צמצום צריכת המדיה לקראת הלימודים

שינוי הרגלי צריכת המדיה לקראת תחילת הלימודים

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיההורים ומשפחה
חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael

רובנו חששנו כל כך מהחופש הגדול! "מה נעשה עם הילדים?", "איך הם יעבירו אתה זמן ללא בית ספר ושיעורים?", "מתי הם יראו את החברים?", "איך נעביר את הימים ?" והנה הימים חלפו ביעף, הילדים קצת הסתדרו לבדם, חלק מהזמן היינו ביחד, לעיתים נעזרנו קצת בסבתות ובסבים. חלק מהזמן הם נפגשו ובילו עם חברים וקצת נסענו לחופשה או נופש בחו"ל וכמובן שלא נשכח את זמני הבילוי מול המסכים והנה זה כמעט מאחורינו והלימודים כבר מתחילים!

אז מה היה לנו שם ? כבר אמרנו בהזדמנויות קודמות שזה בסדר שהילדים יעשו שימוש משמעותי יותר במסכים בזמנים של חופש מהלימודים, כל עוד הצפייה מבוקרת, מתווכת ומשלבת בילוי עם משפחה וחברים ולא שהילדים יושבים שעות על שעות ובוהים. השימוש במסכים מאפשר יתרונות רבים ובהם העברת זמן בנעימים, משחק, זמן משפחה ואף למידה מהתכנים. זאת לצד חששות מחשיפה מרובה לתכנים בעייתים, מהחלפת פעילויות חברתיות ומשפחתיות בשל העדפת המסכים ואף התמכרות ובידוד חברתי ומשפחתי בעטיים.

כבר מתחילים הלימודים : איך משנים את זמן המסכים ?

אז זה הזמן לחזור לשגרה ולהכין את הילדים שאוטוטו חוזרים לחיים הרגילים בכל המובנים: חוזרים לקום מוקדם למסגרות (גן/בית ספר/עבודה), חוזרים לעשות מטלות ושיעורים מבית הספר, חוזרים לחוגים ולמפגשים עם חברים אחר הצהריים ולטקסי האוכל, המקלחת וההשכבה לפני השינה. לתוך המסגרת הזו צריכים להשתלב המסכים בהתאם להנחיות ולגבולות ברורים: ההמלצה לא לאפשר צפייה בטלוויזיה או גלישה ברשת בתחילת היום ובסופו. מצבים אלה גורמים לקושי לעבור בין מצבים, מקשים על ההירדמות ועל הערנות במהלך היום. עבור ילדים צעירים הדבר חשוב במיוחד שכן התמונות נכנסות לחלומות ועלולות לגרום לקשיי הירדמות ושינה.

במהלך היום, יש להקפיד על כמות שעות מוסכמת לשימוש במסכים ועל תכנים מקובלים (גם על ההורים…) ובהתאם לגיל הילדים, ליכולתם הקוגניטיבית והרגשית כאחד. כדאי לקבוע מראש שלא צופים בטלוויזיה או משחקים במחשב לפני שמסיימים מטלות אחרות כמו אוכל, לימודים ועוד. מצב זה עדיף מאשר להעניש ולתת סנקציות הקושרות את המטלות שדל הילדים עם זמני הנאה ומשחק של הילדים בשעות הפנאי. זה בסדר ליהנות מהמסכים אבל יש סדרי עדיפויות, יש כללי משחק וגבולות ברורים ובתוכם יש אפשרות לתת גמישות לילדים לבחור מה, מתי ואיך כי אחרי הכל, השימוש במסכים הוא הנאה שלהם ואין סיבה אמיתית לגזול אותה מהם כל עוד היא מתקיימת בגבולות הסביר ולא פוגעת בתפקודם התקין בחיי היומיום.

אז כדאי להושיב את הילדים לשיחה עניינית ולהזכיר להם מה אופני השימוש בטלוויזיה, במחשב, בפלאפון ובכל מכשיר טכנולוגי אחר בהתאם לכללים ולגבולות המקובלים במשפחה. אגב, זה לגיטימי שיש אבחנה בין הזמינים והתכנים בין הילדים כי סביר שלגדולים יש אפשרות להשתמש במדיה יותר שעות ביום מאשר לאחיהם הצעירים, אבל שלא תטעו לחשוב שזה לא אמור להיות מבוקר ומוגבל כי הם לא בהכרח יודעין מה הם עושים אבל זה נושא לכתבה אחרת..
אז שתהיה לכולנו חזרה נעימה לשגרה וללימודים לצד המסכים!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן