צפייה ממושכת באירוע טראומתי בטלוויזיה גורמת לסטרס חמור

חוקרים: צפיה חוזרת באירועים טראומטיים כמו אסונות בטלוויזיה מזיקה לבריאות הנפשית

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
טראומה : פיגוע במגדלי התאומים בניו-יורק. מקור: ויקיפדיה. רשיון שימוש חופשי באדיבות : US-National park service

ממצאי מחקר חדש : צפייה ממושכת וחוזרת באירועים טראומתיים בטלוויזיה פוגעת בבריאות הנפשית


כיצד משפיעה צפייה באירועים מעוררי חרדה ולחץ נפשי כמו אירועי אסון טבע או פיגוע תופת או פגיעה בבני אדם – למשל באירועי מלחמה או פלישה לרצועת עזה או פיגועי טרור בישראל או נפילות טילים על אוכלוסיה אזרחית ופגיעות בנפש המשודרים חזור והקרן בטלוויזיה או אירועי אסון התאומים ב11 לספטמבר או אירועי המתקפה של ארצות הברית בעיראק על מידת הלחץ הנפשי החמור עליו דיווחו הצופים ?

ממצאי מחקר חדש מעלים כי ליותר מארבע שעות של צפייה בטלוויזיה של סיקורי אירועים מעוררי חרדה וטראומה "קולקטיבית" כגון אירוע הטרור במגדלי התאומים בארצות הברית בהם נספו אלפי אנשים ב-11 לספטמבר או אירועי התקיפה האמריקאנית בעיראק, היו השפעות שליליות על הבריאות הנפשית של הצופים.

ממחקר שערכו החוקרים האמריקניים במהלך שלוש שנים בקרב 1322 נבדקים מצאו החוקרים כי כמעט 12 אחוזים מהמשתתפים דיווחו על רמה גבוהה של לחץ נפשי הקשור לאירועי ה11 לספטמבר בפיגוע מגדלי התאומים ו-7 אחוזים דיווחו על לחץ בעקבות מלחמת המפרץ השנייה של ארצות הברית בעיראק. לאחר ששיקללו החוקרים השפעות של מאפייני הנבדקים השונים כמו בריאותם הנפשית לפני האירועים, חשיפה לטראומות במהלך חייהם, מצאו החוקרים כי מי שצפה בטלוויזיה בסיקור האירועים יותר מארבע שעות, היה מועד ללקות לסבול מלחץ נפשי חמור בשיעורים גבוהים דרמטית באופן מובהק ומשמעותי, בהשוואה לאנשים שצפו באירועים בטלוויזיה למשך פחות זמן ולכן לקוח פחות בהפרעת לחץ נפשי חריפה.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of the Association for Psychological Science. המחקר נערך על ידי חוקרים אמריקניים מאוניברסיטת טורנטו, מאוניברסיטת צפון קרוליינה, מאוניברסיטת באפלו , מאוניברסיטת דנוור ומאוניברסיטת קליפורניה באירווין, בארצות הברית. המחקר מומן על ידי הקרן הלאומי למדע בארצות הברית.

דילוג לתוכן