קונספירציות קורונה: 3 תיאוריות קשר מובילות

קונספירציות קורונה: אילו תיאוריות קשר, מזימות וסיפורי קונספירציה מתייחסות לנגיף הקורונה החדש - הווירוס הסיני המעורר חרדה ברחבי העולם

דקל שחף

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
מסוגלות. אילוסטרציה:

3 קונספירציות קורונה שמובילות בתיאוריות הקשר בנושא נגיף הקורונה – הווירוס הסיני הקטלני

פייק ניוז, תיאוריות ודיווחים שקריים לגבי נגיף הקורונה מציפות את רשתות התקשורת. אילו קונספירציות קורונה מובילות לגבי הנגיף הסיני קוביד 19 ? רשתות תקשורות במדינות מסוימות מתארות מזימות הקשורות לנגיף הקורונה, הרשתות החברתיות, הצ'אטים בווטסאפ ורשת האינטרנט מציעים לגולש הספקן מגוון שמועות לגבי נגיפי הקורונה, תיאוריות קשר, מזימות וסיפורי קונספירציות המתייחסות לנגיף הקורונה החדש – הווירוס הסיני המעורר חרדה ברחבי העולם ובמיוחד במזרח אסיה שם גובה הוירוס מאות קורבנות בנפש ועשרות אלפי נדבקים. להלן חלק מתיאוריות הקשר והתעלומות שנדונו ברשת האינטרנט ובתקשורת הכתובה והמשודרת ביחס לנגיף הקורונה החדש והתהיות בדבר אותן קונספירציות קורונה עלומות:

קונספירציה ראשונה – קורונה כנשק ביולוגי סודי או פיתוח ממשלתי

הראשונה והמובילה מבין קונספירציות הקורונה אודות הנגיף קוביד 19 היא שהוירוס הוא תוצר של הנדסה גנטית או הכלאה של נגיפי קורונה וזנים אחרים של וירוסים המיועדים לשמש כנשק ביולוגי להשמדה המונית או לטיהור של מיעוטים אתניים. קונסיפרצית נגיף הקורונה הזו אינה ייחודית לוירוס מסוג זה וגם בעבר הועלו ביחס להתפשטות נגיפים אחרים בגפיות עולמיות כמו סארס.

על פי הקונספירציה סוכנות בטחונית או צבאית, חברות תרופות הפועלות מטעם ממשלה זרה או מקומית או כמו ממשלת ארצות הברית או ממשלת סין היא שיצרה זן של נגיף הקורונה המיועד להחליש את הכלכלה של אזורים מסוימים, המדינה או לבצע טיהור אתני או להשתמש בו להרוג אנשים רבים באכולוסיות שנגדן יש לאותו שלטון אינטרס לפעול, לפגוע, להרוג או להחליש.

עוד טוענים שוחרי הקנוניות כי נגיף הקורונה הוא נשק ביולוגי או לכל הפחות אמצעי כנגד אוכלוסיות מסוימות אך התפרצותו היא לא תוצאה של שימוש מכוון ונשלט בו אלא הוא תוצאה של ניסוי שיצא מכלל שליטה או טעות שגרמה להתפרצותו.

חלק מהשמועות מציעות גם הסבר לפיו מכון ביולוגי בעיר ווהאן, מקור התפרצות הנגיף, הוא שהוביל להתפרצות הנגיף בטעות כנשק ביולוגי שאבדה הבקרה עליו.

קונספירציה שניה – הסתרת האמת על המוני אנשים מתים 

עוד קונספירציה לגבי וירוס הקורונה שעולה ברשת האינטרנט שוב ושוב כאחת מתיאוריות הקשר המובילות המתארות קונספירציות קורונה לגבי הווירוס הסיני שהדביק עד עתה עשרות אלפי בני אדם במיוחד בסין והביא למותם של רבים היא ביחס להסתרת מספר המתים האמיתי מהווירוס הסיני הקטלני.

בעוד הדיווחים הם על עשרות אלפי נדבקים בנגיף ומעל אלף אנשים שמתו ממנו עד עתה, מופצים דיווחים על מוות של המוני בני אדם בסין, על כך שאנשים רבים מסתובבים ברחובות ופשוט נופלים ומתים, על קברים המוניים ובהם מתים רבים בנגיף או על אינדיקציות לכך.

