צמחים מהונדסים גנטית והכחדת חרקים

חוקרים: שדות צמחים מהונדסים גנטית מכיחדים חרקים מפרים

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
ריסוס מזון. מקור: ויקיפדיה. תמונה באדיבות USDA משרד החקלאות האמריקאי. מאת: Charles-ORear

התרחבות שטחי גידולים המהונדסים גנטית מגבירה הכחדת חרקים שמפרים את הגידולים

לאחרונה פורסמו בז'ורנאל Science שני מאמרים המעלים אזהרה מעודכנת ומדאיגה לגבי הפחיתה ההולכת וגוברת של חרקים מאביקי צמחים בכל רחבי תבל. מצב זה עלול להשפיע על אספקת המזון בעולם. שני המאמרים שמים דגש על כך שלחרקי הבר המאביקים יש חלק רב יותר בהפריית צמחים, מאשר לדבורת הדבש המתורבתת. בטבע יש דבורי בר, פרפרים וחיפושיות שמאביקים צמחים – אלו הולכים ונעלמים. לחקלאות המתועשת, יחד עם התפשטות הגידולים המהונדסים גנטית, יש חלק מרכזי בתופעה זו. 

בשנתיים האחרונות פורסמו כבר לפחות חצי תריסר מאמרים המלמדים על מה שקורה עם החרקים. במאמרים האחרונים מושם עוד יותר דגש על מה שקורה בחלוף הזמן, על התרחבות שטחם של גידולים מהונדסים, על המונו קולטורה (זריעה של אותו גידול שוב ושוב באותו השטח), על קריסת יערות, צמצום שטחי הבור ועל השינויים בנוף כמפתח למגמות הרסניות אלו.
באחד מן המחקרים, מחקר שנערך באוניברסיטת המדינה במונטנה, הישוו נתונים של אוסף חרקים משנות 1800 לזה שנאסף בשנות 1970. לאחר מכן הם הישוו את השכיחות של אוכלוסיית מין מסוים של דבורי בר אז והיום ונמצא שאוכלוסיה זו הצטמצמה ביותר ממחצית. גם ביקוריי הפרחים של אותן דבורים שנותרו ירדו, לכל דבורה, למחצית. נתון זה מדאיג ביותר, מאחר והתנובה של 75% מיבול הירקות והפירות עלי אדמות תלויה בהפריה שנעשית על-ידי חרקים, לא הפריה על ידי הרוח.

במחקר השני נמצא, שמספר רב של חרקים מפרים פשוט נכחד מן האזורים בהם הם התקיימו. במחקר שנערך ב- 20 מדינות שונות נמצא שמספרם של חרקי הבר שמפרים את הפרחים, הצטמצם וחלקם נעלמו כליל. הדבורים התרבותיות לא מצליחות לספק את מלוא ההפריה הדרושה ליבול תקין. נמצא שבחלקות המופרות על-ידי חרקי בר, היבול בדרך כלל כפול מזה שאותו מפרות דבורים תרבותיות.
יש המאשימים את התחממות כדור הארץ במצב זה. האשמה אחרת, אותה גורמים אינטרסנטים מנסים בכל מחיר להסתיר, היא בגידולים מהונדסים גנטית ובריסוסי כימיקלים. יותר ויותר מתברר, שהעובדה שדבורים ויצורים אחרים ניזונים מאבקה של צמחים מהונדסים גנטית היא זו שמכחידה אותם. גידולי חקלאות אורגנית כמעט ולא נפגעים מאחר ובשטחים אלו יש מגוון רחב של חרקים מקומיים, שמבצעים את פעולת האבקת הפרחים וכך יש בהם יבול נורמאלי.

מקורות
Pollinating insects disappear as GMOs proliferate: What will become of our food supply? Thursday, March 21, 2013 by: Ethan A. Huff, staff writer
http://www.motherjones.com
http://www.naturalnews.com/035511_insecticide_bees_collapse.html
http://www.globalresearch.ca

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן