קורונה במהלך הריון, הנקה ומומים בעובר

הריון בסיכון, מומים בעובר והידבקות התינוק: איך משפיעה הידבקות בנגיף קורונה על נשים בהריון, על נשים מניקות לאחר הריון ועל הלידה ?

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונההריון
הידבקות בנגיף קורונה במהלך ההריון. צילום: Boris Gonzalez Pixabay

מה ההשפעה של הידבקות אם בהריון בנגיף קורונה על בריאות העובר ועל התפתחות ההריון ובריאותה ? כיצד יש לנהוג בעת הנקה במידה והאם המניקה חלתה בקורונה ? ארגון הבריאות העולמי ומוסדות נוספים בעולם לצד מומחים בתחום זה מדגישים כי למרות שעדיין אין מספיק מידע קליני שנותח באופן אמפירי לגבי נשים בהריון והסיכונים לעובר, למהלך ההריון, לבריאות האם ההרה, להתפתחות הריון חוץ רחמי, סיבוכים או התפתחות מומים בעוברים, כדאי לנקוט זהירות יתרה ולבודד אימהות המצויות בהריון. תנאי בידוד עשויים להפחית סיכון להידבקות נשים בהריון וזאת כאמצעי למנוע התפתחויות של זיהומים בקרבן. זאת כיוון שזיהומים ותחלואה וביניהם גם זיהומים בדרכי הנשימה העליונות כמו שגורמים נגיפי קורונה מסוגים אחרים או שפעת מובילים לסיכון לאם ולהתפתחות העובר.

זהירות: הידבקות בקורונה בהריון

בארגון הבריאות העולמי מדגישים כי אין מספיק מידע לגבי סיכון מוגבר של נשים בהריון להדבק בחומרה בנגיף ביחס לשאר האוכלוסיה. עם זאת "בגלל שינויים בגוף האישה המצויה בהריון ובמערכת החיסונית, ידוע שנשים בהריון מושפעות באופן שלילי על ידי זיהומים במערכת הנשימה. לכן, חשוב שיופעלו אמצעי מנע להגן עליהם מפני וירוס הקוביד 19 – קורונה, ולדווח על תסמינים אפשריים כמו חום לגורם המטפל.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC קובע כי למרות שאין די ממצאים מדעיים ביחס לסיכונים של נשים בהריון הנדבקות בוירוס הסיני, יש לנקוט זהירות מחמירים יותר כי נשים בהריון פגיעות מבחינה חיסונית ובעלות מועדות קלינית לזיהומים כולל הידבקות בקורונה. הידבקות בקורונה של האם ההרה אינה הופכת את ההריון להריון בסיכון.

 במרכז CDC ציינו על פי ממצאיהם, נשים שחלו בקורונה לא הדביקו את היילודים שרק נולדו.

איך משפיעה הידבקות בנגיף קורונה על נשים בהריון, על לידה, הנקה וסיכון למומים ?

במשרד הבריאות הישראלי מציינים כי "המידע עדיין חלקי והידע מתבסס על תיאורים בודדים ועל מה שידוע ממחלה שנגרמה מנגיפים דומים. אין עדיין מידע על פגיעה בעוברים וילודים בטווח הקצר או הארוך כתוצאה מהדבקת האם בנגיף במהלך ההיריון. בנגיפים אחרים ממשפחת קורונה תוארו הפלות בעת מחלת האם."

במשרד הבריאות מציינים כי "תינוקות שנולדו לאימהות שהיו חולות בקורונה בעת הלידה לא נשאו את הנגיף וכן הנגיף לא בודד ממי השפיר.

עד עתה, נגיף קורונה לא בודד מחלב-אם ולכן אינו מועבר כנראה בהנקה. ראוי לציין כי הנקה היא מגע קרוב אשר עלול להעביר את הנגיף בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה או במגע".

הדבקה בנגיף קורונה במהלך הנקה

האם הנקה של אמא החולה בנגיף את תינוקה לאחר הלידה עלולה להדביק אותו ? ככל הנראה הדבקה בנגיף הקורונה באמצעות העברת הוירוס בחלב האם אינו תהליך המתרחש במהלך הנקה. המסקנה עולה מכך שטרם בודדו נגיפי קורונה מחלב אם. יחד עם זאת רב הנסתר על הגלוי והדבר מורכב.

יש הגורסים, כי כאשר מדובר באישה בעלת תסמינים של הנגיף, היא עלולה להגביר את הסיכון להדביק את התינוק, במידה ולא ננקטים אמצעי זהירות מרובים של האם:

  • שטיפת ידיים תכופה לפני ובמהלך ההנקה ובמגע עם הבקבוק
  • שימוש במסיכה ועזרים כדי למנוע נשימה, שיעול או התעטשות על התינוק
  • שמירה על הגינה מקסימלית בסביבת התינוק ובבית
  • שמירה על סטריליות של המוצץ, המצעים, הבקבוק, העגלה ובגדי התינוק

לכן ישנן אימהות המעדיפות לשאוב חלב במהלך מחלתן ולאפשר לאדם אחר להניק את התינוק.

מומים בעובר של אמהות שחלו בקורונה

ביחס למומים בעוברים, הפלות, סיבוכים במהלך ההריון וחשש לבריאות היילוד, מציינים בCDC כי למרות העדר מידע קליני מקיף על הנושא בנשים שילדו במהלך מגיפת הקורונה המצויה בעיצומה כעת, נהיר כי וירוסי מערכת הנשימה ממשפחת הקורונה שארעו בעבר כן גרמו לסיכון מוגבר לסיבוכים וסיכונים לאם ולעובר בהריון ולידה של נשים שחלו בקורונה.

וירוסי קורונה מאותה משפחה אך לא נגיף COVID 19 עליו אין מידע, לצד ונגיפים נוספים בהם כאלה הקשורים למערכת הנשימה נמצאו כמגבירים סיכון מוגבר להפלות, סיבוכי הריון, סיכון לפיגור בהתפתחות התוך רחמית ולידה מוקדמת. לכן יש הסבורים שהידבקות בנגיף הקורונה COVID 19 של אם בהריון, מעלה את הסיכון לפיגור בהתפתחות התוך רחמית, לידה מוקדמת, סיבוכי לידה והפלות.

סיכון למהלך ההריון ולהדבקה

לסיכום הממצאים אלה הממצאים ביחס להשפעת נגיף הקורונה במהלך ההריון והלידה:

  • בריאות האישה ההרה – אין די נתונים בנושא אולם יש להתייחס לנשים בהריון בזהירות רבה יותר כיוון שקיים סיכון לכך שהידבקות בקורונה עשויה להשפיע על מצב האם ועוברה כיוון שזיהומים נגיפיים במהלך ההריון משפיעים עליהם.
  • מהלך ההריון והלידה – ממצאים לגבי השפעת וירוסי קורונה ונגיפים נוספים בהם כאלה הקשורים למערכת הנשימה הראו כי קיים סיכון מוגבר להפלות, סיבוכי הריון, סיכון לפיגור בהתפתחות התוך רחמית ולידה מוקדמת. לכן יש הגורסים כי הידבקות בנגיף הקורונה COVID 19 מגבירה את הסיכון לפיגור בהתפתחות התוך רחמית, לידה מוקדמת, סיבוכי לידה והפלות.
  • הדבקה לאחר ההריון – מאחר והעברת הנגיף נעשית באמצעות הפרשות ממערכת הנשימה כמו טיפות רוק המופצות במהלך נשימה, התעטשות או שיעול, יש לשמור על היגיינה מקסימלית של האם והסובבים אותה כדי להמנע מהדבקת היילוד.

דילוג לתוכן