קוטב עשבים נפוץ גורם למחלות מיטוכונדריאליות

קוטל העשבים ראונדאפ הנפוץ בשימוש גם בישראל, גורם מחלות מיטוכונדריאליות

לפי נתוני מחקרים בארה”ב, שימוש בקוטל העשבים ראונדאפ וצריכת מוצרים מהונדסים גנטית גורמים לעלייה רבה בתחלואה עם רקע מיטוכונדריאלי. בארץ כמעט ולא נמכרים מוצרים מהונדסים גנטית. אבל השימוש בראונדאפ כקוטל עשבים בחקלאות נרחב פה ביותר. באגודה האמריקאית למחלות מיטוכונדריאליות מעריכים, שכל שנה נפגעים בארה”ב כ- 30 אלף ילדים במחלות אלו, שרובן באות לידי ביטוי מגיל 10 ויותר. לפי נתונים של עשרות השנים האחרונות נמצא שתחלואה זו נמצאת בעלייה מתמדת. ההערכה היא, שהן מוצרים מהונדסים גנטית והן השימוש בראונדאפ מהווים את הסיבה המובילה לכך. המיטוכונדריות המצויות בתאי הגוף קושרות את החמצן ורכיבי תזונה מסוימים ונוצר החומר ATP. זהו חומר המספק אנרגיה למרבית התהליכים בגוף. אם פעולת המיטוכונדריות נפגעת הגוף אינו מסוגל לייצר די אנרגיה הדרושה להתפתחות שרירים, בניית עצמות חזקות, תפקוד נורמלי של המוח, תפקוד של מערכת העיכול ופעולות חיוניות רבות נוספות.

ריסוס מזון. מקור: ויקיפדיה. תמונה באדיבות USDA משרד החקלאות האמריקאי. מאת: Charles-ORear
ריסוס מזון. מקור: ויקיפדיה. תמונה באדיבות USDA משרד החקלאות האמריקאי. מאת: Charles-ORear

מחלות הקשורות בפגיעה בתפקוד המיטוכונדריות הן: אוטיזם ופגיעות נוירולוגיות אחרות, קשיי למידה, כשל איברים פנימיים, בעיות בצינור העיכול, סוכרת, פעילות לקויה של בלוטת התריס ובלוטת האדרנל ואובדן זיכרון. זוהי רשמה חלקית. ללא טיפול, יכולות חלק ממחלות אלו לגרום לתמותה, מאחר ומתרחשת במצב זה תמותת תאים וזהו מצב שבו הגוף לא יכול לקיים את עצמו.
קו המחשבה המוביל ברפואה המקובלת הוא שמחלות אלו הן ברובן גנטיות וברור שילדים שלקו בהן בגיל צעיר קיבלו את המחלה בתורשה. לפי השקפת הרפואה המקובלת אין מרפא ממשי למחלות אלו. אך בהסבר זה יש כשל בסיסי. הכשל קשור לעובדה שהתחלואה במחלות אלו נמצאת בעלייה תמידית. האם אלו שיש להם מחלות מיטוכונדריאליות מביאים יותר צאצאים מאשר מביאים אנשים בריאים?

משרד החקלאות האמריקאי פרסם בשנת 2009 מחקר שנערך על ידי שני חוקרים שבדקו את השפעתו של התכשיר ראונדאפ על בני אדם. הם מצאו שאפילו ריכוזים מזעריים ביותר של קוטל עשבים זה הם רעילים בצורה קיצונית לתאי האדם. במיוחד נמצא, שחומר זה פוגע בנשימת התאים ובייצור האנרגיה על ידי המיטוכונדריות. תוצאות מחקר זה מערערות לחלוטין את ההשקפה שמחלות מיטוכונדריאליות הן מחלות גנטיות. באשר להנדסה גנטית, שלושת רבעי המזון הנמכר בארה”ב מכיל מוצרים חקלאיים מהונדסים
גנטית. גם אלו גורמים לאותן הפרעות מיטוכונדריאליות כפי שגורם השימוש בראונדאפ. כאמור, בישראל לא נמכרים כמעט מוצרים שעברו הנדסה גנטית, אך השימוש בראונדאפ הוא נרחב.

מקורות
Mitochondrial diseases on the rise – Are GMOs, Roundup to blame? Naturalness, Friday, August 23, 2013 by: Jonathan Benson, staff writer
glyphosatehttp://www.naturalnews.com/041749_mitochondria_gmos_glyphosate.html#ixzz2eP1qf34U
http://www.mitoaction.org/mito-faq
http://www.umdf.org

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466