ציפוי נחושת כנגד חיידקים עמידים

מחקר: יעילות ציפוי נחושת על ידיות ומשטחים כנגד חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service

חוקרים: חיידקים עמידים אינם יכולים לשרוד במגע עם נחושת

באוניברסיטת סאותהמפטון באנגליה, חוקרים בדקו דרכים לצמצם סיכון של מעבר חיידקים עמידי אנטיביוטיקה מאדם לאדם בבתי חולים. במחקר שלהם, שפורסם בעיתון mBio, נמצא שחיידקים כאלו יכולים לשרוד, אפילו ימים רבים, על ידיות דלתות או ידיות מגרות העשויות מנירוסטה. אך הם מתחסלים אחרי זמן קצר אם הם נמצאים במגע על ידיות נחושת או כאלו המצופות נחושת.

לבקטריות יש תכונה שהן יכולות להעביר ביניהן חומר גנטי לא רק במסגרת אותו גזע של בקטריות, אלא גם בין גזעים שונים זה מזה. תכונה זו אחראית במידה רבה ליכולת הנרכשת של בקטריות שונות להשיג עמידות בפני אנטיביוטיקות – ישנם חיידקים העמידים בפני כל האנטיביוטיקות. בעיתוננו נסקר מחקר שמצא, שמתן של תוסף המזון ניאצינאמיד לחולים במחלות עם חיידקים כאלו, מגביר במידה מירבית את יכולת ההתגוננות של הגוף כנגד כל סוגי החיידקים העמידים. כעת, מחקר זה אודות חיידקים שעוברים במגע עם ידיות של דלתות או מגרות, שנעשה באנגליה, מהווה פריצת דרך לצמצום ההידבקות במחלות קשות בבתי החולים על-ידי חיידקים.

במסגרת המחקר, נבדקה הישרדות של חיידקי אשריציה קולי או קלבסיאלה פנאומוניה על משטחי נירוסטה, נחושת או משטחים מצופי נחושת. עד כה מחקרים התמקדו ביכולת של בקטריות להעביר מטען גנטי בין מינים שונים בתוך הגוף החי – במחקר זה גם נמצא שהן מסוגלות לעשות זאת גם בסביבה, בייחוד במשטחים בהם נוגעים, כמו ידיות.

במחקר נמצא, שבעוד ששני מיני חיידקי-על אלו יכלו לשרוד על פני משטחי פלדת אל חלד, אפילו במשך שבועות, הם מתו עד מהרה כאשר הניחו אותם על משטחי נחושת או משטחים המצופים בנחושת. במגע כזה עם נחושת, הייתה פגיעה ב- DNA של הבקטריות. כך הן לא היו מסוגלות לא להיתרבות ולא להחליף ביניהן מטען גנטי.

בדרך זו, ניתן לשבור את השרשרת של נגיעות והעברת חיידקי-על מאדם לאדם בתוך בתי החולים. מסקנות מחקר זה גם מאשרות, שאמנם יש מעבר חיידקי-על דרך מגע יד אדם של רופאים ואחיות. ידיות נחושת, או כאלו המצופות בנחושת, יכולות לצמצם במידה מרובה תהליך זה. הידבקות זו בחיידקי-על גורמת במקרים רבים להתארכות אשפוז של חולים ולתמותה עקב נגיעות בחיידקי-על. שימוש בנחושת זו אחת הדרכים לצמצם בעיה זו, שגובה את חייהם של אלפי חולים בשנה בארץ, שמתים טרם עת מהידבקות במחלות קשות בבית החולים. חלופה זו, של ידיות נחושת, יכולה גם לצמצם תמותה כזו וגם לצמצם היווצרות של גזעי חיידקים עמידים. יחד עם זאת, "חובה להמשיך ברחיצת ידיים מוקפדת במעבר בין חולה לחולה", אומר מנהל המחקר באנגליה.

מעבר, אולי חזרה, לידיות נחושת, יכול להיות חשוב גם במקומות ציבוריים אחרים, לא רק בבתי חולים. ידיות כאלו יכולות להיות לתועלת גם באמצעי תחבורה, בכלל זה רכבות ומטוסים. כך יכולה כמעט להימנע העברת מגיפות
ברחבי תבל. בבתי חולים רבים באגליה כבר עברו לשימוש בידיות של נחושת ואלו קטלו 97% מן החיידקים שהיו עליהן, וצמצמו ב-40% הידבקות במחלות בתוך בתי החולים, לעומת המצב בבתי חולים שם, בהם ממשיכים להשתמש בידיות נירוסטה.

מקורות
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121204081150.htmhttp://www.naturalnews.com/033398_superbugs_copper.html
http://www.naturalnews.com/038253_superbugs_copper_hospitals.html#ixzz2EMerIRn1

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן