קורונה מעלה סיכון למחלות נוירולוגיות ושבץ

רבים מתייחסים למחלת נגיף הקורונה כשפעת מדבקת במיוחד, עם שיעורי תמותה גבוהים יותר ממחלות ויראליות דומות אך יותר ויותר ממצאים מראים כי נזקי הקורונה והשפעותיה קשים הרבה יותר. וכעת- ממצאי מחקר מדעי נוסף, והפעם רחב היקף, מצביעים על כך שחולי קורונה מצויים בסיכון למחלות נוירולוגיות, כולל שבץ מוחי בשיעור גבוה באופן משמעותי. זאת בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. הנזק של נגיף הקורונה ברמה הנוירולוגית כבר הודגם במחקר קודם. זאת לצד נזקים נוספים שנגיף הקורונה גורם במערכות אחרות ואיברים שונים. לדוגמה נזקים לכליות, לריאות, למערכת העצבים, נזקים לשרירים ועוד.

הנזק העצבי מופיע, על פי המחקר בקבוצות גיל שונות ובאנשים שאינם בקבוצות סיכון. דהיינו קורונה גורמת לשיעור גבוהה של שבץ מוחי, דימומי מוח ושינויים מנטלים נוירולוגיים בכלל האנשים שחלו בה. גם בצעירים ואנשים ללא מחלות רקע ולא רק במהלך המחלה אלא גם ובמיוחד בחולים שהבריאו. אם גם אתם לא מוטרדים מאוד מהאפשרות שתחלו בקורונה, כי זו בסך הכל מחלה דומה לשפעת, חישבו שוב. על פי ממצאי המחקר אחד מכל שבעה אנשים שחלו בקורונה סובל מנזקים של הנגיף למוח. בין אם הנזק גורם שבץ מוחי, דימום במוח או נזק נוירולוגי אחר. וזה בלי לדבר על סבירות התהוות נזקים של הקורונה לאיברים אחרים.

השפעות הקורונה – גם נזק מוחי באנשים שהבריאות

ואם אתם עדיין סבורים שלהדבק בקורונה זה כמו להדבק בשפעת קשה יותר, כדאי שתתעמקו בנתונים. יותר ויותר ידוע על השפעות נגיף הקורונה. עם זאת, רב הנסתר על הגלוי. ממה שידוע עד כה, השפעותיו הבריאותיות קשות. מלבד התסמינים המוכרים כמו בעיות נשימה, שיעול, אובדן טעם וריח, חום ותשישות, בעיות עור, והשפעות על מערכת העיכול כבר בעת המחלה, ישנם נזקים רבים נוספים שמופיעים לאחריה. כך לדוגמה מצאו חוקרים כי הנגיף משתכפל בתאי מערכת העיכול, פוגע בתאי הכליה, גורם לתחלואת לב, משפיע על התנוונות שרירית וסיבוכים טרומובוטיים.

כבר, לפני מספר חודשים פרסמו מדענים מחקר בו נמצא כי קורונה מוביל לנזקים כמו שבץ מוחי. יחד עם זאת ממצאי מחקר זה שערכו המדענים על בסיס מדגם רחב יותר. החוקרים בחנו במחקרם תסמינים נוירולוגיים וממצאי צילומים (בדיקות דימות רדיולוגיות) במטופלים משלושה מוסדות באיטליה (אוניברסיטת ססרי, ברסקיה ונוברה).

מחקר זה מפרט, את השפעת הקורונה גם על בעיות מוחיות כמו שבץ. הממצאים התייחסו ל-108 חולים שאותר בגופם סימפטום נוירולוגי חמור, אשר עברו צילום עמוד שדרה, מרביתם עברו גם צילומי מוח CT, וCT צוואר לצד MRI מוח. זאת מתוך בחינה של מעל 720 חולים שאובחנו כחולי קורונה. יודגש, לא מדובר בתסמין מיידי של קורונה, אלא בנזק אחד הנוגע למערכת העצבית של הנגיף.

צילומי CT מוח הצביעו על נזקם עצביים עקב נגיף הקורונה בקרב חולים. צילום: Pixabay Roman Paroubek
צילומי CT מוח הצביעו על נזקם עצביים עקב נגיף הקורונה בקרב חולים. צילום: Pixabay Roman Paroubek

15% מחולי הקורונה שנבדקו סבלו מנזק נוירולוגי כמו שבץ ודימום מוחי

נזקים אלה הוכחו לצד נזקים נוספים אחרים כאמור. המחקר זה גילו המדענים את הנזק העצבי ב108 מתוך 725 מטופלים שאובחנו בעברם כחולי קורונה, באופן שהשפיע בחומרה. מדובר על נזק עצבי במערכות נוירולוגיות שממנו סבלו 15% מחולי הקורונה. גם כאלו שלא היו בקבוצות סיכון. זאת גם לגבי חולי קורונה צעירים. וגם לגבי חולי קורונה שלא היו להם מחלות רקע. כ–30% מהחולים לא היו בעלי היסטוריה רפואית. מתוכם שליש חוו שבץ מוחי ו6% מדימומים במוח.

עוד מצאו החוקרים כי ב59% מהחולים נמצא שינוי מנטלי. זאת לבד מ-31% שחוו שבץ מוחי ותסמינים קשים במוחם. המחקר התפרסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת סינסינטי שבארצות הברית בכתב העת רדיולוגי:

Abdelkader Mahammedi, Luca Saba, Achala Vagal, Michela Leali, Andrea Rossi, Mary Gaskill, Soma Sengupta, Bin Zhang, Alessandro Carriero, Suha Bachir, Paola Crivelli, Alessio Paschè, Enrico Premi, Alessandro Padovani, Roberto Gasparotti. Imaging in Neurological Disease of Hospitalized COVID-19 Patients: An Italian Multicenter Retrospective Observational Study. Radiology, 2020; 201933 DOI: 10.1148/radiol.2020201933