קורונה ומחסור בויטמין D

קשר בין ויטמין D לסיכון לחלות בקורונה. מדענים ישראלים מאששים ממצאים של מחקרים קודמים בדבר הקשר בין רמות נמוכות של ויטמין D בדם לבין סיכון מוגבר להדבק בנגיף הקורונה. החוקרים מ

ויטמין D והפחתת הסיכון לחלות בנגיף הקורונה. צילום: Pixabay Steve Buissinne
ויטמין D והפחתת הסיכון לחלות בנגיף הקורונה. צילום: Pixabay Steve Buissinne

אוניברסיטת בר אילו וקופת חולים לאומית ביקשו לבחון מה הקשר בין ויטמין D בדם לבין סיכון לחלות בקורונה.

במחקרם בחנו המדענים את מבוטחי קופת החולים לאומית אשר נבדקו להימצאות נגיף הקורונה בגופם. מתוך כ7800 אנשים שנבדקו לגבי קורונה כ10% נמצאו חיוביים לווירוס. 782 אנשים אלה שהיו חיוביים לנגיף נמצאו כבעלי רמה נמוכה של ויטמין D בדם. זאת בהשוואה לנבדקים שלא נדבקו בקורונה.

המחקר הוכיח: ויטמין D נמוך וסיכון לקורונה

הממצאים העלו כי בקרב מי שנדבק בקורונה היתה רמת ויטמין D בדם נמוכה יותר. המדענים מצאו כי נבדקים עם רמה של פחות מ30 ננוגרם למילילטר של ויטמין D בדם הצביעה על סיכון גבוה יותר של האדם להדבק בקורונה. זאת בהשוואה למטופלים עם רמה תקינה של ויטמין D.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת FEBS. המחקר נערך על ידי הדוקטור יבגני מרזון והדוקטור אין גרין לצד הד”ר מילנה פרנקל מורגנשטרן. עוד מצאו החוקרים כי מי שנמצא כחיובי לנגיף הקורונה, והיה עם שיעורים נמוכים של ויטמין D בדמו היה בסיכון לחלות באופן קשה יותר ולהדרש לאשפוז.

לצד שיעור נמוך של ויטמין D הגורם לסיכון מוגבר להדבקות ולסיכון לאשפוז ותחלואה קשה גילו החוקרים גם כי גיל מהווה פקטור סיכון. זאת כפי שהוכח כבר בעבר. מהמחקר עלה כי אנשים בני גיל 50 ומעלה היו בסיכון גבוה לחלות באופן קשה בקורונה.

ממצאי נוספים מוכיחים: קשר בין קורונה לרמות ויטמין D

במחקרים נוספים העלו מדענים ממצאים בדבר הקשר בין אנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D, ויטמין השמש, לבין סיכון מוגבר למחלה ומוות עקב קורונה. כך במחקר שהוכיח קשר בין הרמה הממוצעת של ויטמין D באזורים מסוימים לבין שיעורי תמותה גבוהים מקורונה. במחקר זה הראו המדענים כי באזורים בהם רמות ויטמין D נמוכות היו שיעורי מוות משמעותיים יותר מנגיף הקורונה.