צמחי מרפא לטיפול במחלות כליות

שימוש בצמחי מרפא לטיפול במחלות כליה

מחלות כליה גורמות סבל רב לאדם, גם סיכון חיים. חולים אלו סובלים מבחילות, אובדן תיאבון, הפסקת גדילה אצל צעירים, עור יבש, הפרעות שינה וריכוז ושקיות מתחת לעיניים. במצבים כאלו, חשוב במיוחד לנקוט בצעדים של ריפוי טבעי. אם הנזק לכליות התקדם במידה רבה, חשוב לצרוך מזונות שאינם עשירים באשלגן. אין סיבה להתנזר מירקות ופירות, אבל מבין אלו, יש לצרוך את אותם המכילים כמות פחותה של אשלגן.

עלי תה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Chameleon
עלי תה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Chameleon

מחקרים שנעשו בעבר הראו שיש מספר טיפולים טבעיים שעוזרים להאט, לפעמים ממש לעצור, את הידרדרות החולים. לבד מדאגה לתפריט ולתוספי מזון שיספקו לחולה את הדרוש לו עם מינימום של דברים מיותרים, נמצאו שני טיפולים שעוזרים במיוחד – נטילת קואנזים 10-Q ושתיית מיץ נוני. במחקר שנעשה בהודו עם קבוצה של חולי כליה שהיו על סף דיאליזה, מתוך אלו שקיבלו קואנזים 10-Q במינון של מעל 100 מ”ג ביום במשך 3 חודשים, 80% לא נזקקו לטיפולי דיאליזה. לעומתם, בקבוצת הבקורת שלא קבלה את הקואנזים, 80% נזקקו לדיאליזה.

טיפול עם מיץ נוני נמצא מרפא כליות פגועות. עם פתיחת הבקבוק, יש לשומרו בקירור. יש השותים ממנו, 2-3 פעמים ביום, כל פעם כ-30 ג’, ויש הנוטלים ממנו מדי פעם כפית תחת הלשון. שתיית מים עם כלור ופלואוריד מבטלת את ערכו הבריאותי של מיץ זה וכן גם שתיית קפה. מיץ נוני עוזר לגמילה מעישון, אלכוהול וסמים שונים, והוא חלק חשוב בטיפול בחולי סרטן ומחלות רבות אחרות. מסתבר שיש מספר צמחי מרפא שתורמים אף הם לתחזוקה ולריפוי, כל עוד זה ניתן, של מחלות כליה. יסקרו בזאת 5 צמחים כאלו. חלקם ניתנים להשגה בארץ, את האחרים יוכלו אולי לייבא אותם אלו העוסקים באופן מקצועי בטיפול עם צמחי מרפא ובהכנת תכשירים מצמחים.

אגרופירון זוחל Agropyron repens
זהו צמח ממשפחת הדגניים, מקורב במידת מה לחיטה. הצמח הינו רב שנתי ובעל קנה שורש באדמה. בארץ אין הוא מצוי כצמח בר. הצמח מכיל מספר פוליסכרידים כמו טריציטין ושמן נדיף המכיל אגרופירן וכן נוזל רירי וחומרים נוספים. שרידים שלו נמצאו במשכנות אנשים כבר לפני כאלפיים שנים. הוא מגביר את מתן השתן ומועיל לטיפול בדלקות של דרכי השתן כמו ציסטיטיס ואורטריטיס. הוא עוזר במידת מה גם להמסת אבני כליה. עם מיץ טרי מעליו מטפלים גם בצהבת ויש לו גם איכויות אנטיביוטיות.

תה ירוק Camellia sinensis
את התה הירוק מכיני מעלים צעירים של שיח התה שלא עברו התססה. מוצאו של צמח זה במזרח הרחוק ומגדלים אותו במידה נרחבת בסין, יפן וסרילנקה. הצמח מכיל פוליפנולים שמונעים יצירת אבני כליה והתפתחות סרטן בערמונית, שחלות, כבד, שד ומעי גס. הוא מפחית גם היווצרות של משקעים בכלי הדם, משפר את פעולת הלב, כלי הדם, המוח והכבד. הוא משפר את חילוף החומרים ע”י תהליך של יצירת חום (תרמוגנזיס), עוזר לירידה רבה במשקל ולפירוק שומנים ומפחית רמות כולסטרול. זהו צמח מעורר, מכיל כמות מה של קופאין, נוגד דלקות, מכווץ ומשתן.
בעלי תה ירוק המגיעים מסין יש לעיתים קרובות רמות מאוד גבוהות של פלואוריד מאחר והוא גדל שם באדמות שבאופן טבעי מכילות הרבה פלואוריד. לכן, עדיף לקנות את הצמח מיובא מיפן או סרילנקה.

תה יאווה Oryhosiphon eristata
צמח זה הוא בן משפחת החלמיתיים. זהו שיח

עם פרחים מצבע לילך שגדל בבר באסיה ואוסטרליה. בעליו משתמשים ביאווה כצמח מרפא. הוא מכיל ביופלוונואידים ובכללם סיננסטין, גליקוזיד המכיל ארטוסיפונין, שמן נדיף וכמות רבה של אשלגן. מתוך כך ברור שאין להשתמש בו אם על החולה הוטלה הגבלה של צריכת אשלגן.
באינדונזיה, צרפת, הולנד ושוויץ הוא ניתן כצמח מרפא לטיפול במחלות כליה. הוא מגביר את יכולת הכליות לסלק תרכובות חנקניות, יעיל לטיפול באבני כליה, לטיפול בדלקות בכליה ופעולתה. הוא צמח משתן.

Rehmannia oultimosa
זהו צמח רב שנתי בעל עלים גדולים ופרחים בצבע ארגמן. ברפואה הסינית, זהו הצמח היותר חשוב לטיפול בחולשת אדרנלים ובבעיות כליה. הצמח מכיל פיטוסטרולים, אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) ומספר גליקוזידים. משתמשים בשורשיו של הצמח. הצמח מחזק את פעולת הכליות ועוזר לניקוי הכבד ולטיפול במחלות כמו הפטיטיס, זאבת אדמתית מערכתית, דלקת מפרקים שגרונתית, טרשת נפוצה ופיברומיאלגיה. הוא עוזר גם לאיזון הורמונאלי בתקופת גמר המחזור החודשי ובמצבים של הפרעות הורמונאליות נוספות וגם כצמח משתן.

Arctostaphylos uva-ursi
זהו שיח ירוק עד הגדל באירופה, אפילו עד החוג הארקטי. עליו נלקטים בסתיו. הצמח מכיל חומרים פעילים מקבוצת ההידרוקוינונים כמו ארבוטין, טנינים, גליקוזידים פנוליים ופלוונואידים. הוא מוכר כצמח מרפא כבר מהמאה השנייה לספירה. עיקר השימוש בו הוא במחלות כליה. לנשים הרות אסור להשתמש בו, וכלל טיפול בעזרתו לא ימשך יותר מ- 7-10 ימים.

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

מקורות

The Encyclopedia of Medicinal Plants – Dorling Kindersley and Andrew ChevallierMore on Kidney herbs
http://www.vitaminstohealth.com/herbs-for-kidney-cleanse.html
More on Green tea
http://www.amazing-green-tea.com/green-tea-and-kidney-stones.html
http://greentealovers.com/greenteahealthotherconditions.htm.
More on Java tea
http://herbalmedicine.suite101.com/article.cfm/java_tea_or_kidney_tea.
More on Rehmannia
http://www.herbal-supplement-resource.com/rehmannia
More on Uva-ursi
http://www.umm.edu/altmed/articles/uva-ursi-000278.htm
Kidney Warning Signs
http://www.aakp.org/aakp-library/Warning-signs/