קורונה קטלנית כבר לפני 25 אלף שנה

הפרכת הקונספירציות לגבי יד מכוונת שיצרה את הנגיף למען אינטרסים משלה: מדענים מצאו כי מגיפת קורונה קטלנית השתוללה כבר לפני 20 אלף שנה

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהדם טבורי - גנטיקה
הפרכת קונספירציות קורונה? עדויות על מגיפה עתיקה. צילום: Pixabay Gerd Altmann

הפרכת הקונספירציות לגבי יד מכוונת שיצרה את הקורונה למען אינטרסים משלה: מחקר ייחודי מתאר מגיפת קורונה קטלנית אשר השתוללה כבר לפני 20-25  אלף שנה באזור מזרח אסיה.

האם הקורונה היא וירוס שהונדס כולו במעבדה? קונספירציות קורונה רבות הועלו והופצו בישראל ובעולם לגבי הנגיף. חלק מהקונספירציות תארו מניעים שונים של ארגונים, אנשים ומדינות שפיתחו את הקורונה על מנת להשיג מטרות שונות. רבות נכתב על הפרכת הקונספירציות השונות. עם זאת ממצאי מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת Current Biology au שופך אור העל התשובה. על פי המחקר, מגיפה עתיקה התפשטה לפני כ20-25 אלף שנים במזרח אסיה, בה היה מעורב נגיף קורונה עם גנים דומים לאלו של הנגיף הנוכחי.

החוקרים זיהו virus-interacting proteins VIP שקשורים למגיפת הקורונה הנוכחית והמגיפה שהשאירה את חותמה על גנים של אנשים באכולוסיות שונות באסיה לפני עשרות אלפי שנים.

עדות למגיפה עתיקה

המחקר נערך על ידי חוקרים אוסטרלים ואמריקאים. מחקר זה נערך על בסיס חקר של גנום של אלפי אנשים ברחבי העולם. מתוך הגנום של אלפי הנבדקים, מצאו החוקרים גנים רבים של בני אדם מאוכלוסיות שונות ביפן, סין וגם ויאטנם שבתוכם טביעות גנטיות של וירוס הקורונה שנותרו בDNA שלהם.

ממצאי המחקר מבטאים עדות עתיקה לכך שבני אדם נחשפו לנגיף בעל מאפינים גנטיים כמו של קורונה כבר לפני זמן רב. הממצאים מצביעים על השפעת הנגיף על הגנום והלחץ האבולוציוני שהוא יוצר.

לממצאים אלה יש השלכות אפשריות גם על האופן שבו ניתן לאתר גנים משמעותיים הפעילים בריאקציה נגד נגיפים. בנוסף, ניתן ללמוד מן הממצאים על האופן שבו אנשים עם טביעה גנומית שונה מגיבים ופגיעים באופנים שונים לנגיפים כמו הקורונה.

Souilmi, Y., Lauterbur, M. E., Tobler, R., Huber, C. D., Johar, A. S., & Enard, D. (2021). An ancient viral epidemic involving host coronavirus interacting genes more than 20,000 years ago in East Asia. bioRxiv, 2020-11.‏

דילוג לתוכן