צריכת סוכרים וכבד שומני

ממצאי מחקר מעלים כי צריכת סוכרים מוגבתר הייתה קשורה לעלייה בתופעת כבד שומני

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
משקאות אנרגיה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Dominicp

צריכת סוכרים מופרזת עומדת ברקע של היווצרות כבד שומני שלא מצריכת אלכוהול

ההמלצות שניתנו בעבר לקהל הרחב איך לשמור על משקל תקין היו לצמצם צריכת שומנים. לאחר מכן, נוכחו לדעת שצריכת שומנים נכונים לא מזיקה ולא גורמת להשמנה. אחרי כן האשימו צריכה עודפת של חלבונים. צריכה עודפת של חלבונים, בעיקר מן החי, מזיקה, אבל לא גורמת להשמנה. כעת, מאשימים את הצריכה העודפת של סוכרים וכנראה עם סיבה טובה מאוד. צריכה מופרזת של פרוקטוז וגלוקוז גורמת בעליל להשמנה. אבל, עוד לפני העלייה הכללית במשקל, היא גורמת להיווצרות כבד שומני. עובדה פיזיולוגית ברורה היא שסוכרים פשוטים יכולים להפוך בגוף לשומנים. יש אנשים שאצלם יצירת מחודשת כזו של שומנים גבוהה יותר מאשר אצל האחרים. בארה"ב זה קורה אצל 5% מכלל האוכלוסייה. נערך מחקר שפורסם בגיליון אוקטובר 2012 של העיתון The American Journal of Clinical Nutrition , בהשתתפות חוקרים ממדינות שונות. בסיכום המחקר נמצא שצריכת יתר של סוכרים פשוטים גורמת לעליה במשקל, אבל, במידה הרבה יותר חמורה, לעלייה בכמות השומן בכבד. מרכזת המחקר, ליזה הצ'קינס ממכון רוגוזין בביה"ס לרפואה וויל-קורנל פרסמה ביתר פירוט את תוצאות המחקר ואת חשיבותו הבריאותית.

במחקר נטלו חלק 16 גברים ונשים שסבלו מהשמנת יתר. הם נתבקשו לצרוך כ-1,000 קילוקלוריות נוספות מעבר לתפריטם הרגיל, וזאת על-ידי אכילת שוקולד, שתיית מיץ אננס, משקאות קלים ו"משקאות ספורט", זאת למשך 3 שבועות. לאחר מכן נתנו להם תפריט להרזיה. במהלך הניסוי הם עברו שקילות, בדיקות דם וסריקה לשומן בכבד.

בממוצע הם עלו כ- 1,800 גרם בתקופה זו, עליה של 2% במשקל גופם. אבל, כמות השומן בכבד עלתה ב- 27%! עליית כמות השומן עמדה בהתאמה לעלייה ברמת הטריגליצרידים בדמם וליצירת שומנים מפחמימות. תפריט ההורדה במשקל בו הם נקטו לאחר מכן החזיר את מצבם לקדמותו.

מסקנת המחקר הייתה שהצטברות שומן בכבד עם צריכה של תפריט עשיר בפחמימות ריקות גבוהה במידה ניכרת יחסית לעליית המשקל הכללית. זהו ההסבר למחלת כבד שומני שיש לאנשים שאינם אלכוהוליסטים. לאור מגיפת ההשמנה בעולם, כולל בישראל, והעלייה בהיווצרות כבד שומני ובמחלות כבד כתוצאה מכך, יש צורך להעמיד דברים אלו על דיוקם ולהסיק מהם את המסקנות הנדרשות.

מקורות:

Sevastianova K, Santos A, Kotronen A, Hakkarainen A, Makkonen J, Silander K, Peltonen M, Romeo S, Lundbom J, Lundbom N, et al. Effect oj
26
short-term carbohydrate overfeeding and long-term weight loss on liver fat in overweight humans. American Journal of Clinical Nutrition 2012;96:727–34.
Hudgins LC. Why do sweets fatten our livers? American Journal of Clinical Nutrition 2012; 96:685–6.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן