צמחי מרפא לטיפול באלצהיימר

צמחי מרפא המאטים את ההידרדרות של חולים במחלת אלצהיימר 

צמחי מרפא להאטת הידרדרות חולים באלצהיימר  (ראו מקורות 1, 2) ; מחלת אלצהיימר פוגעת באחוז ניכר מן הזקנים, בעיקר בארצות הציביליזציה המערבית. יש לכך סיבות רבות, חלקן מוכרות וחלקן לא. נמצא שבמוחם של חולי מחלת אלצהיימר שנפטרו, מרבית השומנים היו רוויים. לעומתם, אצל בני אותם גילאים שנפטרו צלולים בראשם, מרבית השומן במוח היה מחומצות שומן רב בלתי רוויות, אחוז גבוה מקבוצת אומגה 3. מחקר נוסף שפורסם לאחרונה הצביע על הקשר בין סיליקה למחלת אלצהיימר. במחקר מקיף שנעשה בצרפת עם נשים זקנות, נמצא שבין אלו ששתו מים מינרליים עם תכולה גבוהה של סיליקה, השכיחות של מחלת אלצהיימר היתה מחצית לעומת השכיחות של המחלה אצל נשים ששתו מי ברז דלים בסיליקה (3). התכולה של סידן ומגנזיום בסוגי המים השונים משפיעה על שכיחות של מחלות לב – לא על מחלת אלצהיימר. מים קשים, שעשירים בסידן ומגנזיום, מצמצמים בכ-20% את התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם בקרב השותים אותם. ריכוז גבוה של מינרלים כאלו יש במים מינרליים או במי בארות. מים ממאגרים עליונים, במקרים רבים הם מים רכים דלי מינרלים חיוניים. מים מופלרים מגבירים אף הם את הסיכון ללקות במחלת אלצהיימר (4).

תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

דרכי טיפול קונבנציונאליות וחלופיות במחלת אלצהיימר

טיפולים קונבנציונליים שאושרו על-ידי רשות המזון והתרופות בארה”ב הם באמצעות תרופות חוסמות כולינאסתראז או נוגדות קולטני.NMDA- יש ספקות רבים לגבי התועלת של תרופות כאלו. מספר צמחי מרפא נמצאו עוזרים במידה זו או אחרת להאטת ההתקדמות של מחלת אלצהיימר, כל עוד נותנים אותם כאשר המחלה היא במצב קל עד בינוני. במצב חמור, שום דבר לא עוזר. חיפוש בMEDLINE- ובמאגרי מידע נוספים, 60 שנה לאחור, העלה את הממצאים לגבי התועלת של מספר צמחי מרפא או נוסחאות צמחים סיניות, לשם טיפול במחלת אלצהיימר כמו גם בדמנטיות אחרות. הצמחים שנמצאו עוזרים הם מליסה רפואית (4), מרווה רפואית (5) וג’ינקו בילובה. מרווה משולשת הגדלה בר בארץ הינה בעלת תכונות מרפא דומות לאלו של מרווה רפואית, אפילו טובות יותר, אבל איתה לא נערכו מחקרים לגבי יכולתה להאט את ההתקדמות של מחלת אלצהיימר.

נוסחאות הצמחים הסיניות שעזרו בטיפול במחלת אלצהיימר הינן Yi-Gan San ו-BDW, Ba Wei Di Huang Wan. הנוסחה הראשונה של צמחי המרפא הסיניים מכילה 7 מיני צמחים שונים. שניים מתוכם, Unticariae sinensis ו-Angelicae root ידועים כבעלי פעולה סרוטונינרגית ופעולה על הנוירוטרנסמיטור גאבא, חומצה אמינית מרגיעה שיש לה גם תפקיד של נוירוטרנסמיטור (6). נוסחת הצמחים הסינית השניה מורכבת מ-8 צמחים:

Rehmannia glutinosa Libosh. Var purpurea Makino
Cornus officinalis Sieb et Zucc (Cornaceae)
Dioscorea batatas Decne root (Dioscoreaceae)
Alisma orientale Juzep rhizome (Alimataccae)
Poria cocos Wolf
Paeonia suffruticosa Andr. (Paconiaceae)
Cinnamomum cassia Blume (Lauraceae)
Aconitum carmichaeli Debx. (Ranunculaceae) (7).

מחקרים הראו שנוסחת הצמחים השניה מגבירה את הפעילות של כולין אצטילטרנפראז ומעלה את כמות האצטילכולין בקורטקס (קליפת המוח) הקדמי בניסויים עם אוגרים. מחקרים ותצפיות שנעשו עם נוסחאות הצמחים הסיניות הראו שהן נסבלות היטב על-ידי הגוף, ללא תופעות לוואי ואם יש כאלו, הן קלות ביותר. נוסחאות צמחים כאלו משווקות דרך חברות המתמחות בצמחי רפואה סיניים. הצמחים מליסה רפואית ומרווה רפואית מוכרים היטב בארץ וניתן להכין מהם

תה צמחים. הם מוכרים כבר מזה שנים רבות כצמחי מרפא לטיפול בבעיות שונות. שניהם בעלי תכונות מרגיעות. החומרים המשפיעים בכיוון של רוגע הם כפי הנראה דיאלדהידים מונוטרפניים וכן פלוונואידים פוליפנוליים (כולל חומצה רוזמרינית) וגליקוזידים מונוטרפניים. לכל החומרים האלו יש פעילות אנטיאוקסידנטית רבת עוצמה ויכולת קשירה לקולטנים ניקוטניים ומוסקריניים בקליפת המוח האנושי. התכונה היותר חשובה המצויה בצמחים אלו היא השפעתם החיובית על פעולת המערכת הכולינרגית, שפעולה לקויה שלה היא גורם להתפתחות מחלת אלצהיימר. ניתן להשתמש בצמחי מרפא אלו טריים או מיובשים. כצמחים טריים, שמים מספר עלים בכוס ויוצקים עליהם מים, רצוי בטמפרטורה של כ-80 מעלות. כצמחים מיובשים, שמים כפית עלים בכוס ויוצקים מים רותחים או בטמפרטורה של כ-80 מעלות.

ג’ינקו בילובה מוכר כבר שנים רבות כצמח בעל השפעה על תפקודי המוח. הוא משפר את זרימת הדם למוח וכך יש לו השפעה חיובית על התפקודים הקוגניטיביים וגם הגופניים הנשלטים על-ידי המוח. הצמח הזה מצוי כבר אלפי שנים ברפואה הסינית והיפנית ותכונותיו המועילות מוכרות היטב.

טיפולים נוספים כנגד מחלת אלצהיימר המוכרים בריפוי הטבעי כבר שנים רבות כוללים מתן של תוספי מזון ובהם ויטמיני B, C, E לסוגיהם השונים עם תשומת לב מיוחדת לויטמין .B12 המינרל ליתיום, במינונים נמוכים של 15-20 מ”ג ליום, עשוי אף הוא לעזור כנגד הידרדרות קוגניטיבית ותפקודית. בניסויים עם חולדות, מתן של כמויות מתונות שלו עורר מחדש התחלקות של תאים במוח שנפגע.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

מקורות

1) Akhondzadea S. Herbal medicine in the treatment of Alzheimer’s disease. Am J Alzheimer’s disease Other Dementias, 21 (2):113, 2006.
2) Leopoldo Luiz dos Santos-Neto, et al. The use of herbal medicine in Alzheimer’s disease – a
Systematic review. Evid Based Complement Alternat Med 2006 Dec;3(4): 441-445.
3) Gillette-Guyonnet S, et al. Cognitive impairment and composition of drinking water in women: findings of the EPIDOS Study.
4) Akhondzadeh S, et al. Melissa officinalis extract in the treatment of patients with mild to moderate Alzheimer’s disease: a double Blind, randomized and placebo-controlled trial. J Neurol Neurosurg Paychiatr 2003;74: 863-6.
5) Akhondzadeh S, et al. Salvia officinalis extract in the treatment of patients with mild to moderate Alzheimer’s disease: a double blind, randomized and placebo-controlled trial. J Clin Pharma Ther 2003;28:53-9.
6) Iwasaki K, et al. A randomized, observer-blind, controlled trial of the traditional Chinese medicine Yi-Gan San for improvement of behavioral and psychological symptoms and activities of daily living in dementia patients. J Clin Psychtr 2005;66: 248-52.
7) Iwasaki K, et al. A randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial of the Chinese herbal medicine `Ba Wwi Huang Wan` in the treatment of dementia. J Am Geriatr Soc 1994;52: 1518-21.