צפייה במשחק כדורגל – טובה לבריאות

האם צפייה במשחק במגרש או בבית מועילה לגופנו? כיצד קצב הלב ומצב הרוח מושפע ממשחק כדורגל? ומה הנזק והתועלת שלנו ממעורבות ועידוד של קבוצה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

כושר וספורט
כיצד קצב הלב ומצב הרוח מושפע ממשחק כדורגל? ואיזו תועלת גורמת לנו המעורבות והעידוד של קבוצה במשחקי כדורגל באליפות אירופה או טורניר כדורגל מקומי? צילום: Pexels 12019

האם צפייה במשחק במגרש או בבית בו ביתר ירושלים או מכבי חיפה מול הפועל תל אביב מועילה לגופנו? כיצד קצב הלב ומצב הרוח מושפע ממשחק כדורגל? ואיזו תועלת גורמת לנו המעורבות והעידוד של קבוצה במשחקי כדורגל באליפות אירופה או טורניר כדורגל מקומי?

ממצאי מחקר ייחודי שופכים אור על השפעת צפיה במשחק כדורגל על הבריאות ומצב הרוח. בין כשמדובר במשחק של ברצלונה נגד ריאל מדריד, באירן מינכן נגד סן ז'רמן באליפות אירופה בכדורגל או הפועל באר שבע נגד מכבי תל אביב, כאשר אנו אוהדים קבוצה ורוצים שתנצח, אנו מגלים מעורבות רגשית המשפיעה על הפיזיולוגיה שלנו. אך מהי אותה השפעה בריאותית? מה התועלת והנזקים שלה?

אולי יעניין אותך גם:

ממצאים שונים של מחקרים שנערכו מצביעים על תועלות שונות של אהדה לקבוצת כדורגל כמו שייכות חברתית לצד סיכונים אפשריים לבריאות הלב כאשר האמוציות השליליות מתגברות יותר מידי, למשל כשהקבוצה מפסידה. אך מה השפעתה החיובית של צפיה בכדורגל על בריאות הצופה? האם צפיה במגרש מועילה יותר מצפיה במחשק כדורגל בטלוויזיה מהבית ?

צפייה במשחק כדורגל מעלה את הדופק כמו הליכה קלה

ממצאי מחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת לידס באנגליה במימון של חברת הימורים בט-ויקטור מצביעים על כך שצפייה במשחק כדורגל- טובה לבריאות. במחקרם בדקו המדענים את לחץ הדם וקצב הלב של המשתתפים. בנוסף, המדענים בחנו גם את מצב הרוח של המשתתפים.

המדענים עקבו אחרי מדדים אלה בזמן משחק כדורגל של אוהדי קבוצת לידס יונייטד במהלך שלושה משחקים בשנת 2018-2019. הם בחנו תוצאות של 25 אוהדים בני 20 עד 62 בגיל ממוצע 22. המדענים בחנו שלוש קבוצות של מעריצי הקבוצה. כאלה שהעריצו את הקבוצה בין 0 ל10 שנים. הקבוצה השניה מנתה את האוהדים שאהדו את הקבוצה בין 20 ל-30 שנים. והקבוצה הנוספת השלישית של אוהדים של מעל 40 שנים.

החוקרים בחנו לפני, במהלך ובסיום המשחקים את הפיזיולוגיה ומצבי הרוח של האוהדים. המדידות נערכו במשחק בין ברטפורד ללידס יונייטד, דרבי נגד לידס ולידס נגד דרבי במשחק נוסף. במשחק אחד ניצלחה הקבוצה. אך במשחקים אחרים היא הפסידה. זאת באופן שנכשלה להעפיל לגמר הפלייאוף ולהגיע לפרימיירליג.

מהממצאים העלו המדענים כי האוהדים הפיקו תועלת מהאמוציות החיוביות באופן המדמה פעילות גופנית מתונה. עוד מצאו המדענים כי אוהדים מלאי רגש שהתלהבו מהחוויה, התאפיינו בעלייה של 20 אחוזים בקצב הלב בעת מנוחה. זאת בדומה לעלייה בקצב לב במהלך הליכה מהירה.

צפייה מהאצטדיון או צפייה במשחק בטלוויזיה ?

מתוך ארבע הבדיקות שהחוקרים עשו – ימים לפני המשחק, לפני שריקת הפתיחה, במחצית ובסיום מצאו המדענים שלחץ הדם הגבוה ביותר נמדד אצל האוהדים לפני שריקת פתיחת המשחק ובזמן המחצית.כמו כן לחץ הדם הגבוה ביותר שנמדד היה בקרב האוהדים הוותיקים ביותר בין שלוש הקבוצה; מי שאהדו את הקבוצה יותר מארבעים שנה.

המדענים מצאו שהעלייה בקצב הלב נמצאה גם במי שצפה במשחק מרחוק וגם מי שנכח באיצטדיון. ואולם מי שנכח באיצטדיון התאפיין בעלייה משמעותית בקצב הלב שלו. בהשוואה לצפייה במחשק מרחוק, ולא באיצטדיון (17% עליה בקצב הלב לעומת 29%).

עוד מצאו המדענים שבזמן הבקעת גול, עלה קצב הלב ב24% בממוצע. המדענים מצאו שגול של לידס הוביל לעלייה של 27% בקצב הלב. גול של הקבוצה היריבה העלה את קצב הלב ב22%. .הממצאים של החוקרים עמדו בקנה אחד עם ממצאי מחקרים אחרים בנושא.

המדענים הסבירו כי הממצאים מצביעים על עלייה בקצב הלב של עד 130 פעימות בדקה נחשבת "סטרס חיובי". פעילות לב זו ומצב פיזיולוגי זה מקביל להליכה מתונה במהלך 90 דקות ולטענתם מועילה לבריאות.

המדענים מצאו גם שלמשחק היתה השפעה פסיכולוגית צפויה על מצב הרוח של המשתתפים. כצפוי, כאשר הקבוצה שאהדו ניצחה, האוהדים חוו שיפור במצב הרוח. השיפור נמשך למשך 24 שעות. לעומת זאת הפסד הוביל למצב רוח ירוד, דכדוך, תוקפנות או דכאון. מצב רוח ירוד זה נותר אצל האוהדים במשך כמה ימים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן