ציפרלקס יעיל נגד גלי חום לנשים בגיל המעבר

מחקר חדש קובע : ציפרלקס אפקטיבי כנגד גלי חום לנשים בגיל המעבר

סובלת מגלי חום? מחקר חדש מצביע על פתרון לתופעה זו ממקור לא צפוי- תרופות אסציטלופרם   Escitalopram  ובראשם התרופה ציפרלקס Cipralex –  המשמשת בדרך כלל לטיפול בדיכאון וחרדה.

כדורי ציפרלקס - אסציטלופרם. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC1--by-sa. צילום: Oghmoir
כדורי ציפרלקס – אסציטלופרם. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC1–by-sa. צילום: Oghmoir

גלי חום הם רק חלק ממגוון תופעות לוואי שמהן סובלות נשים בגיל המעבר. הזעה, כאבי ראש, שינויים והפרעות מצב רוח, נדודי שינה, דלקות ותופעות נוספות, הם מנת חלקם של נשים בגיל המעבר -המכונה גם גיל הבלות- מנפאוזה.

נשים רבות סובלות מתופעות אלה ובמחקר חדש שהתפרסם בכתב העת JAMA-  Journal of Amerian Medical Association עולים ממצאים באשר לטיפול יעיל באחת התופעות הנפוצות יותר- גלי חום.

נשים רבות עשו שימוש בהורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון על מנת לטפל בתופעות הלוואי של גיל המעבר.. עם זאת, חוקרים הביעו חשש באשר לתופעות הלוואי המזיקות שנשים חוות בעקבות שימוש בהורמונים. לכן, חלה מגמה של ירידה בשימוש בהורמונים ועלייה בפנייה לטיפולים לא הורמונאליים על מנת להתמודד עם תופעות הלוואי של גיל המעבר, שהוכחו גם כיעילים כנגד גלי חום.

 

מטרת המחקר הייתה כיצד מושפעות חומרת ותדירות גלי חום בנשים מהחומר שבתרופות מסוג SSRI – מקבוצת מעכבי הקליטה החוזרת של סרוטונין ובפרט בתרופה מסוג אסציטלופרם   Escitalopram  המוכרת בשמות מסחריים שונים וביניהם התרופה ציפרלקס Cipralex –  המשמשת בדרך כלל לטיפול בדיכאון וחרדה.

לשם כך בחנו החוקרים את השפעת התרופה במינונים של 10 עד 20 מיליגרם כנגד השפעת תרופת פלסבו, במחקר מבוקר עם סמויות כפולה שנערך בקרב 205 נשים למשך 8 שבועות בכל פעם, בין השנים 2009 ל- 2010.

החוקרים בחנו כיצד משפיעה נטילת התרופה על תדירות וחומרת גלי החום שחוו הנשים. שיפור במצב הוגדר על ידי החוקרים כירידה בתדירות גלי החום של 50% בהשוואה לתדירותם בתחילת הניסוי.

4% מן הנשים הפסיקו את השימוש בתרופה בעקבות תופעות לוואי. גזע לא היווה גורם שהשפיע באופן משמעותי על יעילות הטיפול- בהבדלים בין נשים אפרו-אמריקני לבין נשים לבנות.

ממצאי המחקר היו כי בקרב נשים בריאות, השימוש בתרופת האסציטלופרם במינונים שבין 10 ל-20 מיליגרם, היו יעילות בהפחתת כמות גלי החום וחומרתם, בהשוואה לשימוש בתרופת פלסבו.

מסקנת החוקרים היא שתרופת  הציפרלקס – אסציטלופרם עשויה לשמש ככלי יעיל בטיפול בגלי חום, לנשים החוות תופעת לוואי זאת בגיל המעבר- מנפאוזה.