זאת לצד הערכות מבהילות שמופצות ברשתות החברתיות על "מומחים" או גורמי רפואה עלומים ביחס לצפי תמותה של מליוני אנשים מהנגיף, תחזיות קודרות למוות המוני בסין ובעולם ופייק ניוז לגבי העובדה שרוב הנדבקים מתו או צפויים למות וזאת בניגוד לאמת, למצב הרפואי, התפשטות הנגיף והערכות ארגוני הבריאות הממשלתיים.

בניגוד לשמועות המופצות בישראל לגבי נגיף הקורונה שמוכחשות על ידי משרד הבריאות, ממשלת סין זוכה לביקורת רבה על טיפולה במשבר קוביד 19 – הווירוס הסיני הקטלני.  לכן אמינות תגובות הממשל בנושא מוטלת על ידי אזרחים רבים בסין ומחוצה לה אינן זוכות לאמון רב ביחס למוות המוני של רבים בסין מהנגיף. רבים טוענים כי המספר האמיתי של מקרי המוות מנגיף הקורונה החדש גבוה בעשרות מונים.

לדוגמה שמועות וסרטונים לגבי התאספות עורבים ועופות דורסים באזור ווהאן בסין, מוקד התפרצות הנגיף שמוסברת על ידי מפיצי קונספירציות בכך שמוטל סגר על האזור והעופות מגיעים כדי לאכול גופות שלא מפונות ומוטלות ברחובות העיר בשל הנגיף. זאת תוך התעלמות מגורמים שיכולים להסביר את התופעה כמו העדר איסוף זבל ברחובות בשל המצב שמוביל את העופות להנות ממצב זה.

קונספירציה שלישית – אינטרסים כלכליים 

תאורית קשר שלישית המובילה בקונספירציות נגיף הקורונה היא לגבי העובדה שנגיף הקורונה פותח על ידי גורמים בעלי אינטרס כלכלי ופוליטי.

כך לדוגמה הועלתה תיאוריה שקושרת באופן המעוות עובדות מגוונות לגבי נגיף הקורונה המילארדר ביל גייטס, מרכז ג'ון הופקינס למחקרי בריאות ובטחון, מכון פירברייט. על פי הטענות אנשים וארגונים שונים קשורים לפיתוח הנגיף או התפרצותו. וההוכחה – לפני התפרצות הנגיף מומנו ונערכו תחזיות וסימולציות לגבי אפשרות פגיעת נגיף מסוג דומה במליוני אנשים. אולם האמת היא שאכן בוצעה סימולציה המכונה "אירוע 201" EVENT 201 a במרכז ג'ון הופקינס למחקר ובטחון שבה השתתפה הקרן של ביל גייטס שהתמקדה במגיפה בעלת השפעה חמורה אולם האירוע לא עסק בנגיף הקורונה – קוביד 19 ולא עשו הערכות לגבי צפי ההרוגים מהתפרצות נגיף כזה.

למותר לציין בהקשר זה שקורונה הוא שם למשפחה של נגיפים בעלי מאפיינים פיזיים מסוימים (דומים לבליטות כתר. מכאן מקור השם קראון או קורון שמשמעותו בלעז כתר).

נדגיש כי האמור לעיל מתאר את המידע המזויף, השמועות, הקונספירציות השקריות והפייק ניוז בנושא זה.

ככל שהווירוס הסיני -קורביד 19 הולך ומתפשט וממשיך לעורר חרדה באנשים רבים, מתרבים הדיווחים השקריים, הפייק ניוז ותיאוריות הקונספירציה לגבי נגיף הקורונה כפי שקורה בעיתות משבר ואסונות. אולם מידע זה שתואר כאן לצד "פייק ניוז" ותיאוריות קשר וקונספירציות אחרות אין בסיס במציאות, אין הוכחות או תימוכין והוא מהווה דיסאינפורמציה ודיווחים שקריים ולא יותר מזה.

דילוג לתוכן