילוג לתוכן